dieselfan
DEL 2
Har hatt en god og lærerik prat med en som kjenner 6LP motorene svært godt. Det var veldig oppklarende. Han er høyt aktet her inne og jeg skjønner hvorfor. Sammen med de erfaringene som har kommet fram i denne tråden så har jeg bestemt meg for følgende endringer og modifikasjoner: (listen er ikke endelig)
Mål - Som tidligere nevnt i tråden så er ett av målene å finne ut hvor mye en kan få ut av en 6LP 24 ventiler innenfor de rammer som Yanmar i sin service manual har godkjent. La oss kalle det en optimalisering.
Timing av motoren er enkelt. Med et lite spesialverktøy som kan leies eller kjøpes kan man stille stroke og tidspunkt.
Dysene kan shimses helt likt i begge trinn, i mitt tilfelle til +10bar i begge trinn. Dette bør vel settes bort til de beste om det skal bli bra.. men om en hadde tenkt å ta en dyseservice likevel så er dette ikke en ekstrakost.
Akseptkriterier - Har valgt å holde meg innenfor eksostemperatur på 670 C, ladetrykk på 2 bar og motorromstemperatur som ikke skal være høyere enn utetemperatur +10 grader C. Det samme for innsugsluft målt i luftfilteret. Alt dette er oppnåelig med relativt enkle midler.
Monitorering - Vil montere noen ekstra manometre for å kunne samle data. Det er ikke noe jeg mener alle bør ha, det er for spesielt interesserte.
Modifikasjoner
1+2 - Vil ta en forenklet porting av innsugsytemet og kjølevannstusser, det siste for å bedre gjennomstrømning for å ha en bedre kapasitet og sikkerhetsmargin på sekundærkjøling.
3 - Montere mekanisk stopper. Ikke noe å anbefale for alle. Gjør det for å kunne komme meg hjem på et nødbatteri..
4 - Velger å starte med rak eksos for å kunne utelukke baktrykkproblematikk. Lite effekt å hente på dette punktet.
5 - Av alle punktene i tabellen så er pkt 5 det mest omfattende. Dynamisk kompresjonstest ved driftstemperatur har til hensikt å avsløre ulikheter mellom sylinderne. Det gir avvik i effekt mellom sylinderne. Det avviket er uønsket fordi det reduserer den totale effekten. Derfor modifiserer jeg stemplene til den dynamiske verdien er så lik som kompresjonsmåleren klarer å få den. Tidkrevende men enkelt på en diesel. Skal en ha effekt av at dysene er så like som mulig så må den dynamiske kompresjonen også være lik. Først da får en fullt utbytte av jobben. For de som ikke ønsker å ta det «helt ut» så hopp over dette punktet.
6 - Vil montere dieselkjøler så nær dieselpumpa som mulig.
Slik blir den første motoren, utifra propellstørrelse, utveksling og hastighet vil jeg få en klar pekepinn på hvor mye effekt jeg har