Jump to content

Edit History

Torsen67

Torsen67

Kallethekid skrev On 21.10.2022 at 13.13:

Enig i at temperatur og luftmengde er viktige, men en motorromsvifte suger jo normalt ut luft og burde ikke gi motoren bedre tilgang på luft.

Det blir jo feil tanke. Vifta lager jo ikke vakuum men må hente lufta et sted, og det gjør den gjennom luftinntakene til motorrommet. Vifta konsumerer luft og det samme gjør motoren. Men da henter man inn mer frisk luft enn det motoren konsumerer. Motoren får et friskere miljø med mer frisk oksygen og mindre varme, damp og gasser. 

 

På mine dieselbiler så kobler jeg alltid bort EGR. Varm eksos blandet med lufta som skal inn i motoren gjør ikke akkurat susen. Når den er koblet bort så får man bedre gassrespons og noen få hester ekstra. EGR gjør i tillegg ugang da den etter hvert vil sote ned innsuget. EGR er er kun bra for miljøet i teorien.  

Torsen67

Torsen67

Kallethekid skrev On 21.10.2022 at 13.13:

Enig i at temperatur og luftmengde er viktige, men en motorromsvifte suger jo normalt ut luft og burde ikke gi motoren bedre tilgang på luft.

Det blir jo feil tanke. Vifta lager jo ikke vakuum men må hente lufta et sted, og det gjør den gjennom luftinntakene til motorrommet. Vifta konsumerer luft og det samme gjør motoren. Men da henter man inn mer frisk luft enn det motoren konsumerer. Motoren får et friskere miljø med mer frisk oksygen og mindre varme, damp og gasser. 



×
×
  • Create New...