Erik
Det begynte for noen uker siden, oppdaget 'Oljeperler' som brøt overflaten i kjølvannet bak båten på vei ut av havn. Tilbake i båsen og sjekket oljen på giret : Majones..
Opp på land, som forventet, Zimnmerringene var ødelagt, det var kommet ormegress inn i dem. Jeg har hørt om at ormegresset kan ta zimmerringer før, så sånn sett ingen overraskelse egentlig.
Nye zimmerringer presset på og drevet remontert av fagmann/verksted.
Sjøsatte, reiste hjem, men allerede ved til-legging legger jeg merke til at det er olje i propell vannet , samme symptomer som sist, små oljedråper som kommer opp til overflaten i propellvannet.
Ringer verksted, som sier at det kan ikke være oljelekkasje fra drev, for det er ikke mulig, det er nymontert og i orden. Dobbeltsjekker oljen på drev, og der er det vanlig olje, ikke majones. Teorien da er at det er brukt rikelig med grease ved remontering av foldepropellen, at oljen jeg ser på sjø kanskje er dette, som da løsner fra propell.
Men nå har båten ligget ute snart 3 uker, og jeg har kjørt kanskje 4 timer, mest dorg men også litt marsjfart/maxfart . Fremdeles kommer det oljeperler opp til overflaten i propell vannet mitt. Mest ved skifte av gear, altså fremover/bakover skifte. Lar jeg den stå i fremover en stund gir det seg.
Og fremdeles ikke vann i oljen som jeg kan se fra toppen ihvertfall.
Kan det være grease rester på propell som fremdeles løsner etter så lang tid, burde ikke dette være vasket vekk til nå ?
Eller kan jeg ha oljelekkasje ut, uten å ha vannlekkasje inn (det er stort trykk i disse gearene når de går). Hvorfor kun utslag ved skifte av gear da i så fall ?
Hva bør jeg gjøre ? Fortsette å bruke båten til jeg evt finner vann i oljen, eller bør jeg på land og sjekke med en gang?
Er det mulig å trykkteste seg frem til om det er lekkasje mens båten er på sjøen ?