Jump to content

Oljefilter Fleetguard - har det oljerennestopp slik som originale D4/D6 filter?

Sjøbliss

Recommended Posts

Jeg har fått et oljefilter av typen Fleetguard LF17498 og LF16367 som skal erstatte de originale OEM filterne til Volvo Penta. Er disse like gode? Har de rennestopp slik at ikke jeg søler til overalt når jeg skal sifte neste år? De ser dønn like ut som VP sine egne, men med en annen logo på. Noen som har peiling eller erfaring? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Jeg har i noen runder brukt svartlakkerte filter kjøpt hos marinedeler.no, er dog usikker på hvilket merke. Disse har ventil slik at filterskift skjer (nesten) uten søl. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Sjøbliss skrev 1 minutt siden:

Takk Brigg. De ser jo dønn like ut. Tror vel ikke egentlig at VP lager filter selv heller :) Noen andre med erfaringer?

Så vidt jeg har fått med meg er det MANN som er hoff-leverandør av filter til VP.

Husker jeg rett har @Hulda tidligere hatt et innlegg hvor han fortalte om et parti "originale " CAT-filtere hvor den gule lakken ikke var lagt på ordentlig, og navnet Fleetguard skinte igjennom. Det er vel neppe noen motorprodusenter som driver egen filterproduksjon.

Hulda skrev 2 minutter siden:

Bosch er også tysk.

Joda, men siden min bekjente, "innside-informanten", hevder at MANN leverer originalfilterne til VP, stemmer det godt med hva Chiefengineer opplyser om over.

Jeg har aldri hørt om at Bosch har levert egenproduserte filtere til VP.

Men jeg har tatt feil før.

Chiefengineer skrev 57 minutter siden:

Volvo Pentas oljefiltere til D4/D6 blir produserte i Tyskland. Av hvilken fabrikk skal være usagt. Koster 900 kr. for et sett med originale hoved + bypassfilter, det er nå ikke allverden.

Absolutt ikke, jeg bare fikk disse filterne i hånda av en god venn og lurte på om de var like gode som originale. Er ikke store problemet med 900kr men alle monner drar i disse strøm-og-dieselpris tider. 

Fikk forøvrig denne etter litt videre dialog:

image.png.2fe7aa0ad47a36197043919ecf73d675.png

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Sjøbliss skrev for 10 timer siden:

Absolutt ikke, jeg bare fikk disse filterne i hånda av en god venn og lurte på om de var like gode som originale. Er ikke store problemet med 900kr men alle monner drar i disse strøm-og-dieselpris tider. 

Fikk forøvrig denne etter litt videre dialog:

image.png.2fe7aa0ad47a36197043919ecf73d675.png

Dette stemmer nok godt, motorprodusent setter tekniske krav til filteret, finhet på filtrering, gjennomstrømningskapasitet etc.

Så oppfylles disse kravene av filterprodusenten som nok vil være noe moderat mot å merkedsføre egne, parallelle filterproduksjoner rettet direkte mot disse motorene som en del av kontrakten med motorprodusent. Men sånne eksempler på parallelle produkter i markedet fra OEM produsenter finnes det jo haugevis av for alle typer produkter.

Tviler uansett sterkt på at filtere fra en anerkjent filter produsent vil gjøre noen skade i motoren i en fritidsbåt med 100 gangtimer i året. De kan som nevnt også ha høyere spesifikasjon enn motorprodusentens spesifikasjoner. Står det et anerkjent merkenavn bak og man har dokumentert at de er beregnet for bruk i den aktuelle motoren er jo dette en garanti i seg selv.

Hva koster filtrene fra Mann?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...