Jump to content

Smal bensintank over hele båtens bredde, er det ok?

Sofaseileren

Recommended Posts

Vår ene arbeidsbåt, Pompel, har en ny 115 hk i hekken, men i baugen står en 25 liters tank, det eneste som er greit å få inn der.  På grunn av det lukkede styrhuset akter, er det begrensede andre muligheter for plassering av tank, og å etterfylle den lille 25literstanken flere ganger i løpet av en arbeidsdag er mildest talt frustrerende. 
Jeg ser på muligheten til å få spesiallaget en tank som går under bridgedekket, i forkant av styrhuset. Dette vil da bli en grunn tank, ca. 20 cm høy, og ca. 30 cm dyp, men som går i hele båtens bredde, ca. 180 cm. Jeg er usikker på om dette vil fungere bra, og ikke minst: hvordan kan man unngå at drivstoffet gjør båten ustabil / forsterker krengning. Noen råd og anbefalinger fra orakelet på dette?

IMG_6592.jpg

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

I alle tanker som monteres i båt må det være skvalpeskott.  I utgangspungtet er det ikke noe problem, men man vil jo endre båtens egenskaper betraktelig om man har store vekter ut i bordet. Er det ikke konstruert med rom for tank forran motorbrønn?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 18 minutter siden:

I alle tanker som monteres i båt må det være skvalpeskott.  I utgangspungtet er det ikke noe problem, men man vil jo endre båtens egenskaper betraktelig om man har store vekter ut i bordet. Er det ikke konstruert med rom for tank forran motorbrønn?

Skvalpeskott vil hjelpe lite når båten først krenger. Da vil det være bedre å dele opp i to separate tanker, hver med skvalpeskott også selvfølgelig.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

37 minutes ago, NilsPils said:

Skvalpeskott vil hjelpe lite når båten først krenger. Da vil det være bedre å dele opp i to separate tanker, hver med skvalpeskott også selvfølgelig.

Ja helt riktig, det vanlige er å legge tanker som er lange i senter av båten langskips!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Er døra hengslet ville jeg valgt en tilpasset tank på hver side av døra. Da vil du holde vektøkningen nær balansepunktet for båten.

Støtter alle råd du har fått allerede.
Klokt å ta stabilitet alvorlig. Etterslags-krengning når du går på skrå over en spiss bølge er farlig. Siden Pompel har styrhus har den et relativt høyt tyngdepunkt og vil være sårbar når bensinen flytter seg og slår mot enden av en bred tank, akkurat når båten krenger som mest....

Helt sikker på at det ikke er plass under dørken ?

Hvor stor blir denne tanken, og mange liter (kg bensin) er det snakk om som kan renne over fra den ene til den andre siden ved krenging? Det er vel mest å tenke på når tanken nærmer seg halvtom/full. Her er det vel ikke snakk om hundrevis av kilo? Båtens stabilitet må vel tåle at en voksen mann på 80 - 100kg kan forflytte seg fra den ene siden av båten til den andre?

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Bedre i lengderetningen, ja. Det er snakk om ca 100 liter som skvalper som verst når det er mye mindre på den. Om jeg forstår plasseringen rett, så kommer den ganske lavt også. Tror ikke det er noe problem hvis det bare er et par mann ombord. Aller best å dele det på to tanker. Kan du da få til å legge dem i lengderetningen i stedet for på tvers?

Sofaseileren skrev for 4 timer siden:

Vår ene arbeidsbåt, Pompel, har en ny 115 hk i hekken, men i baugen står en 25 liters tank, det eneste som er greit å få inn der.  På grunn av det lukkede styrhuset akter, er det begrensede andre muligheter for plassering av tank, og å etterfylle den lille 25literstanken flere ganger i løpet av en arbeidsdag er mildest talt frustrerende. 
Jeg ser på muligheten til å få spesiallaget en tank som går under bridgedekket, i forkant av styrhuset. Dette vil da bli en grunn tank, ca. 20 cm høy, og ca. 30 cm dyp, men som går i hele båtens bredde, ca. 180 cm. Jeg er usikker på om dette vil fungere bra, og ikke minst: hvordan kan man unngå at drivstoffet gjør båten ustabil / forsterker krengning. Noen råd og anbefalinger fra orakelet på dette?

IMG_6592.jpgE

Er dette en spesialbygget båt? Hvis ikke burde jo verftet eller byggeren ha noen løsning på dette. Virker jo merkelig hvis det kun er løs 25 liters tank på en slik båt.

100 liter tank på tvers vil vel lage mest krengning hvis den er halvfull og båten ligger hardt over til siden?

Tenker at da flyttes ca 25 kg fra den ene siden til den andre slik at alle 50 literene ligger på samme side?

Er det riktig tanke så betyr det neppe mye på en såpass tung båt.

For å unngå "slag" fra drivstoffet ved krappe bevegelser kan skvalpeskottene være nesten tette med et 10 mm hull nede i skottet mot framvegg og bakvegg. Større hull helt øverst eller glipe over kanten for å lette fylling.

Litt interessant hvordan uttak utformes. Bør det være ett i hver ende av tanken slik at man får drivstoff selv om båten krenger med lite på tanken? Må disse uttakene kobles sammen et stykke under tanken i tilfelle?

Mons

Takk for bra svar, som bekreftet mine innvendinger.  Båten er ikke spesialbygget, det er en svensk Nynäs 510 AC, (En utrolig solid og velsveiset flytende tanks av 5 mm aluminium) men er forlenget og ombygget av Kystverket, som har benyttet den til sjømålinger. Det innebærer at de har sveiset inn vanntette skott i under benken i styrhuset, der tanken normalt ville ha vært, og også endret litt av forsterkningen i skroget. Det kan være aktuelt å gjennomføre en tøff vinkelsliperøkt og fjerne disse skottene, men da må også noen av de opprinnelige stringerne skjøtes til original stand. Så det frister vel ikke så veldig.   Et annet poeng er at båten opprinnelig er konstruert med tanke på en 2-takter, og en tyngre 4 takter merkes på vektfordelingen i båten. Da er det jo fristende å få tanken lenger mot midten / forover i båten. Men definitivt ikke som en lang smal tank på tvers. Er tilbake i tenkeboksen...

Redigert av Sofaseileren (see edit history)

Ser ut som at båten har ganske utpreget v-bunn.    En slik tank i full bredde vil jo forverre tendensen slike skrog har til å legge seg "inn i vinden"  når det er sidevind  

NYNÄS 510 AC

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette hadde ikke bekymret meg i det hele tatt. Tanken vil maks ta ca. 100 kg med drivstoff. For å få en fri overflate effekt må tanken være delvis fylt. I verste fall snakker vi om halvfull tank med alt drivstoff plassert i mot ene siden av tanken (konservativt). Tyngdesenteret for disse 50 kiloene vil da være 45 cm fra senterlinjen.

Hvor mye krenger båten om du plasserer deg selv 45 cm fra senterlinjen? Regner med det ikke er mye, og tankens bidrag vil altså være betydelig mindre om du ikke har en svært lav kroppsvekt... :tongue:

Andre issues som svikt i drivstofftilførsel til motor blir en helt annen sak.

Redigert av Fortego (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...