Friskfres Startet 13.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 13.Oktober.2022 Noen tips til stoff/metode for å rengjøre stålpropell til Bravo 3 som ikke er demontert fra drevet? Metallet i drevet osv begrenser vell litt kjemikalie-valget. Har ikke investert i propellverktøy (enda) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Bruker Ferrobeet rustvask.Flaske med blå etikett Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Skal sjekke det ut. Noen som har forsøkt/mening om felgrens? Slikt stoff som blir rosa når man sprayer det på aluminiumsfelger og fjerner det meste av bremsestøv og drit. Sitér dette innlegget Link to post
Smiley Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Jeg benytter et produkt fra Scander som heter "Reshine" på min propell. Dette er en type skurekrem (alà Jif) som antagelig også inneholder noe syre. Propellen blir "som ny" også der det ser ut som rustflekker. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post
Jakob T Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Meiner felgene går fint.Ferrobeet kan brukes som felgrens,det fjerner også gul farge i vannlinja Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Jeg starter med en enkel isskrape av den bløte typen som en skraper av bilvinduer med. Slik fjerner jeg 95% av rur, dermed begrenser en behovet for kjemikalier betydelig. Ja, jeg vet det er manuelt arbeid og at mange hater det... men jeg mener det er det klokeste og beste, og jaggu går det raskest også... Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 dieselfan skrev 23 minutter siden: Jeg starter med en enkel isskrape av den bløte typen som en skraper av bilvinduer med. Slik fjerner jeg 95% av rur, dermed begrenser en behovet for kjemikalier betydelig. Ja, jeg vet det er manuelt arbeid og at mange hater det... men jeg mener det er det klokeste og beste, og jaggu går det raskest også... Er ikke fremmed for å skrape selv, men i følge forstårsegpåere så skal en blank/glatt propell gro mindre og vær mer effektiv. Så tenkte kanskje det var verdt å forsøke. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Da ville jeg brukt samme metode som de profesjonelle jeg ser som tar imot 1000 båter hver høst, grovskrape først, høytrykkspyle, også kjemikalier, så spyle godt for å fjerne rester av kjemikalier som kan gjøre stor skade på feks aluminiumsdeler med ingen eller dårlig lakk. Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 dieselfan skrev 1 minutt siden: Da ville jeg brukt samme metode som de profesjonelle jeg ser som tar imot 1000 båter hver høst, grovskrape først, høytrykkspyle, også kjemikalier, så spyle godt for å fjerne rester av kjemikalier som kan gjøre stor skade på feks aluminiumsdeler med ingen eller dårlig lakk. Ja for det er noe jeg er usikker på. En ting er propellen og lakkert aluminium. Men drevet mitt er noen år gammelt og har noen lakkskader her og der, i tillegg så er det gummibelger. Hvordan syre påvirker dette er det store spørsmålet. Dumt mercruiser har en sinnssyk pris på pipa som brukes for å demontere propellene Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Friskfres skrev 15 minutter siden: Hvordan syre påvirker dette er det store spørsmålet. Den er enkel. Syra lager svære groper i ubehandlet aluminium. Belgene tåler det bedre. Men du trenger vel ikke bruke syre på annet enn propellen? Ellers så støtter jeg dieselfan i å skrape først. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Friskfres Svart 13.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 index skrev 1 minutt siden: Den er enkel. Syra lager svære groper i ubehandlet aluminium. Belgene tåler det bedre. Men du trenger vel ikke bruke syre på annet enn propellen? Ellers så støtter jeg dieselfan i å skrape først. Nei teoretisk så er det kun propellene, men hvor enkelt det er å kun behandle de er en annen sak. Når det spyles rent så vil det fort havne både her og der, og det er mange kriker og kroker på drev/transom. Jeg er ikke kjemiker eller metallurg så jeg vet ikke hvor kritisk det er eller om det bare er å skylle rikelig med ferskvann. Maskere drevet med plastposer e.l. Pensle propellene med syre og skylle rent etterpå er kanskje veien å gå ellers er propellene forholdsvis rene etter jeg tok båten opp og spylte. Men er ei ru hinne som matter stålet. Dette var vanskelig å få vekk mekanisk. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 Friskfres skrev 35 minutter siden: Men drevet mitt er noen år gammelt og har noen lakkskader her og der Her påpeker du selv det som er utfordringen.. uansett alder, alder, fabrikat eller sted.. de fleste av oss har defekter i lakken, noen kan vi se, andre er usynlige for et vanlig øye. Syre finner defekten. Derfor er det lurt å begrense tiden syra får virke, mengden syre og øke skylletiden. Du kan selvfølgelig også redusere skadevirkninger ved å påføre syre med pensel og forsiktighet, og du kan ta de to bladene som peker på skrå nedover først, så skylle. Så kan du dreie propellene til de andre bladene peker nedover, så behandle de som nå peker nedover, på den måten reduserer du søl og eksponering for syre, alt hjelper.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2022 (redigert) Først og fremst ta av propellene Du trenger en 37 mm pipe, dvs. Biltemas 36 mm funker men er nok litt trang. Men lett filing med en fingersliper (mini båndsliper) gjør susen (luft eller elektrisk). Mutteren er 36,5 mm sånn cirka. Så 38 mm pipe vil også funke, men vokser vel ikke på trær. Den store mutteren er 70 mm, og løsnes med en dertil egnet skift/fastnøkkel, tang eller spesialverktøy. Eller denne som tar begge mutrene https://www.drev.se/produkter/b3dul3 Redigert 13.Oktober.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Friskfres Svart 19.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Oktober.2022 Teerex skrev On 14.10.2022 at 0.48: Først og fremst ta av propellene Du trenger en 37 mm pipe, dvs. Biltemas 36 mm funker men er nok litt trang. Men lett filing med en fingersliper (mini båndsliper) gjør susen (luft eller elektrisk). Mutteren er 36,5 mm sånn cirka. Så 38 mm pipe vil også funke, men vokser vel ikke på trær. Den store mutteren er 70 mm, og løsnes med en dertil egnet skift/fastnøkkel, tang eller spesialverktøy. Eller denne som tar begge mutrene https://www.drev.se/produkter/b3dul3 Takk for tips. 38mm pipe fra biltema og stor polygrip/vannpipetang fungerte fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.