Jump to content

Edit History

Sofaseileren

Sofaseileren

Takk for bra svar, som bekreftet mine innvendinger.  Båten er ikke spesialbygget, det er en svensk Nynäs 510 AC, (En utrolig solid og velsveiset flytende tanks av 5 mm aluminium) men er forlenget og ombygget av Kystverket, som har benyttet den til sjømålinger. Det innebærer at de har sveiset inn vanntette skott i under benken i styrhuset, der tanken normalt ville ha vært, og også endret litt av forsterkningen i skroget. Det kan være aktuelt å gjennomføre en tøff vinkelsliperøkt og fjerne disse skottene, men da må også noen av de opprinnelige stringerne skjøtes til original stand. Så det frister vel ikke så veldig.   Et annet poeng er at båten opprinnelig er konstruert med tanke på en 2-takter, og en tyngre 4 takter merkes på vektfordelingen i båten. Da er det jo fristende å få tanken lenger mot midten / forover i båten. Men definitivt ikke som en lang smal tank på tvers. Er tilbake i tenkeboksen...

Sofaseileren

Sofaseileren

Takk for bra svar, som bekreftet mine innvendinger.  Båten er ikke spesialbygget, det er en Nynäs 510, (En utrolig solid og velsveiset flytende tanks av 5 mm aluminium) men er forlenget og ombygget av Kystverket, som har benyttet den til sjømålinger. Det innebærer at de har sveiset inn vanntette skott i under benken i styrhuset, der tanken normalt ville ha vært, og også endret litt av forsterkningen i skroget. Det kan være aktuelt å gjennomføre en tøff vinkelsliperøkt og fjerne disse skottene, men da må også noen av de opprinnelige stringerne skjøtes til original stand. Så det frister vel ikke så veldig.   Et annet poeng er at båten opprinnelig er konstruert med tanke på en 2-takter, og en tyngre 4 takter merkes på vektfordelingen i båten. Da er det jo fristende å få tanken lenger mot midten / forover i båten. Men definitivt ikke som en lang smal tank på tvers. Er tilbake i tenkeboksen...



×
×
  • Create New...