Honduras
Sliping og lakkering i gang
Innvending skrog samt utvendig eik blir lakkert med Le Tonkinois Løsemiddelfri linoljelakk. Det skal tross alt ligge folk å sove her..
Utvendig blir den malt med Shipolin
Ble 5 strøk med lakk og tre strøk med maling tror jeg
Daviter må jolla ha...
Først lagde jeg maler jeg kunne bruke til fresing.
Litt for breit blad i bandsaga...
Jigg for å slipe fresemalen slett i bunn. Kjekt med sandpapir man bare kan lime fast på arbeidsbordet
Bygges opp av flere deler. 1" i senter og 3/4" på sidene
Produksjon av trinser til davit
6mm bolt i senter, festet den i bormaskiner og lagde spor med rasp.
Trinsene blir festet med en 6mm messingstang gjennom davitene
Kjøpte barnemadrass på IKEA, som ble skjært til på båndsaga. Madrassen er 5cm tykk, så jeg satt en vanlig rundtstrålende laser i bunn av båten på 5 cm høyde, og målte bredden osv på alle spant og lister. Enkelt å overføre til madrassen etterpå slik at jeg fikk et omriss.
Madrassen ble skjært i ca 45 graders vinkel. Etterpå brukte jeg vinkelsliper med en karbidskive (tretygger) til å forme den bedre til innvendig skrog. Passer fint å gjøre ute en dag det blåser mot den naboen du like minst...mo
Fruen sydde om trekket som madrassen kom i slik at det ble fint igjen.
Trinser, kauser, tau, sjakler og alt hardware fant jeg på Bauhaus. Er egentlig imponerende utvalg de har.
Da nærmer vi oss slutten...Litt kosejobb med spleising av tau og kauser osv. Etter at jeg hadde tilpasset lengde på tauene, ble de taklet sammen slik at man ikke risikerer sjøsetting fra nysgjerrige storesøsken....
Fruen har komplettert med saueskinn og litt beskyttelse mot at småttingene får avtrykk etter roene i panna
Bildet er tatt før jeg festet siste taustumpen. Det står en bøyle på senter av tverråket, og det står nå en tilsvarende bøyle på kjølen. En kort taustump sikrer mot sidesjø og rulling, igjen fra storesøsken, søskenbarn og andre gærninger.. Så den kan svinge 10-15cm ut til siden.
Er også montert et messingskilt i midten på tverråket med teksten "laget av Bestefar xxxxxx med kjærlighet, 2022", og så er det første skiltet med navn og dato på barnebarn festet oppe til venstre. Det er god plass til flere....
Man blir litt tussete når disse små kommer, og jeg var ferdig akkurat i tide.
Man skal være klar over at "liggetiden" i disse er veldig kort, for med en gang barnet begynner å rulle over på magen, får jolla litt slagside og de klarer ikke rulle tilbake. Så regn med at den kan brukes fra 0-4 måneder eller noe sånt.
Men det er jo et fint arvestykke da. Synes vi i hverfall.
Hva venter du på, som det heter i reklamen