Jump to content

Hvordan frostsikre via sjøvannsfilter (båt på land)


Friskfres

Recommended Posts

Noen som har en enkel praktisk metode for å kjøre frostvæske via sjøvannsfilter? Har en mercruiser 2.8D (sort type). Båten står på land. Kan jeg koble ferskvann på drevet og bare tømme frostvæske oppi filteret på øyemål og la det blande seg med ferskvann eller kun tømme frostvæske uten ferskvannstilføring. Eller kan jeg legge en hageslange oppi en dunk med frostvæske og la motoren suge det opp gjennom drevet? 
 

Det jeg frykter er å kjøre impelleren tørr ved at jeg ikke får tilført nok eller går tom for frostvæske før det har komt gjennom. Jeg vet ikke hvor mange liter systemet tar før det har gått runden og kommer ut eksosen eller hvor mye/fort det suger vann gjennom. 

Link to post

Drevpose er det vel mange som bruker? 

 

Fylle med ferdig blandet frostvæske, og starte. Påse at motor suger,  og så kjøre igjennom systemet.

 

På min motor uten drev kopler jeg en slange på sjøvannsfilteret, ig tar den opp i en 20 liters kanne ferdig blandet frostvæske. Primer filteret,  og starter. Kjører til jeg får frostvæske ut bak.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 32 minutter siden:

Drevpose er det vel mange som bruker? 

 

Fylle med ferdig blandet frostvæske, og starte. Påse at motor suger,  og så kjøre igjennom systemet.

 

På min motor uten drev kopler jeg en slange på sjøvannsfilteret, ig tar den opp i en 20 liters kanne ferdig blandet frostvæske. Primer filteret,  og starter. Kjører til jeg får frostvæske ut bak.

Takk for svar :-)

Link to post

Jeg kan legge til at jeg har etablert vanen å drenere intercooler på min VP41B etter at jeg har kjørt igjennom frostvæsken. Noen lærte meg at selv om man kjører igjennom frostvæske så kan det i intercooleren gjemme seg litt rent vann uten frostvæske, så det er ikke uvanlig at en slik fryser i stykker i løpet av vinteren. Derfor skrur jeg ut bunnpluggen i intercooler etter vinterkonserveringen for å drenere den helt. 

 

Da er trikset å skru på plass bunnpluggen før man sjøsetter igjen :giggle:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Om du har drev så kan du gjøre slik som jeg har gjort det: 

Den røde slangen går til krana (saltx-dispenseren er ikke nødvendig for konservering). Kjører motor med ferskvann, så lukker jeg ventilen til vannet og åpner ventilen til kanna med frostvæske (miljøvennlig). Stenger motor før kanna er tom. Jeg har ferskvannskjølt motor, så trenger ikke vente på at termostaten skal åpne. Mens jeg gjør dette, går motor på en mix av 98-oktan og totaktsolje (1:50) og litt bensinkonservering i tillegg (muligens snakeoil). Min motor må gå i ca 15-20 min før denne blandinga har passert gjennom systemet, først da bytter jeg over til frostvæske. Planen var å la frostvæska stå over vinteren, men så kom jeg på å skifte anoden i varmeveksleren og da fosset det meste selvsagt ut 🙄 Har ikke noe å si. Lykke til!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post
HiWard skrev 6 minutter siden:

Om du har drev så kan du gjøre slik som jeg har gjort det: 

Den røde slangen går til krana (saltx-dispenseren er ikke nødvendig for konservering). Kjører motor med ferskvann, så lukker jeg ventilen til vannet og åpner ventilen til kanna med frostvæske (miljøvennlig). Stenger motor før kanna er tom. Jeg har ferskvannskjølt motor, så trenger ikke vente på at termostaten skal åpne. Mens jeg gjør dette, går motor på en mix av 98-oktan og totaktsolje (1:50) og litt bensinkonservering i tillegg (muligens snakeoil). Min motor må gå i ca 15-20 min før denne blandinga har passert gjennom systemet, først da bytter jeg over til frostvæske. Planen var å la frostvæska stå over vinteren, men så kom jeg på å skifte anoden i varmeveksleren og da fosset det meste selvsagt ut 🙄 Har ikke noe å si. Lykke til!

Den var ikke dum. Men her illustreres forsåvidt det jeg er usikker på. Vil sjøvannspumpa klare å suge nok vann/frostvæske gjennom vanlig hageslange på egenhånd, uten at det er trykksatt. Det blir ikke for tynt? Frostvæsken ødelegger ikke ny anode? Kun ved syrevask det er nødvendig å fjerne desse?

Link to post
Friskfres skrev 5 minutter siden:

Den var ikke dum. Men her illustreres forsåvidt det jeg er usikker på. Vil sjøvannspumpa klare å suge nok vann/frostvæske gjennom vanlig hageslange på egenhånd, uten at det er trykksatt. Det blir ikke for tynt? Frostvæsken ødelegger ikke ny anode? Kun ved syrevask det er nødvendig å fjerne desse?

Du kjører først med trykkvann fra krana. Da blir kjølesystemet primet (impeller står i vann). Når det så er i gang vil impeller suge fra kanna, da dyttes vannet ut og erstattes med frostvæske. Frostvæske ødelegger ikke anoden. Husk å åpne lufteskruen på dunken.

Redigert av HiWard (see edit history)

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...