Jump to content

Volvo DP290, får det ikke av båten

Bodehode

Recommended Posts

Plages med å få av DP290 drevet mitt.

På styrbord side sitter bolten bom fast.

Har forsøkt med en slagters, men det er ikke bevegelse…

kan bolten slåes inn for å løsne den, eller kan det varmes for å få den til å slippe?

andre tips mottas med takk

50D79679-EBA0-445B-B4CF-D8C0CE845861.jpeg

EBB91076-B6C0-4405-A6B9-F4C4E82BC27B.jpeg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Boltene kan slås inn. Bruk da en dor som passer inn i skruehullet for å slå på slik at du slår mot bunnen av skruehullet. Slår du direkte på enden av bolten utvider den seg og du får det problemet du opplever nå. 

Pass på at det er plass for bolten inn mot belgen, mulig at drevet må svinges til en side. Dette er beskrevet i instruksjonsboken. 

Pusse helt rent med smergelpapir både i hull og rundt bolt samt bruk av vannfast fett forenkler demontering neste gang. Om boltene har blitt slått på på enden bør de files ned til opprinnelig dimensjon, evnt erstattes med nye. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du har jo en flott gjengestav der. Jeg antar at du har kraftig skive på "innsiden" av skjoldet som ikke er større enn den går inn i hullet til bolten. Det jeg har gjort med mitt DP-E er å bruke en stor pipe, den må være noe større enn bolten du skal dra ut, som jeg setter med åpningen mot bolten som skal ut på utsiden av skjoldet og så skrur jeg den ut.

Du kan med hell bruke en pipe på innsiden også så lenge den går inn i hullet til bolten.

Med denne metoden skal du kunne skur bolten så langt ut som pipen er dyp.

Må du pusse med smergelpapir når den har kommet ut så kan du også bruke en bolt, eller bit av gjengstaven, slik at dette festes i en drill og det blir enkelt å slipe det rundt igjen.

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Takk for raske svar.

Har aldri opplevd at disse boltene er problematisk å få ut...

Brigg skrev for 17 timer siden:

Boltene kan slås inn. Bruk da en dor som passer inn i skruehullet for å slå på slik at du slår mot bunnen av skruehullet.

Supert, da skal jeg prøve å få bevegelse på dem innover.

Bellil skrev for 13 timer siden:

Jeg antar at du har kraftig skive på "innsiden" av skjoldet som ikke er større enn den går inn i hullet til bolten.

Boltene har vært innom dreiebenken tidligere, så det er 8mm gjenger inni dem. Så vanligvis skrur jeg bare inn gjengestaven og slår dem ut med loddet.

Ved nærmere inspeksjon ser jeg at foringen på babord side er defekt. Så det blir kanskje mer belastning på styrbord bolt. Skal prøve å få drevet mer avlastet på bukken, så det ikke "henger" på styrbord bolt...

Livet er for kort til å kjøre diesel

Ville brukt @Bellil metoden først, går ikke det så får du slå..

Når du får den ut så puss hullet og sett inn med vannfast fett, så kan det trekke inn i porene til våren kommer.. 

På mine skrur jeg inn en M10 bolt, og drar ut med håndmakt. Men som nevnt, jeg pusser og smører fordi jeg ikke liker å slå. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...