Fantomet Startet 14.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 14.Oktober.2022 Hvordan fjerner og monterer man dem? Trengs eget verktøy? Kan de gjenbrukes? Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Kan fjernes ved å klippe av i det firkantede øret. Kan ikke brukes igjen, har hvertfall ikke gjort det. Jeg klemmer de på med hovtang/frontavbiter ved å klemme sammen sidene på firkanten, så klemma trekker seg sammen. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Fantomet skrev 31 minutter siden: Hvordan fjerner og monterer man dem? Trengs eget verktøy? Kan de gjenbrukes? 1 jeg bruker jernbindertang til å stramme med etter å ha montert med håndkraft. Demonterer med rettspor skrutekker, ved å vippe opp tuppen. 2 ikke om du har egnet tang og trekker 3 ja, men kun til samme diameter, men med dårligere resultat.. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 oppfølgings-spørsmål: er det noen fordel med de der fremfor de vanlige man strammer med en skrue? jeg ser bare ulemper: må ha spesialverktøy for å stramme de, vanskelig og åpne og kan/bør ikke brukes mer enn én gang... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 AMelbye skrev 2 minutter siden: oppfølgings-spørsmål: er det noen fordel med de der fremfor de vanlige man strammer med en skrue? Lette å montere og stramme riktig, billige, ingen skrue som ruster og slipper taket. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 AMelbye skrev Just now: oppfølgings-spørsmål: er det noen fordel med de der fremfor de vanlige man strammer med en skrue? De er utrolig mye bedre om du ikke ønsker lekkasje.. Denne typen gir et tilnærmet likt press på slangen rundt hele omkretsen. Ser gang på gang folk med falsk luft i dieselsystemet sitt, de setter heller båten på verksted enn å høre på et godt råd om å bytte slangeklemmer... Jo mindre diameter og jo tynnere slange, jo dårligere er den vanlige typen slangeklemme... Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp16.5 Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 ok, takk! @dieselfan @index Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 (redigert) Disse er de beste i syrefast klemmer bra Redigert 14.Oktober.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Dobbeltboltklemma (oppe til høyre på min laptop) er suveren til eksoslanger, vannslanger og septik, om slangene måler over 28mm utvendig. Enkeltbolt (nederste) har jeg mindre erfaring med. Den oppe til venstre har jeg sluttet å bruke på drivstoff og propan. Da bruker jeg heller den som TS har bilde av. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Ingen grunn til å bruke de "nye" typene når det finnes slike Roger jo viser til, bruk den til høyre for store dimensjoner og den til venstre til feks. drivstoffslanger. For drivstoffslanger, bruk ihvertfall ikke slike jeg har satt kryss over på bildet under. (beklager møkkete klemmer, det var noe jeg fant i roteskuffen). Den til venstre er tilsvarende den på Roger jo sitt bilde. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Martine29f Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Vet da pokker jeg. Har brukt klemmene på bilde til høyre jeg i alle år og har pr dato ikke opplevd noe ubehag med dette. Og det er da vel ikke all verden til trykk på drivstoffslangene til våre jernklumper....og sånn gjør nå jeg det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Vel, den til venstre klemmer mye jevnere enn den med kryss over. Når en leser om hvor lett det kan bli luft i drivstoffsystemet, går ihvertfall ikke jeg på akkord med kvalitet på klemmer. Jeg har opplevet at den til høyre med kryss kan glippe på gjengene, men det finnes selvfølgelig kvalitetsforskjeller på slike også. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Lars H. skrev 1 time siden: Ingen grunn til å bruke de "nye" typene når det finnes slike Roger jo viser til, bruk den til høyre for store dimensjoner og den til venstre til feks. drivstoffslanger. Jo det finnes faktisk tungtveiende grunner til det. Flere store internasjonale oljeselskaper har stoppet bruken av disse designene til sitt utstyr og overfører disse reglene videre nedover i kjeden til sine underleverandører. Dette er et resultat av kvalifikasjonstester hvor de kommer dårligere ut og som følge av HSE/HMS utfordringer. Generelt: For egen del velger jeg å lytte til de som har lagt ned mye arbeid i å finne ut hva som er "best" og ta hensyn til det når jeg gjør innkjøp. Det er ikke min mening at "alle" må stoppe båten umiddelbart for å bytte klemmer, ellers så synker den... Men det går faktisk an å innse at verden går fremover og at enkelte ting kan forbedres. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Hva er forklaringen på at de "nye" klemmene er så bra, og hva kan gå galt med en slik? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Det er ikke noe galt med klemma over hvis den passer til slangen. Man skal vel ikke se bort fra at pris og 'godt nok' er styrende i mange sammenhenger. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 dieselfan skrev 29 minutter siden: Jo det finnes faktisk tungtveiende grunner til det. Flere store internasjonale oljeselskaper har stoppet bruken av disse designene til sitt utstyr og overfører disse reglene videre nedover i kjeden til sine underleverandører. Dette er et resultat av kvalifikasjonstester hvor de kommer dårligere ut og som følge av HSE/HMS utfordringer. Det hadde vært greit å vite hvorfor... for jeg har erfart myyyye trøbbel med den rødkryssa typen, enten at skruen skjærer seg eller glipper før klemmen er stram. Og skrue som ruster bort så klemmen bare står der av gammel vane... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Martine29f skrev for 2 timer siden: er da vel ikke all verden til trykk på drivstoffslangene til våre jernklumper....og sånn gjør nå jeg det. Det er ikke trykket som er det største problemet, det er ved vacuum at disse klemmene med tverrgående overlapp ikke er så gode. Typisk eksempel er en romslig slange på slangenippel hvor disse klemmene med overlapp skaper en deformasjon på slangen som får en sone med minimalt press. Da siger dieselen tilbake til tanken og motoren blir tungstartet... som ett eksempel. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Lars H. skrev for 3 timer siden: Ingen grunn til å bruke de "nye" typene når det finnes slike Roger jo viser til, bruk den til høyre for store dimensjoner og den til venstre til feks. drivstoffslanger. For drivstoffslanger, bruk ihvertfall ikke slike jeg har satt kryss over på bildet under. (beklager møkkete klemmer, det var noe jeg fant i roteskuffen). Den til venstre er tilsvarende den på Roger jo sitt bilde. En ting er sikkert. Den med kryss over, må være av bedre kvalitet enn Biltema sine. Spesielt deres rustfrie tåler lite stramming før den hopper over, å da må kastes. Så kjøper kun klemmer på feks Hydroscand (får god rabatt) nå. Ble møkk lei sv dritten fra BT. De andre som en klemmer fast har jeg ikke prøvd fra NT, men ser de har dem samt verktøy til dem. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
dieselfan Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 SveinHa skrev 1 time siden: Det hadde vært greit å vite hvorfor Helt enig. Prøver å underbygge mine meninger i alle mine innlegg på Forumet, i dette tilfellet har jeg i tillegg videreformidlet andres meninger, men har ikke myndighet til å dele ut dokumenter som er stemplet "begrenset" De tekniske egenskapene over tid er rett og slett bedre. Hovedpunktet er mindre deformasjon av slange ved tiltrekking. Når HSE/HMS i tillegg har registrert utfordringer med "skruetypen" så tar det ikke lang tid før det blir sendt ut en bulletin. SveinHa skrev 1 time siden: for jeg har erfart myyyye trøbbel med den rødkryssa typen, enten at skruen skjærer seg eller glipper før klemmen er stram. Og skrue som ruster bort så klemmen bare står der av gammel vane... synes for egen del at dine opplevelser her er klokkeklare argumenter og helt på linje med det jeg ser når jeg skrur båt.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 (redigert) dieselfan skrev for 5 timer siden: De er utrolig mye bedre om du ikke ønsker lekkasje.. Denne typen gir et tilnærmet likt press på slangen rundt hele omkretsen. Hadde noe tilsvarende på jobben for over 10 år siden, da var det viktig å ta rett ring så den passet til slangen og ble klemt til med moment. Engangs klemme. ok til lav trykk, hadde uhel med slange trykk 8 bar, gikk over til pressa koplinger. denne til Lars er et skoleeksempel på feil bruk. det er en grunn til at klemmene er stemplet med slange dia. Denne er ikke "bra" på de små dim, men ok på større dia..med rett diameter. Det at en slik klemme glipper er som regel for stor klemme eller for mye makt. Kjøp med rustfrie skruer.. Denne er vel den eneste som er godkjent med en klemme på slanger under Vannlinjen. Mål slangen og få rett diameter. Denne er bra på Diesel og Gass , MEN med TO på Gass etter forskriften, Klemmer jevn med rett klemme. Her og skal en ha rett dia på klemmen. Ps, de små klemmen er for hver 2mm slange dia. Redigert 14.Oktober.2022 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Muren Motorsport Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Bruk monteringspasta på slangeklemmer.. enten det er den ene eller andre typen. Spesielt på rustfrie, Typen over her trenger det også mellom overlappinga,tørre ting i rustfritt/syrefast skjærer seg før du får sakt: "sett inn passende glose" Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 dieselfan skrev 1 time siden: De tekniske egenskapene over tid er rett og slett bedre. Hovedpunktet er mindre deformasjon av slange ved tiltrekking. Nå ble jeg litt i tvil... Den rødkryssede deformerer slangen langt mer enn den andre til @Lars H. om den ikke passer 100% men det er vel der poenget er: Bruk klemme av riktig dimensjon! Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Martine29f Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Er vel ikke noe problem å benytte slangeklemmer med rett dia i forhold til slangestørrelse. Helt enig med siste innlegg her. Dette må jo være et "must"... Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 Erfaringen med den utkryssede er dårlig når den benyttes på mindre diametere enn den er laget for. Blir da urund og klemmer ikke med lik kraft rundt slangen. Skrueløse slangeklemmen som TS viser har jeg bare sett montert fra fabrikker. Har sin fordel ved at de er tidsbesparende ved montering, forutsatt at man har riktig verktøy. Har bare sett den typen i vaskemaskiner og biler. Ville ikke montert en sånn selv, føler mer kontroll når jeg kan stramme en skrue. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Teerex Svart 14.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2022 (redigert) Biltema kaller dem Perma-Quick og denne tangen 19-1327 brukes. Ellers kalles de Oetiker. Biltemas tang funker iallefall bra, den er designet for dette. En selvfølge i verktøykassen Redigert 14.Oktober.2022 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.