Jump to content

Princess P42 2008 - nye plottere, radar? og backbone


tomcat

Recommended Posts

Vurderer å bruke vinteren til å oppgradere navigasjon i båten, og samtidig få et skikkelig backbone (nmea2000 vel?) for ulike datakilder som Victron GX, ais og videre.

 

Har i dag Furuno Navnet, åpen radar, gammel og analog, men jeg synes den er meget bra. Plotterene er sykt trege, ikke integrert med noe som helst (utenom posisjon til VHF). Autopilot er Raymarine, også ikke integrert til noe som helst.

 

Det virker som de ulike produsentene av plottere/multifunksjonsdisplay følger hverandre rimelig likt i ulike størrelser og funksjoner, men er det noen som peker seg ut som mer innovative og frempå rundt integrasjoner, applikasjoner og slikt?
 

Meninger, erfaringer?

Link to post

@tomcat Har gjort en liknende jobb på min P50 -07. Den var (og er fortsatt delvis) utstyrt med Furuno plotter oppe og nede samt radar. I tillegg Simrad VHF RS87. Autopilot er Raymarine inkl Ray sine gamle firkantede grå display for fart, kurs, dybde, autopilot osv.

 

I prinsippet lar mye av det gamle seg integrere nokså enkelt inn mot nytt via NMEA0183 og NMEA2000, men du må ha diverse overganger. Gammelt utstyr fra Raymarine snakker SeaTalk 1 som kan oversettes til SeaTalk 2 som igjen er identisk med NMEA 2000 - bare ulike plugger.

 

Fellesnevner for alt nyere utstyr er at det håndterer både NMEA 2000 og oftest også NMEA 0183. For kommunikasjon mellom nye enheter leveres ofte nettverksløsninger, som f eks Garmin sitt Marine Network. Dette løper da i parallell med f eks et NMEA 2000-nettverk. Marine Network vil typisk håndtere radar, ekkolodd og felles kartdata mellom alle enheter som er koblet på slik at du kan lese samme data både oppe og nede.

 

Når du skal velge nytt utstyr bør du se primært etter utstyr som dekekr ditt praktiske behov. De fleste kommer egentlig veldig langt med å bytte kun plotter - aller viktigst på den styreposisjonen du bruker mest. (jeg sitter alltid oppe).

 

Så noe av de dårlige nyhetene: Radaren får du på ingen måte integrert inn i et nytt system. Den er analog og er kun i stand til å snakke med originalplotter av samme merke. (ok, det finnes spesialomformere som kan håndtere gamle analoge radardata - men det koster mer enn en ny digital radar).

 

Jeg vil anbefale deg å legge opp et NMEA 2000-backbone. Som du sikkert er kjent med er det litt jobb å trekke kabler i gamle Princesser. I min ligger det noen reserve trekkerør, men det er ofte litt knotete å komme til her og der.

 

Når du først har lagt opp et backbone med noen ekstra T-koblinger oppe og nede så kan du i prinsippet mate innpå med alt mulig; Motordata fra Volvo (EDC eller EVC) f eks via en YDES-04 / YDEG-04, kompass. autopilot, dybdemåler, fart, kurs osv - dvs alle de gamle Raymarine-instrumentene. Har du et NMEA-kompatibelt lade-/inverteropplegg så kan det kobles på og i prinsippet alt mulig annet.

 

Med hensyn til valg av merkevare så anbefaler jeg en så stor plotter som du kan ta deg råd til. Alt er egentlig kompatibelt inn i et system som beskrevet over. Personlig liker jeg best Garmin men det er mest smak og behag. Raymarine brukte tidligere sin egen variant av NMEA 2000 som de kalte SeaTalk2. Nå tror jeg de kun har NMEA2000 og i tillegg sitt eget RayNet som er deres interne nettverksløsning for kommunikasjon omtrent som beskrevet over for Garmin.

 

Til sist er det viktig å huske på at det merket du velger bør du holde deg til med tanke på senere tilkobling for radar, ekkolodd, plotter nr 2-3 osv.

Link to post

Gode råd over her. 
Du vil aldri få en radar som et bedre enn den du har. Den ville jeg beholdt. 
Ellers er en tur til forhandler med noen timer til overs lurt. Ta deg god tid til å trykke i vei for å finne hvilket brukergrensesnitt du finner som enklest. 
Selv har jeg siste generasjon Simrad ombord. Men Simrad erganske mye dyrere enn for eksempel Raymarine. Markedsandel er størst hos Garmin. 
Hvor holder du til?

Er du i Fredrikstad kan du få knotte på både , 16, 12 og9 tommer for å se på skjermstørrelser. 
Jeg hadde aldri kjøpt 16” med mi der jeg hadde hatt nok penger til ikke å bry meg om pris. 
Da synes jeg det er bedre å kjøpe to 12”-tommere som koster det samme. 
Bruk inn mot apper er også noe å tenke på. Ruteplanlegging og overføring mellom padde og plotter er noe å tenke på. Der er det også noen variasjoner ute og går. 
Seatronic har en kar ansatt som kan Raymarine og Simrad bedre enn de fleste. 
Men å bytte ut en fullt fungerende analog Furuno-radar hadde jeg ikke gjort. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Jeg har samme erfaring som over: Radaren har sitt eget 'språk' og vil ikke snakke med andre produsenter. I og med at jeg er fornøyd med min Garmin digitale radar, ble det ny Garmin plotter. Som er lynrask i forhold til den gamle. En sak jeg ville lagt til i vurderingen, er utformingen av displayet. Min nye Garmin har en utforming ála brevsprekk. Jeg er mer interessert i kart i fartsretningen enn holmer og skjær ut på sidene. Ett hakk større display, fra 10- til 12" øker prisen fra kr. 20000 til over kr. 30000. Sjekk også tilkoblingsmuligheter over vanlig eternet. Min gamle Garmin hadde en en drøss med utganger. Den nye hadde nesten ikkeno. Garmin splitter koster en formue. Splitter fra Kjell & Co noen hundringer. Står om dette under 'Byggingen av Hulda'. Garmin går i NMEA 0183 og -2000 med ekkolodd, AIS og VHF, etc. Videre har jeg 15 år gammel Ray autopilothjerne som kjører en Robertson linjerhydraulikk. Fungerer utmerket, snakker kun med seg selv, og det dekker behovet. Display med leninger inne, trådløs i cockpit. Dette systemet kommer til å gå til det dør.

Link to post
Chilli Solbris skrev On 19.10.2022 at 20.28:

Gode råd over her. 
Du vil aldri få en radar som et bedre enn den du har. Den ville jeg beholdt. 

 

Mener du at utviklingen har gått bakover i tid de siste 15 årene og at det man har i dag av radarteknologi er dårligere enn det som ble installert for mange år siden?

Link to post
HansH skrev On 19.10.2022 at 15.22:

Når du skal velge nytt utstyr bør du se primært etter utstyr som dekekr ditt praktiske behov. De fleste kommer egentlig veldig langt med å bytte kun plotter - aller viktigst på den styreposisjonen du bruker mest. (jeg sitter alltid oppe).

Har kun hatt båten siden juni, og første tre måneder var det 95% oppe, så 100% nede, så vanskelig å vite hva som er primær-stasjon :) Tenkte først at bytte til ny oppe, beholde gammel nede, det er da man bruker radar, men så kommer backbone, få alt til å snakke sammen etc - det er ikke bare en kartmaskin, det er mere operativsystemet i båten man lager/bytter ser jeg nå....

 

HansH skrev On 19.10.2022 at 15.22:

Jeg vil anbefale deg å legge opp et NMEA 2000-backbone. Som du sikkert er kjent med er det litt jobb å trekke kabler i gamle Princesser. I min ligger det noen reserve trekkerør, men det er ofte litt knotete å komme til her og der.

Jepp, det virker som det er NMEA2K backbone som må etableres, men gruer meg til trekkingen. Jeg har funnet et par ledige trekkerør, men hvordan de fungerer/lander er neste kapittel. Er det noe triks i Princess-verden på hvordan ting er lagt opp, eller finne føringsveier?

 

HansH skrev On 19.10.2022 at 15.22:

Med hensyn til valg av merkevare så anbefaler jeg en så stor plotter som du kan ta deg råd til. Alt er egentlig kompatibelt inn i et system som beskrevet over. Personlig liker jeg best Garmin men det er mest smak og behag. Raymarine brukte tidligere sin egen variant av NMEA 2000 som de kalte SeaTalk2. Nå tror jeg de kun har NMEA2000 og i tillegg sitt eget RayNet som er deres interne nettverksløsning for kommunikasjon omtrent som beskrevet over for Garmin.

12-tommer passer greit både oppe og nede, nede har jeg fått eksempler på Garmin 16-tommer som fyller hele rommet som Furunoen tar idag, meget stilig, men også dyrt da. Mulig også å kjøre en 12-tommer som primær, så bytte disse grå raymarine-instrumentene i små multi-funksjonsskjermer. Men da blir det ny autopilot også.... ting blir dyrt ja...

 

Chilli Solbris skrev On 19.10.2022 at 20.28:

Du vil aldri få en radar som et bedre enn den du har. Den ville jeg beholdt. 

Den er meget bra, ingen tvil om det. Jeg liker den veldig godt, men så er det avveinig om noe nytt og moderne, mot noe som blir 15 år og vil feile, og ikke lar seg integrere da. Presisjonen er bra, siden det er en stor åpen antenne tenker jeg, så spørsmålet er hvordan en slik måler seg opp mot en moderne antenne med allslags ny teknologi og forskning.

 

Chilli Solbris skrev On 19.10.2022 at 20.28:

Hvor holder du til?

Er du i Fredrikstad kan du få knotte på både , 16, 12 og9 tommer for å se på skjermstørrelser. 

Stavanger, så litt langt for å sjekke - men takk for tilbud :)

 

Hulda skrev On 20.10.2022 at 8.59:

Min nye Garmin har en utforming ála brevsprekk. Jeg er mer interessert i kart i fartsretningen enn holmer og skjær ut på sidene. Ett hakk større display, fra 10- til 12" øker prisen fra kr. 20000 til over kr. 30000.

Ja, men slik er vel alle, widescreen mest vanlig, fordelen er høy oppløsning, så kjører man kart på halve skjermen, delt vertikalt, og annen info på andre siden, da får man beste av alt kanskje

 

Link to post

Jeg hadde kjørt den radaren til den gikk i grava av seg selv. 
Når det gjelder digitale radaren er det lite som slår Simrad Halo. Kjører du den åpne versjonen får du en vanvittig god doplerradar. Den beste! Men det koster skjorta!

Jeg har lukket 24" Halo og det slår fortsatt det meste. 
Jeg er meget fornøyd med mitt Simradopplegg. 
Når det gjelder nettbrett er det kun en backup uansett hva brettet heter! Jeg vil aldri bruke nettbrett som hovedløsningen for navigasjon. 
Batterikapasitet, varmgang i skjerm og lysstyrke i sol samt vanntetthet stopper den biten. Men det er veldig praktisk som ruteplanlegger!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
abbor skrev for 10 timer siden:

 

En 10" skjerm har samme areal som fire 5", ikke to. 

Nei. Mitt underliggende poeng kom ikke klart frem. De som står fritt til å kjøpe nytt utstyr, uten å være låst av hva man har fra tidligere, bør ha i tankene at målet på skjermene er hypotenusen. Man kan derfor i teorien kjøpe seg en skjerm som er 10" der skjermen i fartsretningen er 2" og i bredden er 9,8". Da kan man få plassert mange bilder ved siden av hverandre, om det er ønsket. Da har man virkelig en 'Garmin brevsprekk'. Jeg vet ikke om alle leverandører følger samme 'standard'. Men når jeg er ute og seiler, står vanligvis Samsung-brettet 'vertikalt'. Og Garmin driver med sitt. Og gir alarm når noe kommer innenfor alarmsonen.

Link to post
Hulda skrev 2 minutter siden:

Nei. Mitt underliggende poeng kom ikke klart frem. De som står fritt til å kjøpe nytt utstyr, uten å være låst av hva man har fra tidligere, bør ha i tankene at målet på skjermene er hypotenusen. Man kan derfor i teorien kjøpe seg en skjerm som er 10" der skjermen i fartsretningen er 2" og i bredden er 9,8". Da kan man få plassert mange bilder ved siden av hverandre, om det er ønsket. Da har man virkelig en 'Garmin brevsprekk'. Jeg vet ikke om alle leverandører følger samme 'standard'. Men når jeg er ute og seiler, står vanligvis Samsung-brettet 'vertikalt'. Og Garmin driver med sitt. Og gir alarm når noe kommer innenfor alarmsonen.

Er nok grunnet muligheten til å dele skjermen for flere funksjoner samtidig at Garmin å andre velger brevsprekk formatet tenker jeg hehe. For turseilere er nok ikke det å dele skjermen like viktig, som for en som er ute å fisek, å gjerne vil ha Ekko på en siden å kart på andre. Så er nok et kompromiss at skjermen har dette formatet.

Men nettopp derfor er det greit med 2 skjermer hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Hulda skrev for 13 timer siden:

Nei. Mitt underliggende poeng kom ikke klart frem. De som står fritt til å kjøpe nytt utstyr, uten å være låst av hva man har fra tidligere, bør ha i tankene at målet på skjermene er hypotenusen. Man kan derfor i teorien kjøpe seg en skjerm som er 10" der skjermen i fartsretningen er 2" og i bredden er 9,8". Da kan man få plassert mange bilder ved siden av hverandre, om det er ønsket. Da har man virkelig en 'Garmin brevsprekk'. Jeg vet ikke om alle leverandører følger samme 'standard'. Men når jeg er ute og seiler, står vanligvis Samsung-brettet 'vertikalt'. Og Garmin driver med sitt. Og gir alarm når noe kommer innenfor alarmsonen.

 

 

Alle de store produsentene av båtelektronikk for fritidsmarkedet bruker 16:10 format på skjermene sine. Nettbrettene, laptopen og PC skjermene mine har alle også 16:10 format. 

Link to post
abbor skrev for 9 timer siden:

Alle de store produsentene av båtelektronikk for fritidsmarkedet bruker 16:10 format på skjermene sine. Nettbrettene, laptopen og PC skjermene mine har alle også 16:10 format. 

Hvilket du helt sikkert har fullstendig rett i. Men ser man under:

1453991294_040913003.jpg.968ec138d4894a96395df8abc77ee34b.jpg20220531_164455.jpg.be781a5817325a37d3c2f1745a65b577.jpg

Så virker min gamle Garmin 4008 større enn den nye, som heter et eller annet jeg ikke husker i farta, men den er 10". Nettbrettet på bildet er rundt 12". Og det kan jeg snu på høykant og kartet snur ikke. Jeg kan ikke snu, med suksess, Garmin på høykant. 

 

Grunnen til at jeg engasjerte meg, er at disse forholdene er noe en som skal kjøpe nytt utstyr bør ha i bakhodet. Og at prisoppgangen fra 10" til 12" er for Garmin fra ca. 20000 til 30000.

Link to post
tomcat skrev On 21.10.2022 at 19.04:

Er det noe triks i Princess-verden på hvordan ting er lagt opp, eller finne føringsveier?

@tomcat Jeg kan i hvert fall garantere at det er nokså mye jobb å legge opp nye trekkerør fordi føringsveiene her ligger sånn til at det er vrient å komme til med nye. Men ettersom det ligger nokså mange trekkerør i Princess originalt - hvorav noen som bare er i reserve - så kan du holde på en stund før du må legge nye rør. Rørene er tydelig merket hvor de går fra og til.

 

 

Trikset er å kjøpe trekkefjær på Jula som du skyver/drar igjennom først. De ferdige trekkerørene i Princess har alle en original trekkesnor, men den er litt for tynn og vanskelig å bruke synes jeg. Løsningen da er heller å bruke trekkesnoren til å dra igjennom en trekkefjær som du igjen bruker til å trekke selve kabelen.

 

402208.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

 

Når du har trekkefjæra igjennom trekkerøret så taper du sammen enden på kabelen du skal trekke mot trekkefjæra. Bruk elektrotape og surre sammen over litt lengde slik at det ikke slipper når du er halvveis. Pass på å hele tiden sprøyte inn silikon i røret ettersom kabelen forsvinner innover (denne jobben krever to personer). Det hjelper veldig når du nærmer deg slutten. Du kan i prinsippet la original trekkesnor følge sammen med kabelen slik at du har den tilgjengelig igjen for senere bruk - dvs at du alltid har en snor til å trekke en ny trekkefjær.

004560.jpg?width=1024&height=1024&scale=both&bgcolor=white

 

Dette høres kanskje litt omstendelig ut, men du vil oppdage at kabler og ledninger lett setter seg fast under disse operasjonene - og særlig hvis du må trekke en ny kabel gjennom et rør hvor det allerede ligger en kabel.

 

På min P-50 er alt av kabler samlet i et svært ryddig opplegg som er nokså enkelt å komme til ved å ta ned et par takpaneler i styrbord gjestelugar. Da kommer jeg til hele opplegget som er under dashbordet på førerplassen nede. For å komme til oppe må du av med et panel som sitter under styrekonsollet. Der kommer en serie trekkerør opp også. I tillegg ligger det jo flere trekkerør opp i bøylen/masten hvor du har radar osv.

 

Ett velment råd:

Når/hvis du bestemmer deg for å bytte plotter oppe og/eller nede, så anbefaler jeg å legge to kabler samtidig: 1) NMEA200 for backbone. 2) Datakabel for valgt leverandør (Marine Network-kabel for Garmin evt RayNet-kabel for Raymarine osv). Da har du opplegget klart for deling av f eks kartdata, ekkolodd og radar hvis du senere velger å kjøpe flere komponenter til systemet. Hvis du f eks velger å kjøpe en ny ekkoloddsvinger, så trekker du da en datakabel for denne og opp til ny plotter på førerpos, hvis du har montert den der. Alternativt kan du i alle fall skjøte deg innpå datakabel opp til fly hvis du f eks bare har satt inn ny plotter oppe. Tilsvarende gjelder med radar, samt at evt ny plotter nede og oppe vil kunne dele samme kartbrikke hvis du har datakablen ferdi lagt opp.

 

 

tomcat skrev On 21.10.2022 at 19.04:

Mulig også å kjøre en 12-tommer som primær, så bytte disse grå raymarine-instrumentene i små multi-funksjonsskjermer. Men da blir det ny autopilot også.... ting blir dyrt ja...

 

Hvis du har et budsjett å tenke på, så er det langt billigere å koble disse gamle grå Raymarine-enhetene direkte inn i NMEA-2000 backbone. Da trenger du kun et SeaTalk til SeaTalk2 konverterkit  (bilde) samt en 

 

image.png.05a13f250b19f612c38dc09c72b29694.png

backbonekabel fra NMEA2000 til SeaTalk2.

image.png.e47c1a2d28fcfc79cecd0cb718ab7195.png

Med dette oppsettet vil du få integrert hele det gamle Raymarineanlegget til en ny plotter. Du vil få original Raymarine autopilot inn på ny plotter, samt at du vil kunne lese ut vanndybde på plotteren fordi den får alle "Ray"-dataene tilgjengelig.

 

Hvis du evt trenger flere praktiske råd så send gjerne et IM så kan vi snakkes. Blir litt omfattende å ta alt på forumet. Lykke til:)

 

Link to post
Hulda skrev for 13 timer siden:

Hvilket du helt sikkert har fullstendig rett i. Men ser man under:

1453991294_040913003.jpg.968ec138d4894a96395df8abc77ee34b.jpg20220531_164455.jpg.be781a5817325a37d3c2f1745a65b577.jpg

Så virker min gamle Garmin 4008 større enn den nye, som heter et eller annet jeg ikke husker i farta, men den er 10". Nettbrettet på bildet er rundt 12". Og det kan jeg snu på høykant og kartet snur ikke. Jeg kan ikke snu, med suksess, Garmin på høykant. 

 

Grunnen til at jeg engasjerte meg, er at disse forholdene er noe en som skal kjøpe nytt utstyr bør ha i bakhodet. Og at prisoppgangen fra 10" til 12" er for Garmin fra ca. 20000 til 30000.

Tidligere var 4:3 formatet vanlig, overgangen til 16:10 skjedde ca 2014. Første generasjon Simrad NSS hadde 4:3 format, NSS Evo2 som kom i 2014 hadde 16:10. Mener å huske at Garmin hadde bytte fra 4:3 til 16:10 på nye modeller samtidig. 

Link to post
HansH skrev On 23.10.2022 at 17.47:

Jeg kan i hvert fall garantere at det er nokså mye jobb å legge opp nye trekkerør fordi føringsveiene her ligger sånn til at det er vrient å komme til med nye. Men ettersom det ligger nokså mange trekkerør i Princess originalt - hvorav noen som bare er i reserve - så kan du holde på en stund før du må legge nye rør. Rørene er tydelig merket hvor de går fra og til.

Ja, jeg har forsøkt, uten til nå å lykkes, å legge opp et rør/kabel fra lazarett til hulrommet over styrbord "vegg" (der skap med manuell lensepumpe/diesel-stengeventiler er plassert) for direkte styring av akter ankervinsj. Jeg merker det er lagt godt arbeid ned å sikre at disse ulike branncellene er skikkelig tette og godt adskilt.

Jeg har funnet noen tomme trekkerør, deriblandt ett som går til "bb arial" - antagelig babord antenne (radio)? 

Bytter jeg ut eksisterende opplegg har jeg et solid rør, men en megasolid kabel opp til dagens radar - blir spennnende om den lar seg bruke som en trekkefjær...

 

HansH skrev On 23.10.2022 at 17.47:

På min P-50 er alt av kabler samlet i et svært ryddig opplegg som er nokså enkelt å komme til ved å ta ned et par takpaneler i styrbord gjestelugar. Da kommer jeg til hele opplegget som er under dashbordet på førerplassen nede. For å komme til oppe må du av med et panel som sitter under styrekonsollet. Der kommer en serie trekkerør opp også. I tillegg ligger det jo flere trekkerør opp i bøylen/masten hvor du har radar osv.

Er det normalt med rør fra førerposisjon nede direkte opp til targa på fly, eller går dette via førerpos oppe?

 

HansH skrev On 23.10.2022 at 17.47:

Når/hvis du bestemmer deg for å bytte plotter oppe og/eller nede, så anbefaler jeg å legge to kabler samtidig: 1) NMEA200 for backbone. 2) Datakabel for valgt leverandør (Marine Network-kabel for Garmin evt RayNet-kabel for Raymarine osv).

Jepp, det vil jeg gjøre. Men er ikke datakabel for de ulike fabrikantene egentlig bare en ethernet-kabel av god kvalitet/god skjermin, altså 4 par?

 

HansH skrev On 23.10.2022 at 17.47:

Hvis du evt trenger flere praktiske råd så send gjerne et IM så kan vi snakkes. Blir litt omfattende å ta alt på forumet. Lykke til:)

Will do, tusen takk :thumbsup:

Link to post
tomcat skrev 1 time siden:

Men er ikke datakabel for de ulike fabrikantene egentlig bare en ethernet-kabel av god kvalitet/god skjermin, altså 4 par

 

Stemmer antakelig  det men de har selvsagt brukt hver sin unike plugg/kontakt.

 

tomcat skrev 1 time siden:

Er det normalt med rør fra førerposisjon nede direkte opp til targa på fly, eller går dette via førerpos oppe?

På min går det i hver fall flere rør fra selve hovedsentralen under førerpos og opp i targa på fly.

 

Ellers tviler jeg på at det er mulig å dra ut original kabel som går opp til radar. Tror den er for tykk og stiv og er antakelig tredd i el-montasje på fabrikken før den er lagt ut i båten.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...