Ask Startet 3.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 3.Oktober.2022 Hei. Båten har to Yanmar SD 20 seglbåtdrev. Når eg skal peila olja er det alltid undertrykk i dreva. Eg har blitt fortalt at trykket aukar når båten går for motor, og at olja kan bli pressa ut langs akslingen. Når olja blir kald blir det undertrykk, og det kan koma vatn inn langs akslingen og inn i olja. Eg blei òg fortalt at det er lurt å erstatta pluggen, på toppen av drevet, med ein slangestuss, og ha ein slange til over vasslinja, og kopla slangen til ein ekstern oljetank. På den måten vil det koma meir olja i tanken når det er overtrykk. Når trykket, og temperaturen synk vil det gå olja frå tanken og ned i drevet. På denne måten reduserer ein sannsynlegheita for å få vatn i drevolja. Er dette ein god ide? Eg høyrer gjerne synspunkt, og det er ekstra interessant om einkvan har erfaring å dela. Ask Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 3.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2022 Jeg har benyttet dette i mange år på mine Volvopenta 130S drev. Fungerer ypperlig. Har benyttet gjennomsiktige 0,5 liters brusflasker som er plasset så høyt som mulig i motorrommet. Monterte en slangenippel i bunnen av flaska (gammeltypen gjenbruksflaske) og boret et lite luftehull i korka. Nå sjekkes oljen ved å kaste et lite blikk ned motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Jeg har tenkt på dette på mitt VP duoprop drev (planende motorbåt) men har ikke fått satt ideen ut i livet. Det burde jo også minske muligheten for vannintrenging i drevet. Med høyt plassert oljebeholder vil jo trykket inne i drevet alltid være høyere enn vanntrykket utenfor. En slik løsning er visstnok standard på noen Mercruiser drev. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Takk for svar TF. Har Volvo ein eigen nippel til dette? Der pila på teikninga viser? Eg har ikkje sett nokon slike på mine drev, men eg har ikkje sett etter heller? kanskje det er ein bolt eg kan skru ut, og erstatta med ein slangenippel? Korleis kom du til for å montera slangenipplar i botn av flaskene? Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Vil ikke en slik løsning føre til oljenivå over maks på drevet? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ask Svart 4.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Rolf skrev 19 minutter siden: Vil ikke en slik løsning føre til oljenivå over maks på drevet? Hei. Det vil det, men om det gjer noko er ei anna sak. Eg veit ikkje, men innbiller meg at det ikkje gjer noko fordi det ikkje er viktig å ha luft øvst i drevet. Derimot trur eg at det må vera litt luft øvst for å ta høgda for trykkendringar som følje av endra temperatur. Olja er jo ikkje komprimerbar. Når olja fritt kan gå til ein tank gjer det kanskje ikkje noko at det er olja over minimumsnivået? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Mercruiser Alpha one gen 2 har en nivåplugg som det skal fylles opp til, det fylles ved å pumpe inn i bunnplugg. Uttak til oljetank er litt lavere enn oljenivået for nivåplugg. Det vil alltid være luft i toppen av drevet, hvorfor vet jeg ikke. Vet heller ikke hva som skjer om drevet fylles helt opp. Ser ved bruk at oljenivå i tank stiger litt og at det synker tilbake når det har stått over natten. Om man lager tilsvarende for andre typer drev ville jeg sørget for at nivå ikke kommer over produsentens angitte max-nivå. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
TF Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 (redigert) Ask skrev for 2 timer siden: Takk for svar TF. Har Volvo ein eigen nippel til dette? Der pila på teikninga viser? Eg har ikkje sett nokon slike på mine drev, men eg har ikkje sett etter heller? kanskje det er ein bolt eg kan skru ut, og erstatta med ein slangenippel? Korleis kom du til for å montera slangenipplar i botn av flaskene? Sitat Det er et plastrør som er for å suge ut oljen. Jeg fjernet dette og monterte plastslangen til flaska i stedet. Slangenipellen i flaska puttet jeg inn gjennom tuten, men om jeg måtte dreie av flensen for å få den inn husker jeg ikke. Mutteren blir da på utsiden. Tror jeg brukte 10 mm klar plastslange. Yanmar har kanskje ikke denne måten og pumpe ut oljen så da må det lages tilkobling på påfyllings pluggen. Dette har fungert utmerket i over 1500 timer og jeg har ikke merket noe negativt. Drevet må fylles helt opp elles vil flaska tømmes etter hvert opplevde jeg. Redigert 4.Oktober.2022 av TF (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Rolf skrev for 2 timer siden: Vil ikke en slik løsning føre til oljenivå over maks på drevet? SD drevene skal IKKE over Max merket, de skal faktisk ikke helt til Max merket heller er anbefalingen, da trykket som oppstår kan blåse Zimmer ringene utover. Så Yanmar har visstnok anbefalt å ha noe under Max Olje på disse drevene. Har jeg hørt.. På internett... Men jeg følger det rådet. Men med en løsning som det foreslåtte så blir det jo ikke trykk. Trykket vil blåse olja over i tanken og utlignes. Ergo bør overtrykk ikke bli ett problem. Spørsmålet er heller om det blir for lavt trykk i stedet, at overtrykk er en ønsket tilstand for å holde sjøvann ute ? Hilsen en som akkurat hadde SD20 drevet (og resten av båten) på land for å skifte Zimmer ringene fordi Ålegress hadde kommet seg inn og tatt knekken på dem med vann i oljen som resultat .. En slik ekstern , gjennomsiktig tank riktig plassert i motorrommet ville jo også lettet sjekk av oljetilstand i fall det kommer vann inn en annen gang. Jeg får sjekket olje inne fra båten, men det er litt tungvint å komme til, så det blir ikke før hver tur.. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
5nacks Svart 4.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2022 Skal gjøre dette på mitt SD50 drev. Har nippel, slange og et mini powerilter som jeg skal montere. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 5.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 Erik skrev for 15 timer siden: Men med en løsning som det foreslåtte så blir det jo ikke trykk. Trykket vil blåse olja over i tanken og utlignes. Ergo bør overtrykk ikke bli ett problem. Spørsmålet er heller om det blir for lavt trykk i stedet, at overtrykk er en ønsket tilstand for å holde sjøvann ute ? Hei. Dersom tanken er plassert over vasslinja vil vel trykket vera stort nok til å halda vatn ute? I våre motorrom er det vanskeleg å plassera tankane noko særleg meir enn 15-20 cm over vasslina. Vil dette eventuelt vera høgt nok? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 Ren Synsing : Jeg tror at det trykket feks en liter ekstra olje 20 eller 50 cm over vannlinjen representerer i potensiell energi, er ubetydelig, sammenliknet med det trykket som er der når drevet er lukket og går. Prøv å åpne når det er ny-kjørt, så merker du at det er bra trykk i det. Spørsmålet er mer om dette overtrykket er en designet effekt man trenger for å holde vann ute. Eller om det kun er zimmerringene som egentlig egentlig er løsningen for å hindre lekkasje ? Jeg tenker vel at dersom det ikke bare var zimmerringene som tettet, så ville det lekket olje motsatt vei, altså ut, av overtrykket. Og det gjør det jo ikke, når drevet er i normal tilstand (men det var sånn jeg oppdaget lekkasjen min nylig, det var olje i propell vannet) Men jeg VET ikke. Synes tanken med ekstern tank på tilgjengelig plass er besnærende, men vil ikke være førstemann ut for å teste det. Men venter spent på erfaring andre gjør seg Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
alidal Svart 5.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2022 (redigert) Vet ikke om denne har relevans til SD20, men den gjelder for SD50 og er fra 2009, men regner med det er mange som kanskje ikke vet om den... Redigert 5.Oktober.2022 av alidal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.