Jump to content

Ny trapp i båten, hvor kjøpe?

MR Swe

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Jeg tok jobben med avtale om oppgjør i naturalier . .

Trappa er laget av helved teak. Ikke beste sort båtteak, men OK for formålet. Det stykket som var falt av hadde løsnet langs en tideligere limfuge, delvis i limingen og delvis litt inn i treverket.

Å lime på plass igjen syntes uproblematisk. Jeg pusset lett over den gamle limflaten og gjorde en limprøve med latexlim (Biltema "ute") og polyuretanlim (Casco). Prøvebiten med latexlim (til høyre i bildet) løsnet lett med litt håndmakt. Den med PU-lim satt bom fast og måtte fjernes med verktøy.

Latexlimet hadde tatt med seg litt av treverket. Åarsaken til kvalitetsforskjellen på limingentror jeg ligger i at treverket er relativt sprøtt. Det ekspanderende PU-limet trenger da lettere inn i treet og lager en solid forbindelse, mens latexlimet bare river av et tynt lag av treverket.

Etter limingen la jeg på en forsterkning på undersiden. Her tok jeg et stykke av min beste thalandske egenimorterte teak. Man kan se kvalitetsforskjellen i fargen og tettheten på årringene. Jeg satte inn en ny teakplugg som var falt ut over et skruehode, pusset lett over og ga hele trappa et par strøk med blank teaklakk.

IMG_0468.JPG.01e22c732cf70399cca0a9e8e0adcfba.JPG

IMG_0475.JPG.4c991f4f9a1ce9c3979b9170725597ca.JPG

IMG_0505.JPG.75b76f5e0323dbe2176e43f3a1c66969.JPG

IMG_0509.JPG.5cebd1b5bbdd3c9176cca74b6263bfff.JPG

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...