Jump to content

Hvordan fungerer disse slangeklemmene?


Fantomet

Recommended Posts

AMelbye skrev for 9 timer siden:

oppfølgings-spørsmål: er det noen fordel med de der fremfor de vanlige man strammer med en skrue?

jeg ser bare ulemper: må ha spesialverktøy for å stramme de, vanskelig og åpne og kan/bør ikke brukes mer enn én gang...

 

Verktøyet er billig, klemmene er billige og man får et profesjonelt resultat.

Brukes naturligvis der det er hensiktsmessig, og ikke så mye på slanger man kanskje regner med må åpnes i ny og ne.

Men er det trangt å komme til må man jo bruke et alternativt verktøy, da kan det bli dyrere.

 

oetiker.jpg.63f3a0b461326d4bcf17e4a880754246.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Jens_P skrev for 4 timer siden:

Erfaringen med den utkryssede er dårlig når den benyttes på mindre diametere enn den er laget for. Blir da urund og klemmer ikke med lik kraft rundt slangen.

Skrueløse slangeklemmen som TS viser har jeg bare sett montert fra fabrikker. Har sin fordel ved at de er tidsbesparende ved montering, forutsatt at man har riktig verktøy.  Har bare sett den typen i vaskemaskiner og biler. Ville ikke montert en sånn selv, føler mer kontroll når jeg kan stramme en skrue.

Helt enig med deg. Den i åpningsinnlegget er nok sikkert også litt billigere å lage enn skru-varianten, noe som kan være viktig om man skal lage 100.000 like enheter der slange skal festes til noe (feks drivstoffslange til påhengsmotor). minuset er at det må tilpasses nøye til en bestemt diameter og dermed er mer plundrete når man skal ha slangeklemme liggende klar til et eller annet med litt ukjent diameter neste gang behovet dukker opp.

 

Problemet med at skrue-slangeklemmer glipper over har jeg opplevd på en slangeklemme jeg har skrudd på veldig mange ganger (og kanskje litt for hardt pga annen bruk enn den var beregnet for, feste vindmøllepropell) da jeg var liten, men det er ikke noe jeg opplever ofte, og løses enkelt ved å bytte den ut med en ny.

 

Det  nevnes problemer med vanlige skrue-slangeklemmer at luft siger inn og motoren blir tungstartet. Ene motoren min er tungstartet hvis jeg ikke pumper først, men jeg tror ikke vi skal anklage skrue-slangeklemma på tanken her, for hvis den hadde hatt  lekkasje så skulle den tatt inn luft nederst og startet fint for så å fuske etterhvert, og det er ikke tilfelle. Og nærmest motoren er det en sånn som er klemt engangs fra fabrikk om jeg ikke husker helt feil, så større sjanse for at feilen ligger der eller annet sted enda nærmere motor.

 

Den andre motoren hvor jeg har skrue-slangeklemme i begge ender er ikke slik. Og der har det vært kjekt å ha slike som er lette å åpne og lukke når man har bensinslange fra Jula, den holder først ca 2 uker og deretter stadig kortere tid og etter få måneder så holder den 2 dagers bruk før slangen sprekker opp og lekker og man må skru den av og kappe av litt og skru den på igjen. Brekker rett og slett 1-2 cm fra slangeklemma (så ikke klemma som er synderen). Har siden byttet til Biltema-slange og den har holdt fint uten problemer.

 

Selv synes jeg vanlige skrue-slangeklemmer fungerer bra til slanger uten særlig høyt trykk så lenge man passer på å evt bøye til den innerste kanten så det blir en pen jevn bue og ikke brå knekker.

Link to post

På min motor bruker jeg ikke, og har aldri brukt, klemmer av den typen TS viser og som må strammes med tang.

 

Dette skyldes hovedsakelig at motoren står i båten, og at det da handler om å komme til med verktøy for å få strammet ved montering, eller løsnet klemmene ved demontering, men også at jeg føler at jeg har mye bedre kontroll med tilstrammingen på klemmer med strammeskrue. 

 

Klemmer med perforert spor for gjengene, er hos meg bannlyst. Det er noe dritt som glipper lett ved tilstramming. (Bilde med rødt kryss).

 

Jeg bruker kun klemmer av merket ABA, som har "lukket" spor for gjengene. (Bilde 1).

 

Til drivstoffslanger ( og da selvfølgelig slanger av godkjent kvalitet) har jeg hovedsakelig brukt klemmer av den type som @Lars H.viser til. (Bilde 2). 

Også da av merket ABA.

 

Til montering og demontering bruker jeg en slangeklemmeskrutrekker med fleksibel hals. Et utmerket verktøy som kommer til over alt.

 

Jeg har aldri opplevd problemer med de klemmene jeg har brukt fra ABA. Dette er kvalitetsklemmer.

 

ABA klemmene er satt sammen på en helt annen måte enn billigklemmer som oftest er punktsveist i sammenføyingen, og hvor denne sammenføyingen etter en tid kan ruste, og glippe/dele seg/løsne. (Gjelder klemmene av type 1).

Jeg har dessverre ikke noe bilde av hvordan ABA-klemmene er satt sammen på dette punktet. Den som vil kan se på dette, om de en gang kommer til en butikk som fører ABA-klemmer. 

 

Dette er nå min erfaring med klemmer.

 

PS. dette er fra min side ikke ment som noen kritikk eller forkleinelse av det @dieselfanskriver, eller de klemmene han viser til, men jeg har en mistanke om at han har montert et såpass uhorvelig antall av de klemmene han omtaler, slik at han har opparbeidet en nøyaktig følelse av hvor mye han skal klemme til med tanga, for at klemma skal få riktig trykk i hvert enkelt tilfelle.

Jeg, som amatør, føler som sagt at jeg har bedre kontroll med akkurat dette ved å bruke klemmer som trekkes til med skrue.

 

 

 

Klemme lukket.JPG

Klemme åpen..JPG

Klemme.JPG

Skrutrekker for slangeklemmer.JPG

Redigert av Jannmar (see edit history)
Link to post
Jannmar skrev for 8 timer siden:

PS. dette er fra min side ikke ment som noen kritikk eller forkleinelse

Slik har har vel ingen oppfattet dine bidrag på de 13 åra jeg har fulgt med litt her inne :thumbsup:

 

Synes det har blitt en god diskusjon jeg :yesnod: det er alltid interessant å høre andre sine argumenter. Det er et eksempel på en oppgave relatert til båt og motor som jeg tror for mange tar lett på.. det er faktisk mye brukerfeil å se (som flere har påpekt over) altfor mange som ikke velger riktig slange til den nippelen som står der og er drivende for dimensjon. Alt for mange som tror det blir tettere jo hardere en drar til, og i tillegg drar en omdreining til før hver sesong..:sweat: ... altfor mange som for ofte "bruker det en har" selv om det er både feil type og dimensjon..

 

Selv har jeg blitt glad i den typen TS presenterte og som jeg selv ble anbefalt for noen år siden, og jeg prater varmt for den, og ja, verktøybaggen min er ikke slunken, og det gjør at jeg ikke har den utfordringen med verktøy til montasje. Viktig for meg er at tilbakemeldingene også er gode. Den er også smal, slik at jeg på mange steder får plass til to i bredden på steder det med den vanlige skrutypen ikke er mulig.

Men som nevnt, på trange steder er den knotete og det er ikke slik at jeg mener den bør velges over alt.. 

 

Også er det vel slik at det er litt smak og behag... også er det litt evelusjon og vi skal vel ha takhøyde for begge deler? 

 

 

Link to post

Fikk bytta alle skroggjennomføringene for noen år siden av et autorisert båtverksted og her er det benyttet rustfrie slangeklemmer av den sorten med skrue. Så som dieselfan her skriver så er det en selvfølge at nippler, slanger og klemmer er dimensjonert for hverandre. Men hurtigløsninger benyttes ofte av oss båtamatører med vekslende hell. Forøvrig veldig lærerike innlegg fra deg. God helg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...