Jump to content

Tohatsu mfs6 4t 2011modell. Kan den transporteres liggende?

Sempron

Recommended Posts

Hei.

Har en Tohatsu Mfs6 4t 2011modell for hånden. 

Noen som hvet om de kan transporteres liggende? Står i manual at olje og bensin skal tappes, og legges i en bestemt posisjon.  Men dette kan vel ikke være tilfellet?

Er snakk om transport i bagasjerommet mellom hytte og båtplass. 

Ser at de nye etter 2021 kan transporteres i 3 retninger...

Noen som vet/har erfaringer? ?

Redigert av Sempron (see edit history)

Spør du seriøst om det som står i manualen fra de som har laget motoren er sant?

Tror du vet svaret jeg.

De fleste skal ligge på en spesiell side, bruker å være meget godt merket. 
Står nok i manualen.

Gjør som produsenten sier om du vil ha det på stell. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Det står svart på hvitt i manualen på side 44 :) og jo, det står også om det gjelder lagring. 
Som du ser er det 3 sider den ikke skal ligge på, dvs det er 1 side igjen som må være ok, selv om det ikke er anbefalt. til lagring bør den stå oppreist. Jeg hadde en 4 hk av samme merke og modell og den fraktet jeg liggende. Lot den stå litt vertikalt før jeg startet den slik at ting fikk renne tilbake på plass. Aldri noe problem med det :)
aae0d5bc-427d-4936-9418-0b86d4b74829_1.jpeg.e932e679fcc31f3c86ae54e5b4318054.jpeg

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Sempron skrev for 7 timer siden:

Noen som hvet om de kan transporteres liggende? Står i manual at olje og bensin skal tappes, og legges i en bestemt posisjon.  Men dette kan vel ikke være tilfellet?

Tror noen nevnte en annen grunn enn lekkasje av olje og bensin for hvilken side som ikke bør ligge ned, og det var at kjølevannet blandes med eksosen på vei ut og hvis du da legger den slik at kjølevannet renner inn eksosrøret og inn i sylinderen så kan det bli vått der og dermed rust. Særlig hvis det er saltvann man fyller sylinderen med.

Hvordan utformingen av eksoskanalene er på din motor vet jeg ikke, men det er jo en viss mulighet for at de som har skrevet instruksjonsboka di vet det.

Og basert på bildet til Taskeladden fra side 44 så ser det jo ut til at den ikke kan legges på siden med håndtaket opp, mens det ikke er nevnt noe om at det ikke kan legges på siden med håndtaket ned, så da kan du vel sannsynligvis gjøre det når motoren skal inn i bagasjerommet på vei til hytta.

Forøvrig litt dårlig utforming av instruksjonsboka. Burde jo helst vært bilder med kryss over feil retning og bilder uten kryss for å vise riktige retninger. Her er det bare bilder av feil metoder, uten kryss.

Ingen bilder som viser motoren den veien den vanligvis står på båt, og heller ingen figurer i den retningen den vanligvis ligger når den står rett frem og vippes opp på båt, så disse to retningene er tydeligvis (og naturligvis) også ok.

Selv har jeg vel kjørt godt over 1300 km med 6 hk Mercury liggende på siden i bagasjerommet de ca to månedene jeg hadde en slik (om alt  hadde fungert som det skulle så ville det holdt med under 400 km hittil).

Stod såvidt jeg husker ikke noe der om tapping av olje og bensin og det gjorde jeg heller ikke, og det var ingen lekkasje, men som sagt en annen motor enn din. Var forøvrig ganske tungstartet etter å ha ligget på riktig side en stund i garasjen min, dro vel ca 30 ganger i snora før jeg fikk start på den 2 mnd gamle motoren da jeg skulle ferskvannskjøre den og få brukt opp resten av bensinen samtidig (så da stod den ei stund på tomgang, montert på en pall og med girhuset i beholder med ferskvann). Stod at motoren skulle leveres tilbake i samme stand som da jeg fikk den, og det var først etter jeg hadde ventet lenge og deretter ferskvannskjørt den jeg fikk vite jeg ikke trengte å tømme den for bensin, og at jeg slapp å tappe ut olja.

Taskeladden skrev for 4 timer siden:

Det står svart på hvitt i manualen på side 44 :) og jo, det står også om det gjelder lagring. 
Som du ser er det 3 sider den ikke skal ligge på, dvs det er 1 side igjen som må være ok, selv om det ikke er anbefalt. til lagring bør den stå oppreist. Jeg hadde en 4 hk av samme merke og modell og den fraktet jeg liggende. Lot den stå litt vertikalt før jeg startet den slik at ting fikk renne tilbake på plass. Aldri noe problem med det :)
aae0d5bc-427d-4936-9418-0b86d4b74829_1.jpeg.e932e679fcc31f3c86ae54e5b4318054.jpeg

Hei.  Takk for svar. Var nemlig en erfaring av dette jeg ville ha svar på. Står jo ikke direkte at den kan transporteres eller lagres på den "siste/fjerde" posisjon.  Så derfor jeg søkte etter erfaring etter dette.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...