Jump to content

Sameie av båt, 40-50ft, Sør/Øst-landet.

Fuenge

Recommended Posts

Jeg går med tanker om innkjøp av båt om 2- 3 år. Bor for tiden i Spania men har planer å flytte til Norge i 2024. Alderen er 67 år og jeg har blitt pensjonist. Har tenkt å kjøpe bolig på strekningen Søgne - Tønsberg. Det å ha båt er en stor kostnad og en del arbeid. Kan det være en idè å gå sammen ved kjøp av båt ? Båten jeg kan tenke meg å kjøpe er en brukt  Explorer Clipper - Beneteau Swift Trawler - Fleming - Gran Banks - Sargo - Targa - Greenline  eller lignende båt. Nødvendig kapital per person 2 - 3 mill. Båtlengde 40 - 50 fot. (jeg har D5LA). Tror det er fornuftig å kjøpe under 50 fot. Det er mulig dette er en kilde til uvennskap, men hvis en lager ei god kontrakt på bl.a. oppdeling av brukstiden og setter godviljen inn så burde dette vel gå bra ??? Hvis det er noen som mener dette er en god idè og som er interessert er det bare å ta kontakt ?

VI vurderte å kjøpe en halv seilbåt av en som ville selge halve eller hele båten sin for noen år siden. Denne personen var en meget nevenyttig person som hadde stor teknisk innsikt og kunnskap. Han manglet kanskje litt tid til å bruke båten og ville ha noen å dele tid og kostnadene med. Grunne til at vi ikke gikk videre med det var kun det faktum at vi egentlig ikke ønsket å dele tiden, dvs vi ønsket mer enn 50% av tiden og at vi kanskje så for oss at vi som full familie med hund etc ville være litt dårlig match mot den andre parten som var en person. Tror helt sikkert at vi kunne levd fint med å rydde alt ut og inn av båten og samarbeidet fint med han andre.

Men en 40 til 50 fots motorbåt av det kaliberet er jo ganske mye jobb hvis du nærmer deg 50 fot. I den størrelsen så snakker man jo fort om en båt som man bor i over tid eller har mulighet til det. Prisen på 2-3 mill tilsier også en eldre båt med muligens bra mye kostnader i oppgradering fremover. Så en skikkelig kontrakt med klar forventningsavklaring til hvor man legger listen på renhold, oppgradering, vedlikehold, reparasjoner, fordeling av tid, driftskostnader etc er nok helt essensielt. Er nok også lurt å ha en klausul for hvordan det skal løses hvis en part vil ut av avtalen. Videre så kan det være greit å vite om den andre parten i det hele tatt har økonomi til prosjektet. Mange tenker vel at båt blir billig hvis det deles på 2. Blir vel i praksis bare halvparten så "jæ.... dyrt" ;-). Har seilbåt men vet ikke helt hva en 50 fot motorbåt koster å ha i året. Men oppgradering, reparasjoner, opplag og generell drift minus diesel på eldre sånn båt kan vel fort koste 2-300.000 i året hvis man ikke passer på og setter bort en del.. Skulle en motor ryke så ruller jo pengene enormt fort. Men her er det jo fort også ett spørsmål om hva man klarer selv. Kan man gjøre mye selv så sparer man mye.

NB: Fleming til under 50 fot finnes vel ikke og en 55 fot fra 2006 selges i sverige nå til 12 mill :-). Så der må nok budsjettet oppjusteres noe. En tidlig 2000 tall Grand Banks rundt 50 fot er dog vel innenfor budsjettet

Edit: Ser det finnes en Fleming 53 fra 1990 på finn.no nå til 3.790.000. Motorer etc fra 2005 men sikkert litt å gjøre på den fremover.

Redigert av Renzir (see edit history)
Renzir skrev for 6 timer siden:

Prisen på 2-3 mill

Trådstarter nevnte 2-3 mill pr pers. Da er du i området båt til 4-6 mill. Du får da en nokså kurant brukt trawler i den størrelsen, om enn ikke en Fleming. Nyere GB opp mot 50’ er antakelig også vanskelig.

Tror helt sikkert du kan finne folk som er interessert i selve konseptet. Krever antakelig ryddig avtale og at begge parter er godt erfarne båtfolk med god vilje og evne til å tilpasse seg. Når du deler alle driftsutgifter på to, så blir jo dette nesten billig?.

Som pensjonist får du jo også tid nok og deling burde da ikke være noe problem. Mye verre å få til med full jobb og kort ferie. Som Princess-eier ville jeg selvsagt mye heller gått for en engelsk flybridgebåt i samme størrelse. Du får mye fint innenfor summen du antyder og du får motorkraft til å komme opp i fart de gangene du trenger det. Marerittet er en GB i 7-8 knop som ruller og bakser i sjøen uten å komme noen vei.?.

Hvis du får med deg en annen med D5LA, så ligger det jo egentlig en betydelig «rabatt» i kjøpsprisen i det du går over 50 fot. Du får relativt sett mye mer for pengene over 50.

Uansett, høres spennende ut. Lykke til.

Jeg takker og bukker for alle kreative ideèr og meninger om dette. Det er interessant å høre hva andre mener om dette. Mulig noen som har "brent" seg på det samme ? Jeg er "litt" skeptisk i utgangspunktet på deling av båt, det er veldig mange mulige konflikter som kan oppstå. Jeg tror det er fornuftig å bruke en advokat som kan skrive ei kontrakt. Da jeg satte fra 40 - 50 fot er litt med håndteringen av fartøyet og et videre salg hvis dette skulle vise seg å være fiasko. Og jeg tror det er fornuftig å kjøpe en båt under 50 fot og med ikke for stor motor, marsjfart på 8-10 knop er nok, en skal ha god tid på "sjøen". Så en Trawler med deplasement skrog er mitt ønske. Finner jeg den rette Clipper Explorer med rett alder/pris om 2-3 år så kan det muligens være interessant i allefall å se på båten.    

• 3 uker senere...

Synes det er en god ide og også litt i tiden med bærekraft og deling på ressurser. Når vi ser på bruken av fritidsflåten er det vel et potensiale for bedre utnyttelse av investeringene ja. Utfordringen er vel å finne den ideelle deleier og et system for bruk og vedlikehold som fungerer. Synes det er gode valg av båttype bortsett fra Sargo og Targa som er i en helt annen klasse mht motorstørrelse og fartsressurser vs trawlerene. Trawler konseptet virker tiltalende og jeg har fulgt med på bruktmarkedet lenge og også sett på noen båter. Prisnivået har muligens nådd taket nå og det blir interessant å se utviklingen fremover. Følger tråden videre.

Sameie er en måte å skaffe seg både gode venner og bitre fiender på.

Ting å tenke igjennom:

-Hva når en part vil oppgradere, den andre er happy.

-vask & vedlikehold 

-alltid toppede tanker?

- Når uforutsette kostbare hendelser skjer og kun den ene parten har mulighet for å koste sin halvpart.

- hvordan skal sameiet oppløses, og hvilken pris/ prismekanisme.

Jeg tror det gir mindre problemer om en er eier, og den andre leier for sin bruk. Eller spøtter inn litt mot en rimeligere leie. 50/50 krever enighet om alt.

Personlig tror jeg sameie fungerer best når begge parter har økonomi til å bære kostnadene alene.

• 3 måneder senere...

Hei, kom over dette innlegget litt tilfeldig - her er det mye å snakke om. Tenker ganske likt, for meg er ikke båt bare følelser, det er et "redskap" også, det jeg mener er at man klarer ikke bruke den så mye at det forsvarer prisen for oss "dødelige". Min tanke er større båt for mindre penger og deling av driftsutgifter. Vi har leid ut hytter og biler innenfor delingsøkonomien og er godt vant med det. En trolig viktig utfordring med deling av båt kan være at soldagene vil man ut, så her må en avtale på plass. Min andre tanke er at et slik båtsameie er best med "ukjente" dvs man blir jo kjent, men slipper risikoen for et havarert gammelt vennskap. Interessant å diskutere videre, jeg har stor båtplass sentralt i Vestfold, er utdannet innen skips-faget og er ingen krangle-fant - og viktigst; jeg ønsker en større båt 50ft+ og har D5L

Clipper 52 Utvendig (9).jpg

Swift Trawler 50.jpg

170_855104974.jpg

Redigert av TrawlerVestfold (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...