Jump to content

Yamaha 2,5 hk 4 takt går kun på tomgang

staale.lorentsen

Recommended Posts

staale.lorentsen skrev 1 time siden:

når kran for bensin stenges øker turtall maks og motoren stopper.

Det gjør den fordi den får magrere blanding, og da oppnår den høyere turtall ubelastet. Det er helt normalt.

Men hva gjør at den bare går på tomgang?

Har du sjekket at spjeldet åpner seg når du vrir på gassen.

Hva var feilen før du plukket ned forgasseren?

Hvordan har du rengjort?  

Temmelig små passasjer i forgasserne på disse småmotorene, så skal ikke mye til før det blir innsnevring og dermed magrere blanding. 

Kan lønne seg å kjøre disse småmotorene på alkylatbensin , den tåler lagring bedre og legger igjen mindre gruff i dyser og slikt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ja etter at jeg skrudde ut dyser ol brukte jeg trykkluft i alle hull og pasasjer likedan sjekket at flotør stengte som den skal men det som jeg stusser på er etter jeg  har stengt bensin kranen så øker turtallet til max og så stopper motoren ??Påhengeren er ny og brukt kun noen få timer.

staale.lorentsen skrev for 3 timer siden:

men det som jeg stusser på er etter jeg  har stengt bensin kranen så øker turtallet til max og så stopper motoren ??

Har du lest forklaringen jeg gav deg på det, men fortsatt så lurer du ?

Eller har ikke hatt tid til å lese det de som prøver å hjelpe deg har skrive?

Legger merke til at du ikke har svart på noen av spørsmålene jeg stilte.

Du bør levere den det du kjøpte den, ikke rot med noe du ikke kan noe om, eller vil høre på de rådene du får. Du kan kjøre 200 liter trykkluft gjennom en dritten forgasser uten at den blir ren av den grunn. 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Motor virket helt normalt og ble satt vekk for vinteren, forgasser ble ikke drenert.Bensin er 95 okt. Da sommeren kom starter motoren som normalt med ny bensin går ok på tomgang men vil ikke opp i turtall.Gir 3/4 gass men går fortsatt på tomgang.Stenger kran uten og røre gassen den går fortsatt på tomgang ca 1/2 min og så øker turtallet noen sek. og stopper.Jeg demonterer forgasser ut med dyser kan ikke se fnugg av partikler bruker trykkluft i alle hull sjekker at luft kommer ut og sjekker at flotør stenger.Starter opp og det samme gjenntar seg.Prøver og justere blandedyse helt inn (stopper ikke) sakte ut men tomgang endrer seg ikke.Stille dysen ca 1,5 tørn ut og stenger kran og det samme gjenntar seg.Jeg vil tro hadde det vært partikkler hadde jeg sett noe i bunnen av flotøren.Jeg har renset og justert forgassere opp gjennom åra på 2-3-4 syl. og det har gått greit.Det jeg er ute etter her er om noen har opplevd det samme på samme motor.

igjen. Du har dritt i forgasseren.. Rens den en gang til. Alt du skriver er symptomer på møkkete forgasser. Har opplevd det samme på opptil flere motorer, felles er 4 takt. 
Bare fordi du har rensa den betyr ikke at den ble ren. 

Redigert av Taskeladden (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

og slett ikke unormalt at bensin som dunster vekk legger igjen avleiringer på utilgjengelige plasser på disse småforgasserne.
Det jeg ville gjort her - få kjørt den i ultralydvasker  - det får banka løs slike avleiringer som man ikke kommer godt til ellers

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

1: Spørsmål stilt tidligere i tråden: Har du sjekket at gasspjeld åpner når du vrir på gassen!!!! 

Du har ikke svart på dette......

2: Skal du rense forgassere igjen så stikk opp alle kanaler med gøtt eller bruk ultralydvasker. Trykkluft er ikke sikkert det gjør jobben...

Det beste og mest skånsomme med små 4-taktsforgassere er som det er nevnt over å bruke ultralydvasker. Det skal ikke mye til for å skade dyser og forgasser innvendig hvis du går løs med verktøy. Ultralydvaskeren kommer til overalt uten å ødelegge, også innvendig. Du får rimelige ultralydvaskere hos Biltema, Kjell&Co, Ebay, osv, som holder lenge til slike småjobber. Søker du på forumet vil du finne mange tråder om dette.

Som det også nevnes over kan det være lurt å kjøre slike småmotorer på 4-takt alkylatbensin. Alkylat avgir ikke avleiringer ved lagring, kan lagres på tanken i mange år uten å forringes og skal være tilnærmet fri for forurensning når du kjøper på 1-liter/4-liters kanner. Alkylat soter også betydelig mindre enn 95-oktan blyfri, slik at pluggen varer tilnærmet "evig". Jeg har kjørt en Honda 2,3 hk kun på alkylat i flere år, og den starter og går enda som den var ny. Jeg har pleid å kjøpe 4-5  stk 1-litere på Biltema (greie å helle av rett i tanken) og disse har som regel holdt hele sesongen til jolla.

Med dagens pumpepriser kan vi forresten med fordel snart begynne å tanke alkylat hos Biltema på bilen 'og.

Hadde en 2,5 Suzuki 4 t som jeg hadde lignende problem med. Etter mye skruing og rensing ga jeg nesten opp motoren, helt til jeg byttet tennplugg, da var motoren helt ok igjen. Det rare var at tennplugg så egentlig helt grei ut med god gnist og ikke var den veldig gammel heller. 

ultralyd vask blir neste opperasjon her,er bekymret for "stamping/stuing av partikler ved å bruke "låler" som ikke har mulighet til og komme ut i andre enden av et hull/kanal.Oppdatering følger om det skulle være interesse for det

staale.lorentsen skrev 49 minutter siden:

l.Oppdatering følger om det skulle være interesse for det

Oppdateringer med resultater på det man har gjort når man har postet et problem er alltid kjærkomment her på forumet :thumbsup:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Har vært borte i to slike tilfeller. Den ene gangen var det på en 4hk Yamaha 4-takt, som har gått 5 timer siden ny. Motoren hadde samme symptomer gikk fint på tomgang og litt turtall men over halv gass stoppet den. Renset forgasser flere ganger med ultralydvasker, trykkluft og staking av dyser. Fortsatt samme resultat, selv med justering av forgasser. Dette skyldtes eir i kanaler på forgasser som var tett og som du ikke kommer til uten ultralydvasker, men selv ikke det var til hjelp. Ved bytte av forgasser gikk den fint igjen. 

Redigert av Diddn (see edit history)

hva slags rensemiddel brukte du i vaskeren da?      Jeg har brukt vann med sitronsyre og en dæsj zalo, deretter vask med rent vann så ikke syra skal angripe metallet i forgasseren for mye - da er man jo like langt :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...