Jump to content

Bravo 3-drev, vann i olje i ekspansjonstank?

Friskfres

Recommended Posts

I mitt Bravo 3-drev (2006) skal olja være byttet i vår. Drevet er nytt for meg. Nå ser jeg at det er et grått lag i oljetanken i motorrommet.  Det er bare ca 0,5 cm fra bunnen og opp. Tanken har ikke helt flat bunn men skrår litt oppover fra kantene, så antar at det ikke er mange milliliterne dette evt. dreier seg om. Kan dette skyldes gammel grums fra tidligere oljeskift/kondens eller andre urenheter enn vann/lekasje i drevet? Det er jo ikke sirkulasjon opp til oljetanken i motorrommet så vidt jeg kan skjønne (en slange inn) så skjønner ikke helt hvordan evt vann skal komme seg opp dit

Dette har en mye tykkere konsistens enn olja, og selv om du snur tanken opp ned så henger det så og si fast. Jeg har ikke tømt tanken eller rota oppi der for å undersøke noe.

Har ikke tatt båten opp enda, da jeg vurderer å ta belgbytte i år (verksted). Eller om jeg skal ta den opp, satse på at det ovennevnte ikke er vann, bytte olje og ta belgbytte til våren.

Swingswong skrev On 3.10.2022 at 17.50:

Det er nok gugge fra drevet. Litt slitasje på tenner, clutch etc.

Vann vil nok kunne komme opp dit også. 
Når drevet blir varmt utvider oljen seg og nivået stiger i tanken. Når det blir kaldt trekker den seg tilbake.

Det er en hurtigkobling på oljeslangen slik at du enkelt kan ta tanken av og vaske den.

Vis hele sitatet  

Takk for svar. Legger ved et bilde som jeg fant av herligheten. Ser som sagt veldig lite og tykt ut. Får ikke heeelt vibbene av at der vann..  Nå blir det veldig lyst på kameralys på tlf. 

ja sett denne koblingen. Sånn generelt; Er det vare å koble av, rense tanken og koble på og fylle opp igjen, uten at det er nødvendig å fylle opp fra bunnen av drevet som ved full oljeskift?

sett i lys av det du sier så kan det tyde på oljetanken kun er tømt og ikke rengjort etter oljeskift. 

C7EE81A5-E091-4A52-998A-453215536CF7.jpeg.be8a4dc8c39e7cec547b770ec2aaded0.jpegA1BD231C-693B-45D9-B918-9E1CC644FCF0.jpeg.71549f2efb6dcc6662a8bab30ecdc5f2.jpeg

• 2 uker senere...

Har tappet av olja på drevet. Drevet har stått i ro på land i en uke. Åpnet kranen og alt så fint ut lenge og hadde tilsynelatende fin farge. Helt på slutten, etter å ha tappa av omtrent alt så kom dette ei lita stund. Det avtok etter hvert. Vil ikke vann samles nederst/blande seg og komme først ut? Fortsatt bare grums/slitasjerester etter bruk?CC185FEE-8A45-4D3A-A108-C5C8D9016256.png.6243ee55f47f4fddaa5c346e28a47aff.png

Spørsmålet for min del er om dette er vann som følge av lekkasje, kondens, forurensing som følge av noe annet.. osv. er det vann så kan det umulig være snakk om veldig mye ut fra bilde/det jeg har sett. Leser at flere opplever vanninntrenging som følge av dårlige pakninger rundt påfyillingskruene. Jeg har fylt på ny olje og nye pakninger rundt skruene da drevet og båten etter planen nå skal stå på land til våren. 

Bør jeg "se an" neste sesong før jeg evt iverksetter noe? Drevet er nytt for meg i år. Har ikke sett olje i sjøen rundt hekken når båten har ligget på sjøen, og oljetanken har ikke indikert at oljenivået har sunket. 

edit: siden dette ikke kom ut før etter ei stund, kan det ha sammenheng med det jeg nevner i første post. At det er grums som har ligget en plass høyt oppi systemet :confused:

Redigert av Friskfres (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...