Jump to content

Hvilken fart kan jeg forvente av en Ibiza 19 sport med 125hk to takt?

Lifeisboat

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt en Ibiza 19 Sport av den eldre typen, men har ikke fått gjort annet en å kjøre den på låven for lagring, noen som vet om denne kombinasjonen går over 50knop?

Slo meg akkurat dette med høyhastighets beviset og da er det greit å være sikker. Motoren er en 125hk 2- takt mariner 2003 modell ELPTO - Propellen som sitter på motoren er 13 1/4 19 aluminum

325_22209111.jpg 

Redigert av Lifeisboat (see edit history)

For at båter skal gå noe særlig over 40-45 knop kreves det litt mer! skrog må være tilpasset og bygget for fart, motor/propell/undervannshus osv.  I tillegg kommer luftmotstand og utforming også når man kommer opp i slike hastigheter.  Kan ikke tenke meg at skrogfartten på denne er noe særlig over 40 knop! Og hvor pigg er en 20 år gammel Mariner optimax?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

bellen skrev for 4 timer siden:

Hadde tidligere en Scand 550 med 135hk. Den kan sammenlignes litt med din båt

Såvidt jeg kan se så har Ibiza 19 sport endel mer utpreget fartsskrog enn Scand 550.   
Men hadde det vært snakk om Ibiza 19 Touring så hadde jeg vært mer enig.  

Test i båtmagasinet - 46 knop med 115 2t.   (Nå hjelper jo vanligvis ikke 20-30 års bruk av båt/motor så mye på farta, men en pekepinn bør det gi) 
Skrog / propell / montering må jo være på stell når man kommer opp i disse hastighetene
https://www.batmagasinet.no/allerbm-batteri-bm-bladarkiv/ibiza-19-sport/685892

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 1 time siden:

Test i båtmagasinet - 46 knop med 115 2t.   (Nå hjelper jo vanligvis ikke 20-30 års bruk av båt/motor så mye på farta, men en pekepinn bør det gi) 

Ser testen er utført i 1994. Hvilket måleapparat brukte dei da? På den tiden var vel ikke GPS så veldig utbredt på lystbåter? Ser at båten er rundt 100 kilo lettere enn en Scand 550, men jeg tror fortsatt 35 (gps)knop er det mest reelle på den båten i dag.

enig i at det gjerne er 2 tidsregninger for målt fart - før og etter GPS :giggle:

35 knop kan nok fort være reelt, med litt velbrukt alu prop og lag på lag med bunnstoff.   Har båten stått dårlig opplagret på henger og blitt litt konkav i linjene så bremser det også godt på farta.   

Men potensialet for 40+ burde helt klart være tilstede, med båt osv i god stand 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

bellen skrev for 5 timer siden:

Ser testen er utført i 1994. Hvilket måleapparat brukte dei da? På den tiden var vel ikke GPS så veldig utbredt på lystbåter?

Det burde være ganske enkelt for et båtmagasin å få til presis fartsmåling på båt selv med 1994-teknologi (uten gps).

Det man trenger er en distanse med kjent lengde (som man kan finne på et kart når man vet målestokken og har linjal) og ei stoppeklokke. Deretter er det bare frem med kalkulatoren og regne ut farta.

19 fot skrev for 15 timer siden:

Det burde være ganske enkelt for et båtmagasin å få til presis fartsmåling på båt selv med 1994-teknologi (uten gps).

Det man trenger er en distanse med kjent lengde (som man kan finne på et kart når man vet målestokken og har linjal) og ei stoppeklokke. Deretter er det bare frem med kalkulatoren og regne ut farta.

Deretter gjør man samme måling på returen slik at man kan korrigere for strøm og vind også.

GPS gjør det enklere å måle, men ikke nødvendigvis mer presist resultat.

(selv om plotteren viser hastighet med 2 desimaler bak komma).

Hvordan båten lastes, propellvalg og trim har større utslag på 'fartsmila' enn hvilken målemetode man bruker.

Og så har man brosjyreknop på 80-tallet, der man sjekket båtens fart når man droppet den fra 100 meter...

Farten stemte i alle fall aldri med virkeligheten. Min Neptim skulle holde 14 knop med 3100 o/ min eller now slikt, men hold 14 knop én gang med 3500 i medvind, medstrøms og når den surfet på en bølge. Samt var med tomme tanker og virkelig hjemlengsel...

Men tilbake til TS: Denne kan du kjøre uten høyhastighetsbevis. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

• 3 uker senere...

Gratulerer med ny fin båt! 
Ibiza 19 Sport fra tidlig 90 tallet var endel lettere enn de som kom senere på 90 tallet. Jeg hadde en 92 modell som ble målt til 43 GPS knop med 115 hk Yamaha 2-takt. Mener det var med 19’’ propell. Du bør vel oppnå rundt det samme med din - muligens litt til.

Veldig bra skrog på Ibiza 19 Sport. Har også hatt en Scand 550 med 115 hk Yamaha. Den ble målt til litt over 35 GPS knop. Kan ikke sammenligne skroget på disse etter min mening. Mye bedre fartsskrog på 19 Sport. 

Ser du har en spesiell utgave av 19 Sport. Endel som er forskjellig fra de 1992 og 1998 modellene jeg hadde: Vindskjerm / konsoll / innvendig baug / annerledes syrefast rekke som går i hele lengden på båten / pulpit plassert lenger akterover etc. Mulig den du har er en av de tidligere utgavene.

Da er det bare å glede seg til sommeren igjen!

<p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...