Rasundsbak
Jeg har egentlig planlagt å skaffe en Hallberg Rassy til ca 300 000 +/- med sin lange kjøl. I går dukket det opp under min finn.no surfing en Hunter 38 som ligger i en noe høyere prisklasse, men ikke uoverkommelig. Det stod singlehanded eksplisitt nevnt i salgsannonsen. Det slo meg at jeg kanskje får det enklere, dersom jeg bytter ut favorittmerket. Hunteren var av mye nyere dato enn de båtene jeg vanligvis ser på. Jeg har to fullvoksne barn, som jeg planlegger å lære opp etterhvert, og et barnebarn på 3. Det er viktig for meg at turene oppleves trygge for passasjerene/ medseilerne som skal på opplæring. Hunteren har sverdkjøl. Jeg lurer på om noen kan gi meg en sammenligning av sjøegenskapene på disse to konstruksjonstypene, og spesielt med tanke på stabilitet, hvor mye sjø tåler de. Hvordan føles de på åpent hav? Har tenkt å seile langs kysten av Sverige, og etterhvert vestover og nordover langs norskekysten. Drømmer selvsagt om å nå Shetland eller Færøyene, men først må jeg nok lære meg endel...