Jump to content

Edit History

Taskeladden

Taskeladden

@ComfortseilerBare hyggelig :)

Belgen er merket med årstall for produksjon, så om du leter litt på innsiden så skal du finne det. 12 for 2012, 99 for 1999 osv. liten skrift,så se godt etter.
du kan regne med en belg som er produsert i 2008 er montert i 2009/10 senest. litt ligger de på lager. At den mansjetten på utsiden (den du kaller pakning:),  løsner er ganske vanlig om man ikke gjør godt nok rent før man limer den på, og mange som fint kjører rundt uten den. Den er mest for å hindre turbulens i vannet og selvsagt litt for groen sin del. Du kan bytte bare den, limes fast med f. eks kontaktlim, noen bruker tec7 eller tilsvarende. Personlig har jeg best erfaring med kontaktlim.  her må du gjøre GODT rent, og pusse over flater på skrog og ny gummimansjett med grovt sandpapir før lim og montering. 

Selve belgen anbefaler volvo byttes hvert 7 år, merk, anbefaler. Om du sjekker den regelmessig for feil så er det mange som venter både 10 og 15 år uten problemer. 

Har du nettopp overtatt båten, og den viser seg å ha en eldre belg, er det like greit å få det byttet. 

Motoren må ikke ut av båten, men den må av seildrevet. Altså motoren må demonteres fra drevet og trekkes litt inn i båten.
Seildrevet løftes inn i båten for å få det ut, og må deles på midten for å bytte selve belgen. Høres mye værre ut enn det er, gode instruksjoner fra volvo med alt av tiltrekningsmomenter følger med i settet om du kjøper ett belgsett. koster rundt en 4500 for alt fra volvo. Kan være litt ukurant og løfte ut drevet om du har dårlig plass, men da får du med deg en kompis til akkurat det. Hos meg røk ryggen til i mangel på en kompis, men det ordnet seg det også :)

Byttet nettopp belg på mitt 110s drev, den gamle var fra 1990 og nesten like fin. Gjorde jobben selv på en liten helg. Er ganske rett frem. Skal du på verksted kan du fint regne med 20-25k inkludert deler alt etter hvor du går, om ikke mer. 

Sjekk alderen på din belg, så tar du det derfra :) Uansett går det seg fint til med litt banning og litt morro, så dette blir bra :) Bare å spørre om du lurer på noe. 

 

Taskeladden

Taskeladden

@ComfortseilerBare hyggelig :)

Belgen er merket med årstall for produksjon, så om du leter litt på innsiden så skal du finne det. 12 for 2012, 99 for 1999 osv. liten skrift,så se godt etter.
du kan regne med en belg som er produsert i 2008 er montert i 2009/10 senest. litt ligger de på lager. At den mansjetten på utsiden (den du kaller pakning:),  løsner er ganske vanlig om man ikke gjør godt nok rent før man limer den på, og mange som fint kjører rundt uten den. Den er mest for å hindre turbulens i vannet og selvsagt litt for groen sin del. Du kan bytte bare den, limes fast med f. eks kontaktlim, noen bruker tec7 eller tilsvarende. Personlig har jeg best erfaring med kontaktlim.  her må du gjøre GODT rent, og pusse over flater på skrog og ny gummimansjett med grovt sandpapir før montering. 

Selve belgen anbefaler volvo byttes hvert 7 år, merk, anbefaler. Om du sjekker den regelmessig for feil så er det mange som venter både 10 og 15 år uten problemer. 

Har du nettopp overtatt båten, og den viser seg å ha en eldre belg, er det like greit å få det byttet. 

Motoren må ikke ut av båten, men den må av seildrevet. Altså motoren må demonteres fra drevet og trekkes litt inn i båten. 
Seildrevet løftes inn i båten for å få det ut, og må deles på midten for å bytte selve belgen. Høres mye værre ut enn det er, gode instruksjoner fra volvo med alt av tiltrekningsmomenter følger med i settet om du kjøper ett belgsett. koster rundt en 4500 for alt fra volvo. Kan være litt ukurant og løfte ut drevet om du har dårlig plass, men da får du med deg en kompis til akkurat det. Hos meg røk ryggen til i mangel på en kompis til akkurat det :)

Byttet nettopp belg på mitt 110s drev, den gamle var fra 1990 og nesten like fin. Gjorde jobben selv på en liten helg. Er ganske rett frem. Skal du på verksted kan du fint regne med 20-25k inkludert deler alt etter hvor du går. 

Sjekk alderen på din belg, så tar du det derfra :) Uansett går det seg fint til med litt banning og litt morro, så dette blir bra :) Bare å spørre om du lurer på noe. 

 

Taskeladden

Taskeladden

@ComfortseilerBare hyggelig :)

Belgen er merket med årstall for produksjon, så om du leter litt på innsiden så skal du finne det. 12 for 2012, 99 for 1999 osv. liten skrift,så se godt etter.
du kan regne med en belg som er produsert i 2008 er montert i 2009/10 senest. litt ligger de på lager. At den mansjetten på utsiden (den du kaller pakning:),  løsner er ganske vanlig om man ikke gjør godt nok rent før man limer den på, og mange som fint kjører rundt uten den. Den er mest for å hindre turbulens i vannet og selvsagt litt for groen sin del. Du kan bytte bare den, limes fast med f. eks kontaktlim, noen bruker tec7 eller tilsvarende. Personlig har jeg best erfaring med kontaktlim.  her må du gjøre GODT rent, og pusse over flater på skrog og ny gummimansjett med grovt sandpapir før montering. 

Selve belgen anbefaler volvo byttes hvert 7 år, merk, anbefaler. Om du sjekker den regelmessig for feil så er det mange som venter både 10 og 15 år uten problemer. 

Har du nettopp overtatt båten, og den viser seg å ha en eldre belg, er det like greit å få det byttet. 

Motoren må ikke ut av båten, men den må av seildrevet. Altså motoren må demonteres fra drevet og trekkes litt inn i båten. 
Seildrevet løftes inn i båten for å få det ut, og må deles på midten for å bytte selve belgen. Høres mye værre ut enn det er, gode instruksjoner fra volvo med alt av tiltrekningsmomenter følger med i settet om du kjøper ett belgsett. koster rundt en 4500 for alt fra volvo. Kan være litt ukurant om du har dårlig plass, men da får du med deg en kompis til akkurat det.

Byttet nettopp belg på mitt 110s drev, den gamle var fra 1990 og nesten like fin. Gjorde jobben selv på en liten helg. Er ganske rett frem. Skal du på verksted kan du fint regne med 20-25k inkludert deler alt etter hvor du går. 

Taskeladden

Taskeladden

Belgen er merket med årstall for produksjon, så om du leter litt på innsiden så skal du finne det. 12 for 2012, 99 for 1999 osv. liten skrift,så se godt etter.
du kan regne med en belg som er produsert i 2008 er montert i 2009/10 senest. litt ligger de på lager. At den mansjetten på utsiden løsner er ganske vanlig om man ikke gjør godt nok rent før man limer den på, og mange som fint kjører rundt uten den. Den er mest for å hindre turbulens i vannet og selvsagt litt for groen sin del. Du kan bytte bare den, limes fast med f. eks kontaktlim, noen bruker tec7 eller tilsvarende. Personlig har jeg best erfaring med kontaktlim. her må du gjøre GODT rent, og pusse over flater på skrog og ny gummimansjett med grovt sandpapir før montering. 

Selve belgen anbefaler volvo byttes hvert 7 år, merk, anbefaler. Om du sjekker den regelmessig for feil så er det mange som venter både 10 og 15 år uten problemer. 

Har du nettopp overtatt båten, og den viser seg å ha en eldre belg, er det like greit å få det byttet. 

Motoren må ikke ut av båten, men den må av seildrevet. Altså motoren må demonteres fra drevet og trekkes litt inn i båten. 
Seildrevet løftes inn i båten for å få det ut, og må deles på midten for å bytte selve belgen. Høres mye værre ut enn det er, gode instruksjoner fra volvo med alt av tiltrekningsmomenter følger med i settet om du kjøper ett belgsett. koster rundt en 4500 for alt fra volvo. Kan være litt ukurant om du har dårlig plass, men da får du med deg en kompis. 

Byttet nettopp belg på mitt 110s drev, den gamle var fra 1990 og nesten like fin. Gjorde jobben selv på en liten helg. Er ganske rett frem. Skal du på verksted kan du fint regne med 20-25k inkludert deler alt etter hvor du går. 

Taskeladden

Taskeladden

Belgen er merket med årstall for produksjon, så om du leter litt på innsiden så skal du finne det. 12 for 2012, 99 for 1999 osv. liten skrift, så se godt etter. At den mansjetten på utsiden løsner er ganske vanlig, og mange som fint kjører rundt uten den. Den er mest for å hindre turbulens i vannet og selvsagt litt for groen sin del. Du kan bytte bare den, limes fast med f. eks kontaktlim, noen bruker tec7 eller tilsvarende. Personlig har jeg best erfaring med kontaktlim. 

Selve belgen anbefaler volvo byttes hvert 7 år, merk, anbefaler. Om du sjekker den regelmessig for feil så er det mange som venter både 10 og 15 år uten problemer. 

Har du nettopp overtatt båten, og den viser seg å ha en eldre belg, er det like greit å få det byttet. 

Motoren må ikke ut av båten, men den må av seildrevet. Seildrevet løftes inn i båten for å få det ut, og må deles på midten for å bytte selve belgen. Høres mye værre ut enn det er, gode instruksjoner fra volvo med alt av tiltrekningsmomenter følger med i settet om du kjøper ett belgsett. koster rundt en 4500 for alt fra volvo. Kan være litt ukurant om du har dårlig plass, men da får du med deg en kompis. 

Byttet nettopp belg på mitt 110s drev, den gamle var fra 1990 og nesten like fin. Gjorde jobben selv på en liten helg. Er ganske rett frem. Skal du på verksted kan du fint regne med 20-25k inkludert deler alt etter hvor du går. 

Taskeladden

Taskeladden

Belgen er merket med årstall for produksjon, så om du leter litt på innsiden så skal du finne det. 12 for 2012, 99 for 1999 osv. liten skrift, så se godt etter. At den mansjetten på utsiden løsner er ganske vanlig, og mange som fint kjører rundt uten den. Den er mest for å hindre turbulens i vannet og selvsagt litt for groen sin del. Du kan bytte bare den, limes fast med f. eks kontaktlim, noen bruker tec7 eller tilsvarende. Personlig har jeg best erfaring med kontaktlim. 

Selve belgen anbefaler volvo byttes hvert 7 år, merk, anbefaler. Om du sjekker den regelmessig for feil så er det mange som venter både 10 og 15 år uten problemer. 

Har du nettopp overtatt båten, og den viser seg å ha en eldre belg, er det like greit å få det byttet. 

Motoren må ikke ut av båten, men den må av seildrevet. Seildrevet løftes inn i båten for å få det ut, og må deles på midten for å bytte selve belgen. Høres mye værre ut enn det er, gode instruksjoner fra volvo med alt av tiltrekningsmomenter følger med i settet om du kjøper ett belgsett. koster rundt en 4500 for alt fra volvo. 

Byttet nettopp belg på mitt 110s drev, den gamle var fra 1990 og nesten like fin. Gjorde jobben selv på en liten helg. Er ganske rett frem. Skal du på verksted kan du fint regne med 20-25k inkludert deler alt etter hvor du går. 



×
×
  • Create New...