Jump to content

Hentetråd, Mørebas 27 fot, Stavanger - Oslo

Paradidle

Recommended Posts

Hei folkens!

Etter å ha vokst opp i båt, hatt lyst på båt i mange år og etter å ha lånt en litt for liten plastsnekke til meg og mine 2 gutter på 13 og 15 i sommer, så har jeg nå endelig inngått avtale om kjøp av båt. Båten står i Stavanger og planlagt henting er medio Mai 2023.

Båten er en Mørebas 9400 AC med en 80 HK Perkins, marsjfart rundt 10-11 knop. 

De eneste tankene så langt er henting medio mai, ha 8-10 dager til disposisjon, ha med reimsett, impeller og dieselfilter, + standardverktøy og en rull gaffa eller to. 
Gjøre deler av strekningen med co-skipper ombord og ellers ha en nydelig tur langs kysten. 

Er inneforstått med Jæren som utsatt strekning, vær som kan skifte fort og at det er en lang tur med gammel båt. 

Jeg poster mer konkret info etter hvert som det foreligger, i mellomtiden tar jeg gjerne i mot gode råd :) 

Du kommer til å få en flott tur, dersom alt går fint. Les gjerne flere hentetråder, det er mange tips å hente der. Vi er noen stykker som har gått den veien mange ganger. Å vi har fått utrolig mange gode tips fra BP. 

Som du kanskje har lest, så fikk jo jeg problemer på siste tur. Det var et problem som er nesten umulig å se på forhånd. Koblingene til hydraulisk styring så nok helt fine ut, til de plutselig delte seg i to. 

Er der da dumt å legge ut på slike turer. Nei.

Jeg ville gjort det igjen, men det er lurt å legge inn flere sikkerhetsfaktorer. Jeg hadde tenkt å gå ut i drittvær, som båten normalt skulle takle. Med defekt styring så kunne det blitt noe større problem, enn om det hadde vært helt rolige vindforhold.  

Derfor er det lurt å lage seg gode marginer, dersom slike ting oppstår.  

Selvsagt ser det tøft ut, når været er litt ruskete,  å bildene blir dramatiske.  Men marginer blir oppspist,  dersom Murphy er ute å lufter seg?

Endelig ble det Bobåt

Dette er jo ikke lenger noen ny båt, så en god gjennomgang før en slik tur er nok lurt. 

-Sjekke dieseltank innvendig, slanger og filter.

-Gjennomføringer og slanger sjøvann og eksos.

-Pakkboks og rorgjennomføring.

-Styresystem og test av evt nødstyring.

-Service på motor og sjekk av kjøling.

-Sjekk av brannslukking, nødutstyr, lenseutstyr.

Vent på bra vær.

Bjørn Løvjomås skrev On 21.10.2022 at 5.02:

Som du kanskje har lest, så fikk jo jeg problemer på siste tur. Det var et problem som er nesten umulig å se på forhånd. Koblingene til hydraulisk styring så nok helt fine ut, til de plutselig delte seg i to. 

Er der da dumt å legge ut på slike turer. Nei.

Jeg ville gjort det igjen, men det er lurt å legge inn flere sikkerhetsfaktorer. Jeg hadde tenkt å gå ut i drittvær, som båten normalt skulle takle. Med defekt styring så kunne det blitt noe større problem, enn om det hadde vært helt rolige vindforhold.  

Derfor er det lurt å lage seg gode marginer, dersom slike ting oppstår.  

Selvsagt ser det tøft ut, når været er litt ruskete,  å bildene blir dramatiske.  Men marginer blir oppspist, dersom Murphy er ute å lufter seg?

Takk for svar :) Jeg skal både gjøre meg kjent med båten, og ta noen småturer første døgnet etter overtakelse.  Eier har behandlet båten bra, og vært ærlig på de tingene som har vært.  Jeg ser på alt fra ledningsnett til motorrom at dette er en eier som både vet hva han driver med og har gjort de rette tingene over tid. 

samtidig har jeg respekt for både vær, strekningen som skal tilbakelegges og at det er en båt som ikke er ny. 

Regner med mange og viktige tips fra brukere her inne, og skal selvsagt lese alle hentetråder jeg finner :) 

Tenkte å kjøre full oppdatering og dagsrapporter når turen skal gjennomføres. :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...