Jump to content

Sabb 22, mod 2G, 1972. Noen med kunnskap og erfaringer?

Amatøren-1

Recommended Posts

Har kjøpt en sjark med denne motoren. I følge selger går den som den skal, i den tiden han har hatt den, 3 år. Lettstartet, god temp. god gange. Den er nå 50 år og har stått i siden sjarken ble bygget. 

Skal man tenke på "stempelsjau" ? Sjekke ventilåpninger? ...ellers skal man bare unngå å reparere/skru på noe som tikker og går?

Selger og båten er en typisk "ordning og reda", så det meste virker på stell...

Har original "Bruksanvisning" med detaljert beskrivelse av de fleste operasjoner og tiltak som kan gjøres på motoren, laget lenge før verkstedenes "service-sug" etter oppdrag.

Tar gjerne i mot info, hva enn det måtte være....

image.png.b449629b9ebc6a62a37f8eca79798330.pngimage.png.46ff9a7c2636a84c54c9b3939e56bec4.png

Så lenge den er lettstartet ville jeg ikke ha tenkt på stempelsjau. Men en sjekk av ventilklaringer er aldri feil. Men neppe noe som haster. Skift olje og filtre, så går det nok greit. Dette er solide saker!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Sabb er vel noe av det mest solide som noen gang er produsert.

Disse klart jo enn ikke vi unggutter å føkka til i ungdomstiden hjemme i DK. 

Å vi brukte både 10/18/22 å 30 hk motorer til å trawle med 17-25 fots båter. De bare gikk å gikk.

Er et eget forum på facebook for disse, hvor det er utrolig mye kjennskap om disse motorer, å uvurderlig hjelp å få, om det (mot forventning) skulle bli problemer. Eneste ulempe med disse, er alt reservedeler koster mer enn Gull hos Frydenbø. 

Men som andre sier. Passer du å pleier denne godt, så holder den lenge ennå. er kunn innkjørt nå hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Hakkannen skrev 17 minutter siden:

Husker det ble fortalt om en eldre kar som var så tunghørt at han glemte slukke Sabben sin etter en fisketur. Da han kom tilbake uka etter sto den og sveiv enda:giggle:

Kun sprøsmål om stor nok tank. Går til tanken er tom hehe

Samme med min mikuni varmer. Glemte å slå den av i forfjord. Rieste på jobb. Hadde kjørt til tanken var så tom den ikke kunne suge mer. Lurte jo jævli på hvorfor det plutselig hadde blitt goe 100liter mindre på tanken hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Dette er vel den beste motoren sabb har lagd. Var det ikke i ferga inne i bergen sentrum det sto en som hadde gådd 96000 timer? Tungbygd sak. Ca dobbel vekt av 18 hesteren, lavere turtall. Gode greier med andre ord. 

som nevnt er det bare å få sjekka dyser og ventilklaring. Men hvis den er lettstartet så tyder det jo på at alt dette er på stell. Tyder jo også på god kompresjon.

Timmeeh skrev for 10 timer siden:

Var det ikke i ferga inne i bergen sentrum det sto en som hadde gådd 96000 timer?

Det var Beffen ja! Timetelleren gav opp på 97000 timer, men motoren var i drift flere år etter det. Så den var nok gått langt over 100000 da den ble byttet ut. Den ble da demontert, og viste ingen tegn på slitasje egentlig. Så dette er motorer som holder ja!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 18 timer siden:

Så lenge den er lettstartet ville jeg ikke ha tenkt på stempelsjau. Men en sjekk av ventilklaringer er aldri feil. Men neppe noe som haster. Skift olje og filtre, så går det nok greit. Dette er solide saker!

Eg fann aldri noko filter på min 77-mod Sabb 2G, som eg hadde frå 1986 til i år.

I brukarhandboka stod det noko om eit papir ein kunna ha inne i motoren ein stad, men det fant eg aldri ut av.

Å sjekka ventilklaringa er enkelt.

Ask skrev 20 minutter siden:

I brukarhandboka stod det noko om eit papir ein kunna ha inne i motoren ein stad, men det fant eg aldri ut av.

OK! Da har den samme opplegg som G. En papirstrimmel passer inn i et spor i ene veivskinka, dette tar opp dritt fra olja i bunnpanna. Rart system, like godt å holde seg til hyppige oljeskift og få det ut den veien. 

index skrev for 12 timer siden:

OK! Da har den samme opplegg som G. En papirstrimmel passer inn i et spor i ene veivskinka, dette tar opp dritt fra olja i bunnpanna. Rart system, like godt å holde seg til hyppige oljeskift og få det ut den veien. 

Hei.

Eg tok kanskje feil av kva modell sabben min var. Det var ein 8-10 hk.

Ask skrev for 10 timer siden:

Eg tok kanskje feil av kva modell sabben min var. Det var ein 8-10 hk.

Ja, både 8 og 10 hk har strimmel. Klippes ofte ut av gamle sjøkart. Men jeg trodde ikke 2G hadde denne...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...