Mjøsfarer Startet 11.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2022 Vinteropplag står for tur, og da var det en tanke som slo meg.. I stedet for tradisjonell presenning, er det noen som har erfaring med å surre inn båten i plastfilm? Jeg tenker å sette opp stativ på vanlig måte for så å surre rundt et par kilometer med film fra linken under. Hvis jeg har to mann på bakken og to oppå båten tipper jeg det går med et par timer, men det gjør det fort med vanlig presenning og. Enten så er ideen min så dum at ingen har vurdert det, eller så er det så genialt at ingen tenkt tanken før. Jeg har sett disse gjør-det-selv-pakkene, men det frister ikke veldig. https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/flytteesker/strekkfilm-stor-150-m-2000042380 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Surre en femtifots fuktig plastbåt inn i plastfilm gir mugg. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 11.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Hulda skrev 16 minutter siden: Surre en femtifots fuktig plastbåt inn i plastfilm gir mugg. Å tette den hermetisk har jeg ingen planer om, må ha lufting i begge ender på samme måte som ved bruk av presenning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Nå er ikke jeg noen "miljøfantast", men denne plasten kan du vel ikke bruke år etter år etter . . . ? Det blir noen meter med plastsøppel. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Midtpinne Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Hvilken fordeler gir det å bruke plastfolie framfor presenning? Jeg ser bare ulemper. Mer søppel. Mer jobb både under pålegging og avtaking. Kan ikke brukes om igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 11.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Midtpinne skrev 8 minutter siden: Hvilken fordeler gir det å bruke plastfolie framfor presenning? Jeg ser bare ulemper. Mer søppel. Mer jobb både under pålegging og avtaking. Kan ikke brukes om igjen. Lars H. skrev 10 minutter siden: Nå er ikke jeg noen "miljøfantast", men denne plasten kan du vel ikke bruke år etter år etter . . . ? Det blir noen meter med plastsøppel. Gode poenger det her. Plasten må bli engangsbruk og sorteres i plastavfall til våren. Ingen tvil om at det ikke er spesielt gunstig for miljøet. Tanken som i utgangspunktet var forlokkende for meg var å slippe tau og stropper som må justeres eller strammes i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Mjøsfarer skrev 1 time siden: Tanken som i utgangspunktet var forlokkende for meg var å slippe tau og stropper som må justeres eller strammes i løpet av vinteren. Det er jo folk som driver med dette, lag stativ, så kommer de med krympeplast, blir søppel til våren det også da. Sitér dette innlegget Link to post
Lifeisboat Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Lufting / Gjennomtrekk er vel ett must, ellers har jeg god erfaring med krympeplast fra tidligere, kontra billige presenninger som kun tåler en vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Høres tungvint ut med slik folie. I tillegg er strekkfilmen ganske skjør. Du må ha ganske mange lag av den før den begynner å bli solid. Den strekker seg også lett, og den krymper ikke tilbake hvis den har strekt seg langt. Med snølast vil den strekke seg regner jeg med... Med skikkelig presenning av den tunge typen, og rett surring, så henger den på som bare det. Jeg gjør følgende: Får presenningen opp "Syr" et tau/ presenningsnor igjennom alle maljene rundt hele båten "Drar" sammen tauet, slik at presenningen strammer seg inntil båten. Henger så 5-10 liters kanner med litt over halvfullt med vann, men binder dem i tauet (ikke maljene) Syr igjennom foran og akter, men allikevel med god lufting. Dette har stått dønn i masse vind og vær. Svært skjeldent jeg må justere noe som helst. Siste vinter justerte jeg ingenting, utenom litt i "sømmen" foran baugen. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 Hvor stor/ liten båt er det snakk om? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Taskeladden Svart 11.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2022 (redigert) Og hva gjør du om det rakner i en storm? flere "kilometer" med plastfolie som blafrer rundt på opplagsplassen i 20m/s skal du ha bra lange armer for å holde kontroll på, ikke minst må du pakke hele driten inn på nytt igjen etterpå + rydde opp gammelt. En presenning kan du alltids trikse til om den løsner her og der + bruke om igjen neste år. biltema selger noen gode tunge som holder en god del år om du tar vare på de. Høres lurt ut på papiret, men i praksis så tror jeg det bare blir kødd. Genialt er det i alle fall ikke Redigert 11.Oktober.2022 av Taskeladden (see edit history) Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Otto R Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Du trenger lufting under presenning/plast. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Om det er en god ide eller ikke vet jeg ikke, men folien er gjennvinnbar, det er ikke en pressenning. Siden det var snakk om søppel Sitér dette innlegget Link to post
Mjøsfarer Svart 12.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Taskeladden skrev for 5 timer siden: Og hva gjør du om det rakner i en storm? det er akkurat det her som er det største problemet sånn jeg ser det. Skulle det gå åt skogen, så er jobben bortkastet. Sannsynligvis kommer jeg til å gå for tradisjonen presenning, men synes det er artig å kaste litt ball. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Et minus med plastfilm utendørs er at det trenger vann inn mellom lagene slik at den blir gradvis løsere. Jeg ville heller ha gått for vanlig presenning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Mjøsfarer skrev for 1 time siden: men synes det er artig å kaste litt ball. Jepp, og det er knallbra med innovasjon/ utvikling. I de senere årene har det blitt mer vanlig med krympeplast, og det virker jo solid. Akkurat den strekkfilmen som du tenkte å bruke så er ikke den så solid. Jeg pakket inn tre store pakkelast med den i går, og jeg tror ikke den vil holde i vær, snø og vind. For meg ble det en game changer da jeg begynte å "sy" sammen presenningen med en lang presenningsnor under fenderlisten, og trekke presenningen sammen som en pose langs skroget, og deretter festet lodd (vannkanner) i tauet i stedet for i maljene. Da forsvant problemet med maljer som ryker. Samt at jeg kjøpte slik tung presenning på Biltema som jeg linket til tidligere. Den ligger veldig fint, og den slår ikke selv i mye vind. Den blafrer heller ikke, noe jeg synes er viktig mtp naboene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
steib Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Jeg kan si med 100% sikkerhet at det produktet der ikke fungerer til dette formålet 😄 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Grand Banks jr, den metoden har jeg brukt så lenge jeg har hatt båten (og det er 35 år nå), men med en liten forskjell. Jeg bruker ikke kanner, men har tamper under båten fra den ene siden til den andre og det fungerer også utmerket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 (redigert) @Lars H., jeg har også tamper som du har her, men noen færre. Ser jeg burde ha flere. Men min presenning er nok litt slakere på enkelte steder pga båtens utforming (bredde) og høyde, så jeg har hengt på kanner (vekt) for å dra den ennå strammere. Det er fjæringen i dem som er viktig. Noen steder har jeg 10 eller kanskje 15 kg last, for å dra det stramt nok. Det tålte ikke maljene, men med tauet er det problemfritt. Jeg begynte ikke med å "sy" sammen presenningen under fenderlisten før for 2-3 år siden, og det var en viktig forskjell. Jeg plukket opp tipset her på Baatplassen Redigert 12.Oktober.2022 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars H. Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 (redigert) Trudelutt har en grei fasong for innpakkingen. Men det blir litt vindfang i en 6 × 10m presenning. Redigert 12.Oktober.2022 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Grand Banks jr Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Ja, den fasongen er virkelig fin. Snøen må jo renne rett av. Min båt blir såpass høy og bred, at selv om jeg har satt stativene oppå leca blokker så blir presenningen ganske slak. Spesielt ved vindskjermen og ved akterkabinen. Dermed økt drag i presenningen for at den ikke skal pose seg ved mye Sørlands-snøfall. Det har fungert. Ved store snøfall så faller det meste rett av og ned på bakken. Jeg sover derfor fredfullt i både storm og heftige snøbyger. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hedwig Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Først og fremst: Dette var et grufult bilde @Lars H.. Gruer meg til gode båter igjen må pakkes inn på land i snø og kulde. Så skal ikke jeg mene så mye, bortsett fra om plastspørsmålet: Plastsøppel er et stort problem, om det ikke kastes på rett måte. Om det kastes på rett måte er det et lite problem (selv om det er ressursbruk, på den andre siden er plast relativt viktig for fjernvarme). Hvor mange år du må bruke en presenning før det er bedre for miljøet enn engangsplast har jeg liten formening om, men det er nok noen mtp at du må må bruke en alternativer til engangsplastposer et sted mellom 50 og 2000 ganger (avhengig av hvordan man regner) før det er bedre enn plastposer. Et regnestykke som forøverig ikke tar inn over seg at vi trenger noe å kaste avfall i og at plast er viktig for søppelforbrenning. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 12.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2022 Den tykke presenningen fra biltema kan enkelt syes med nokså vanlig symaskin. Før man tar av presenningen på våren kan man kutte vekk overflødig duk og merke hvor det skal syes og hvor man vil ha ekstra maljer. Litt syjobb, så har man presenning tilpasset båten. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.