Jump to content

Lufting ved to vinterpresenninger

PolarOslo

Recommended Posts

Hei,

Eg har tatt opp min GP 700 på land, og skal nå ta på vinterpresenning. Ettersom eg har lest/skjønt kan det være en god ide med to presenninger for å unngå kondens. Spørsmålet mitt da er om man lukker igjen begge (med litt rom for lufting i endene), eller holder det å bare "lukke" den ytterste?

Hadde også troen på dette med doble presenninger over båten i vinteropplag ute, men mistet egentlig troen etter et par sesonger med dette opplegget. Syntes det ble like mye kondens under allikevel. Tror nok den beste løsningen for å unngå kondens er  en skikkelig god gjennomlufting under presenningen i begge ender.

Jeg har alltid god lufting i endene. Men har to 270 grams presenninger på, en gammel under og en nyere over. Den nye dekker evt. hull i den gamle, og blir det hull i den nye så er jo den gamle under :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jeg har god lufting, men et par ganger når det har vært særs våt høst har det allikevel vært for fuktig under presenning.

Det har da allikevel kommet mugg eller antydning til jordslag, på interiør.

Så siste par årene har jeg stengt akterkabinen helt, lagt alle puter i den, og hatt elektrisk avfukter der. Fungert 100%. Har da kjørt avfukter inntil det blir ca 5 C i utetemp. 

Og har hatt planer om å vaske båtens interiør med salmiakk, for å fjerne organisk næring på interiør som har kommet i løpet av en sommer. Men det har blitt med planene. Får se om det blir gjennomført i år. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...