sølvkrok Startet 6.Oktober.2022 Link til dette innlegget Startet 6.Oktober.2022 Har en Suzuki DF 9.9B (15hk) fra 2015 som gir alarm så fort den får litt belastning. Starter fint, går fint på tomgang men så fort jeg gir litt gass kommer rød motorlampe etter en kort stund og den går i en slags nødmodus, rister og går ujenvt. Etter ca. 30sek på tomgang er alt normalt igjen. Lyset slukker og normal gange. Slik gjentar det seg. Stopper aldri. Har hatt den inne for sjekk men den eneste alarmen som lå lagret var overturtall pga feil propell. Etter litt søking mistenker at det har med kjøling/motortemperatur å gjøre og at det kan være såkalt "gradient temperatur" alarm som slår til hvis temperaturen øker for raskt. Har byttet impeller, sjekket termostat og sirkulert kjølesystemet ved å pumpe inn vann tilsatt "Systemrens" fra Maritim. (Kobler på pumpe der vannpumpa normalt leverer vann oppover til blokka). Noen som har vært borti noe lignende på denne motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 6.Oktober.2022 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2022 Har samme motor så følger denne. Sitér dette innlegget Link to post
Maxmekkern Svart 19.Oktober.2024 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2024 Fant du ut av dette ? Sitér dette innlegget Link to post
UVÆR-II Svart 25.Juli Link til dette innlegget Svart 25.Juli Har en 9.9-2023 modell med samme symptomer, hadde den inn til forhandler da det er garanti. Etter noen uker var konklusjonene tatt, forhandler sa at motoren var full av salt pga. av at den ikke var spylt med ferskavnn etter hver tur. Motoren måtte demonteres for å rense kjølekanalene. Ingen garanti. Jeg kjørte uten termostat og ingen alarm, byttet til uorginial termostat og problem løst. Uorginal termostat åpner mere en original. Dette kan også løsese ved å bore et 3 mm hull i original termostat noe jeg også gjorde og ingen alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart Fredag 11:12 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:12 Det er vel en skandale dersom motoren må spyles etter hver tur? Vet at det anbefales i instruksjonsboka til noen motorer, men det er vel få som gjør det. Og det går bra. I familien har vi en Suzuki DF 9,9A fra 2010, og en Mercury 50 EFI fra 2006. Ingen av dem har fått annet enn ny impeller og anoder ved behov. Fint lite spyling med ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.