Jannmar
På min motor bruker jeg ikke, og har aldri brukt, klemmer av den typen TS viser og som må strammes med tang.
Dette skyldes hovedsakelig at motoren står i båten, og at det da handler om å komme til med verktøy for å få strammet ved montering, eller løsnet klemmene ved demontering, men også at jeg føler at jeg har mye bedre kontroll med tilstrammingen på klemmer med strammeskrue.
Klemmer med perforert spor for gjengene, er hos meg bannlyst. Det er noe dritt som glipper lett ved tilstramming. (Bilde med rødt kryss).
Jeg bruker kun klemmer av merket ABA, som har "lukket" spor for gjengene. (Bilde 1).
Til drivstoffslanger ( og da selvfølgelig slanger av godkjent kvalitet) har jeg hovedsakelig brukt klemmer av den type som @Lars H.viser til. (Bilde 2).
Også da av merket ABA.
Til montering og demontering bruker jeg en slangeklemmeskrutrekker med fleksibel hals. Et utmerket verktøy som kommer til over alt.
Jeg har aldri opplevd problemer med de klemmene jeg har brukt fra ABA. Dette er kvalitetsklemmer.
ABA klemmene er satt sammen på en helt annen måte enn billigklemmer som oftest er punktsveist i sammenføyingen, og hvor denne sammenføyingen etter en tid kan ruste, og glippe/dele seg/løsne. (Gjelder klemmene av type 1).
Jeg har dessverre ikke noe bilde av hvordan ABA-klemmene er satt sammen på dette punktet. Den som vil kan se på dette, om de en gang kommer til en butikk som fører ABA-klemmer.
Dette er nå min erfaring med klemmer.
PS. dette er fra min side ikke ment som noen kritikk eller forkleinelse av det @dieselfanskriver, eller de klemmene han viser til, men jeg har en mistanke om at han har montert et såpass uhorvelig antall av de klemmene han omtaler, slik at han har opparbeidet en nøyaktig følelse av hvor mye han skal klemme til med tanga, for at klemma skal få riktig trykk i hvert enkelt tilfelle.
Jeg, som amatør, føler som sagt at jeg har bedre kontroll med akkurat dette ved å bruke klemmer som trekkes til med skrue.