Jump to content

Hvordan fungerer disse slangeklemmene?


Fantomet

Recommended Posts

Fantomet skrev 31 minutter siden:

Hvordan fjerner og monterer man dem?

Trengs eget verktøy?

Kan de gjenbrukes?

1 jeg bruker jernbindertang til å stramme med etter å ha montert med håndkraft. Demonterer med rettspor skrutekker, ved å vippe opp tuppen.

2 ikke om du har egnet tang og trekker

3 ja, men kun til samme diameter, men med dårligere resultat..

Link to post
AMelbye skrev 2 minutter siden:

oppfølgings-spørsmål: er det noen fordel med de der fremfor de vanlige man strammer med en skrue?

 

Lette å montere og stramme riktig, billige, ingen skrue som ruster og slipper taket. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
AMelbye skrev Just now:

oppfølgings-spørsmål: er det noen fordel med de der fremfor de vanlige man strammer med en skrue?

De er utrolig mye bedre om du ikke ønsker lekkasje..

Denne typen gir et tilnærmet likt press på slangen rundt hele omkretsen.

Ser gang på gang folk med falsk luft i dieselsystemet sitt, de setter heller båten på verksted enn å høre på et godt råd om å bytte slangeklemmer...

Jo mindre diameter og jo tynnere slange, jo dårligere er den vanlige typen slangeklemme...

Link to post

Dobbeltboltklemma (oppe til høyre på min laptop) er suveren til eksoslanger, vannslanger og septik, om slangene måler over 28mm utvendig.

 

Enkeltbolt (nederste) har jeg mindre erfaring med.

 

Den oppe til venstre har jeg sluttet å bruke på drivstoff og propan. Da bruker jeg heller den som TS har bilde av.

Link to post

Ingen grunn til å bruke de "nye" typene når det finnes slike Roger jo viser til, bruk den til høyre for store dimensjoner og den til venstre til feks. drivstoffslanger.

 

For drivstoffslanger, bruk ihvertfall ikke slike jeg har satt kryss over på bildet under. (beklager møkkete klemmer, det var noe jeg fant i roteskuffen). Den til venstre er tilsvarende den på Roger jo sitt bilde.

 

slangeklemmer.jpg.994e0214efdfd2f2ad045325889edaaa.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vel, den til venstre klemmer mye jevnere enn den med kryss over. Når en leser om hvor lett det kan bli luft i drivstoffsystemet, går ihvertfall ikke jeg på akkord med kvalitet på klemmer. Jeg har opplevet at den til høyre med kryss kan glippe på gjengene, men det finnes selvfølgelig kvalitetsforskjeller på slike også.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 1 time siden:

Ingen grunn til å bruke de "nye" typene når det finnes slike Roger jo viser til, bruk den til høyre for store dimensjoner og den til venstre til feks. drivstoffslanger.

Jo det finnes faktisk tungtveiende grunner til det. Flere store internasjonale oljeselskaper har stoppet bruken av disse designene til sitt utstyr og overfører disse reglene videre nedover i kjeden til sine underleverandører.
Dette er et resultat av kvalifikasjonstester hvor de kommer dårligere ut og som følge av HSE/HMS utfordringer.

 

Generelt:

For egen del velger jeg å lytte til de som har lagt ned mye arbeid i å finne ut hva som er "best" og ta hensyn til det når jeg gjør innkjøp.

 

Det er ikke min mening at "alle" må stoppe båten umiddelbart for å bytte klemmer, ellers så synker den... 

Men det går faktisk an å innse at verden går fremover og at enkelte ting kan forbedres.

Link to post
dieselfan skrev 29 minutter siden:

Jo det finnes faktisk tungtveiende grunner til det. Flere store internasjonale oljeselskaper har stoppet bruken av disse designene til sitt utstyr og overfører disse reglene videre nedover i kjeden til sine underleverandører.
Dette er et resultat av kvalifikasjonstester hvor de kommer dårligere ut og som følge av HSE/HMS utfordringer.

Det hadde vært greit å vite hvorfor... for jeg har erfart myyyye trøbbel med den rødkryssa typen, enten at skruen skjærer seg eller glipper før klemmen er stram. Og skrue som ruster bort så klemmen bare står der av gammel vane...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
Martine29f skrev for 2 timer siden:

er da vel ikke all verden til trykk på drivstoffslangene til våre jernklumper....og sånn gjør nå jeg det.

Det er ikke trykket som er det største problemet, det er ved vacuum at disse klemmene med tverrgående overlapp ikke er så gode. Typisk eksempel er en romslig slange på slangenippel hvor disse klemmene med overlapp skaper en deformasjon på slangen som får en sone med minimalt press. Da siger dieselen tilbake til tanken og motoren blir tungstartet... som ett eksempel.

Link to post
Lars H. skrev for 3 timer siden:

Ingen grunn til å bruke de "nye" typene når det finnes slike Roger jo viser til, bruk den til høyre for store dimensjoner og den til venstre til feks. drivstoffslanger.

 

For drivstoffslanger, bruk ihvertfall ikke slike jeg har satt kryss over på bildet under. (beklager møkkete klemmer, det var noe jeg fant i roteskuffen). Den til venstre er tilsvarende den på Roger jo sitt bilde.

 

slangeklemmer.jpg.994e0214efdfd2f2ad045325889edaaa.jpg

En ting er sikkert. Den med kryss over, må være av bedre kvalitet enn Biltema sine. Spesielt deres rustfrie tåler lite stramming før den hopper over, å da må kastes. Så kjøper kun klemmer på feks Hydroscand (får god rabatt) nå. Ble møkk lei sv dritten fra BT. 

De andre som en klemmer fast har jeg ikke prøvd fra NT, men ser de har dem samt verktøy til dem.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
SveinHa skrev 1 time siden:

Det hadde vært greit å vite hvorfor

Helt enig. Prøver å underbygge mine meninger i alle mine innlegg på Forumet, i dette tilfellet har jeg i tillegg videreformidlet andres meninger, men har

ikke myndighet til å dele ut dokumenter som er stemplet "begrenset" 

De tekniske egenskapene over tid er rett og slett bedre. Hovedpunktet er mindre deformasjon av slange ved tiltrekking. Når HSE/HMS i tillegg har registrert utfordringer med "skruetypen" så tar det ikke lang tid før det blir sendt ut en bulletin. 

 

SveinHa skrev 1 time siden:

for jeg har erfart myyyye trøbbel med den rødkryssa typen, enten at skruen skjærer seg eller glipper før klemmen er stram. Og skrue som ruster bort så klemmen bare står der av gammel vane...

synes for egen del at dine opplevelser her er klokkeklare argumenter og helt på linje med det jeg ser når jeg skrur båt..

Link to post
dieselfan skrev for 5 timer siden:

De er utrolig mye bedre om du ikke ønsker lekkasje..

Denne typen gir et tilnærmet likt press på slangen rundt hele omkretsen.

Hadde noe tilsvarende på jobben  for over 10 år siden, da var det viktig å ta rett ring så den passet til slangen og ble klemt til med moment. Engangs klemme.  ok til lav trykk, hadde uhel med slange  trykk 8 bar, gikk over til pressa koplinger.

 

denne til Lars er et skoleeksempel  på feil bruk. det er en grunn til at  klemmene er stemplet med  slange dia.

Denne er ikke "bra" på de små dim, men ok på større dia..med rett diameter.

Det at en slik klemme glipper er som regel for stor klemme eller for mye makt. Kjøp med rustfrie skruer..

 

image.png.b8da8ce628678050e7c5393501f26c22.png

Denne er vel den eneste som er godkjent med en klemme på slanger under Vannlinjen.

Mål slangen og få rett diameter.

image.png.220fc8b3e3a84c582acec9e8e209aa80.png

 

 

Denne er bra på Diesel og Gass , MEN med TO på Gass etter forskriften, Klemmer jevn med rett klemme.

Her og skal en ha rett dia på klemmen.

slangeklemme1.jpg.7c08f0a343929bfa7e45a8dd89ae04c0.jpg

 

 

Ps, de små klemmen er for hver  2mm   slange dia.   

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
dieselfan skrev 1 time siden:

De tekniske egenskapene over tid er rett og slett bedre. Hovedpunktet er mindre deformasjon av slange ved tiltrekking.

Nå ble jeg litt i tvil... Den rødkryssede deformerer slangen langt mer enn den andre til @Lars H. om den ikke passer 100% men det er vel der poenget er: Bruk klemme av riktig dimensjon!

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Erfaringen med den utkryssede er dårlig når den benyttes på mindre diametere enn den er laget for. Blir da urund og klemmer ikke med lik kraft rundt slangen.

Skrueløse slangeklemmen som TS viser har jeg bare sett montert fra fabrikker. Har sin fordel ved at de er tidsbesparende ved montering, forutsatt at man har riktig verktøy.  Har bare sett den typen i vaskemaskiner og biler. Ville ikke montert en sånn selv, føler mer kontroll når jeg kan stramme en skrue.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Biltema kaller dem Perma-Quick og denne tangen 19-1327 brukes.

 

perma-quick.jpg.a4b8c7af17688bf22dceba05fa9513c0.jpg

 

Ellers kalles de Oetiker. Biltemas tang funker iallefall bra, den er designet for dette. En selvfølge i verktøykassen :saint:

 

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...