Jump to content

Suzuki dt20 1997 impeller


EtsiV

Recommended Posts

Har akkurat overtatt en suzuki 20hk. Startet den opp i dag og det var ingen kontrollstråle eller tegn til noe kjølevann.  Skrudde av undervannshuset for å inspisere impeller( alle 6 boltene knakk selfølgelig). Jeg synes impeller ser slitt ut, og det virker som om det er litt knekt rundt akslingen (se bilde). Vil dette ha noe å si? Eller kan jeg kjøpe repsett og montere ny impeller? 

 

20221017_191507.jpg

20221017_191501.jpg

20221017_191522.jpg

Link to post

Impelleren er veldig slitt ser det ut som. Pleier å være mye tykkere ytterst, og ofte med en "runding" ytterst for å skrape vann. 

 

Men hvis impeller sitter fast på akslingen så skal den jo snurre med, og på påhengsene jeg har byttet på så er det pakninger som fungerer til tetting.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Her ser du pakningen til impeller for Suzuki DT30 (30hk totakt - 2005 mod) som jeg har på hytta. Denne mener jeg er samme for alle motorer i DT/DF-serien fra 20hk til 60hk. 

 

På DT30 skal det være en tydelig kontrollstråle i tillegg til at det kommer rikelig med kjølevann ut av motorstammen bak. Det har hendt en sjelden gang at kontrollstrålen har blitt borte, da er det bare å stikke opp hullet med en ståltråd eller utbøyd binders fra utsiden.

 

Har ellers byttet et utall impellere på alle slags små og store motorer, og din synes nok overmoden for utskifting.

 

 

20221018_090558.jpg

20221018_090618.jpg

0809effdbb9b56e1a28ddd2e28bf2ef976afae523bf0c19ee45a9f9075cba2e7.jpeg

Link to post
EtsiV skrev 18 minutter siden:

Vet du om dt20 og dt30 har samme stamme?

 

Det vet jeg ikke. Jeg kjenner kun min egen motor. Jeg mener imidlertid at impeller-settet du ser på bildet også passer hele DT/DF-serien fra 20hk til 60hk for disse årgangene. Det ble sagt noe om dette av min lokale Suzuki-forhandler da jeg kjøpte impellerpakken på bildene over.

 

Min erfaring med DT30 (med el-start, m.m  står på en av hyttebåtene, en Bever 460) er at det er en robust, lettstartet og driftsikker motor. Går utrolig bra på Bever'n, ca 26 knop. Ikke noe tull de årene vi har hatt den. Enkel å utføre vedlikehold. Litt mer vibrasjoner sammenlignet med 3-sylindrede (denne har 2-syl). Ser ingen grunn til å bytte ut denne med 4-takter enda.

Så er din "nye" DT20 et velholdt eksemplar kan det godt hende du har en god motor i mange år.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...