NilsPils
Jeg har nettop tatt et for meg ganske stort skritt for å kutte utgifter i forbindelse med båtholdet. Båten som hittil har ligget i Hankøsundet blir nå flyttet til Oslo. Da sparer jeg utgiftene til lange bilturer fra Gjerdrum (120 km hver vei) og parkeringsutgifter i marinaen (100 koner døgnet) som plutselig og sjokkartet ble innført i år.
Jeg regner også med å spare penger på leie av båtplass. Jeg har i mange år hatt medlemsskap i ideell båtforening i Oslo (der jeg også har tresnekka Tora) og regner med å kunne leie plass der ettet behov på ukes- eller månedsbasis. Da får jeg medlemspris og betaler ikke for hjemmehavna når jeg er på lengere turer med båten. Om vinteren får jeg plass i boblehavn for en rimelig penge og kan ta kort opptak land på Karenslyst om sommeren til medlemspris.
Dette betyr en stor endring i båtlivet. I stedet for korte turer ut og inn av marinaen til nærliggende uthavner, fisking og teinesetting, blir det nå å satse på lenger turer av gangen. Men det blir også fint å ha båten i nærområdet for stell og vedlikehold. Og i marinaen vår i Oslo har vi et veldig fint sosialt miljø med mange hyggelige båtfolk, noe jeg savnet en del i Hankøsundet, spesielt når nå båtnaboene mine også forsvinner. Og vi har rimelig parkering for medlemmer av båtforeningene i nærheten av marinaen. Ulempen er bompengesatsene i Oslo, som er helt horrible etter hvert, men da blir det desto mer overnatting i båten i stedet for å reise hjem. Det blir som å ha en ekstra hybel i Oslo til svært rimelig pris og med hyggelige naboer . . .
Når jeg fortsatt vil ut med krabbe- og hummerteinene fremover, går det også helt sikkert an å leie seg en strategisk beliggende plass på senhøsten. Gjerne i Hvaler/Fredrikstadområdet. Og en krabbetur til Tisler i september er innen rekkevidde. Så dette betyr ikke at jeg har gitt opp som makrell- og teinefisker på hibbybasis. Og det er som regel mye makrell, og ikke minst ørret, innerst i Oslofjorden. Til våren planlegger jeg å gå for ørret før makrellen kommer og sitter allerede og går over fiskeredskapene. Båten ligger allerede i båsen i boblehavna innerst i Frognekilen. Og tresnekka Tora skal snart på land på Karenslyst. Da blir det en times dorgetur rundt Bygdøylandet.