dieselfan
Vil absolutt anbefale at alle som vurderer å kjøpe Volvo Penta KAD eller KAMD motor å lese tråden som Ingar linker til i innlegg #2.
Det gjelder også for folk som er generelt motorinteressert, eller folk som ønsker å engasjere seg i en KAD/KAMD tråd men ikke har peiling på motoren eller problemstillingen.
Er kjent med at det er solgt 40 ombyggingssett for å montere tappeplugg på bunnpanne 42/43/44/300. Det totale antallet må være mye høyere enn 40, for det er bare fra en tilbyder.
I tillegg har jeg kjøpt opp alt jeg har kommet over av 41 og 42 bunnpanner med tappeplugg, disse er stor sett montert på 44/300.
Vil absolutt anbefale alle med 42/43/44/300 å vurdere og ettermontere sugerør som går til bunnen av bunnpannen, slik som Volvo Penta selv har levert på mange 41 og noen få 42 motorer, dersom en har motoren ute av båten. Selve blokka på alle 42/43/44/300 jeg har sett, er forberedt for å bore og gjenge opp for sugerør.
Hvorfor Volvo Penta har valgt å slutte med å montere sugerør, får de med BI spekulere i, men når VP slutter med rustfrie slangeklemmer også, så viser de vel at det neppe en faglig begrunnelse bak enhver avgjørelse i det selskapet...
Alternativt kan man ettermontere tappeplugggjenger og montere banjokobling i disse gjengene, og gå videre med slange eller rør.
Det er ikke min favoritt fordi jeg vurderer løsningen som mer risikabel, dersom noe går galt.