Jump to content

Edit History

arnearmoa

arnearmoa

Mener å ha sett at den skal åpne på 2,0 bar. Husker ikke hvor, og vet ikke hvor gradvis (dvs. om det er et område med trykk som gir gradvis økende åpning eller ikke)

Har tenkt at på en del motorer er det gjerne sånn at turboen er optimalisert for et visst turtallsområde, og ender med å gi for mye på høye turtall hvis ikke man har wastegate. Volvo Penta D3 har vel Variabel TurboGeometri istedet.

Men på 6LP tror jeg du kanskje har rett, og wastegate først og fremst blir en sikring ved en unormal situasjon.

Jeg hadde også boost-ALARM. Husker ikke hvilket trykk den skulle slå inn på. De sluttet med dem pga. mange som klagde på falske alarmer, mener jeg.

 

Edit:  ser det har kommet to poster før meg med relevant info.

arnearmoa

arnearmoa

Mener å ha sett at den skal åpne på 2,0 bar. Husker ikke hvor, og vet ikke hvor gradvis (dvs. om det er et område med trykk som gir gradvis økende åpning eller ikke)

Har tenkt at på en del motorer er det gjerne sånn at turboen er optimalisert for et visst turtallsområde, og ender med å gi for mye på høye turtall hvis ikke man har wastegate. Volvo Penta D3 har vel Variabel TurboGeometri istedet.

Men på 6LP tror jeg du kanskje har rett, og wastegate først og fremst blir en sikring ved en unormal situasjon.

Jeg hadde også boost-ALARM. Husker ikke hvilket trykk den skulle slå inn på. De sluttet med dem pga. mange som klagde på falske alarmer, mener jeg.



×
×
  • Create New...