Jump to content

Prosjekttråd bermudarigg til kano

Valkyrja

Recommended Posts

Hei og hå godtfolk! 

Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg må tilbringe en snau måned borte fra godskuta mi, og med det melder seileabstinensene seg.

I familien har vi en kano på anslagsvis 14 fot som jeg i mine yngre dager rigget med både råseil og bermudarigg, med varierende hell.

Dette var delvis det som gav meg blod på tann ift å faktisk få meg en skikkelig seilbåt, men den gangen gikk alt etter "prøve og feile"-metoden. Nå er jeg derimot hakket mer erfaren, og siden det eneste småsøsknene mine ikke har rotet bort fra den gangen er seilet, må jeg lage alt på nytt.

Planen er å bruke så lite penger som mulig, så har per idag kun kjøpt en hengsle til bommen. Både mast og bom er ubrukte bjelker jeg fant (forrige gang brukte jeg trær).

Midlertidig stag og vant er på plass, vurderer et opplegg med karabinkroker slik at det blir lettere å montere for familien når jeg ikke er der. Skal et par planker til på mastefoten, slik at skroget stopper bevegelser sidelengs.

Sistnevnte er forøvrig en begrensning, da det ikke skal mye til før det flekser seg.

Mulig jeg forsterker det noe med epoxy, men det får jeg ta på sikt. Må uansett kunne brukes som vanlig kano også. Riggen skal også kunne tas ned på vannet.

Ellers blir det planker på begge sider til kjøl, det hjalp godt på avdrift og motvindsmuligheter forrige gang. I tillegg var de lette å ta opp på grunner. Til ror bruker jeg bare en åre, så får jeg se om det blir behov for utriggere.

20221022_142307.jpg

20221022_142312.jpg

20221022_142317.jpg

20221022_142322.jpg

20221022_142327.jpg

Valkyrja skrev for 14 timer siden:

Planen er å bruke så lite penger som mulig, så har per idag kun kjøpt en hengsle til bommen.

En liten svakhet med denne (solide) hengsla kan vel være at om bommen svinger litt oppover så bryter det på hengsla så noe må gi etter, enten skruene tinn til masta eller om det er veldig solid så bøyes bolten (eller kanoen velter).

Jeg har selv laget hengsle til seilbåt hvor jeg la inn litt god slark for å hindre denne problemstillingen.

20220709_192641.jpg

20220709_201100.jpg

20220827_142734.jpg

Redigert av 19 fot (see edit history)

Hvis du bruker et slippstikk istedenfor karabin nede på vantene er det enkelt å slippe riggen overbord hvis det holder på å gå galt.

Hvis det går galt åpner du begge slippstikkene. Da blir kajakken liggende med riggen som drivanker mot vinden og det blir lettere å tømme og komme oppi igjen.

Lykke til med artig prosjekt!

Mons

19 fot skrev for 12 timer siden:

En liten svakhet med denne (solide) hengsla kan vel være at om bommen svinger litt oppover så bryter det på hengsla så noe må gi etter, enten skruene tinn til masta eller om det er veldig solid så bøyes bolten (eller kanoen velter).

Jeg har selv laget hengsle til seilbåt hvor jeg la inn litt god slark for å hindre denne problemstillingen.

20220709_192641.jpg

20220709_201100.jpg

20220827_142734.jpg

Planen er å sette på kicker, det burde begrense bevegelse oppover. Pent arbeid forresten!

mons skrev for 7 timer siden:

Hvis du bruker et slippstikk istedenfor karabin nede på vantene er det enkelt å slippe riggen overbord hvis det holder på å gå galt.

Hvis det går galt åpner du begge slippstikkene. Da blir kajakken liggende med riggen som drivanker mot vinden og det blir lettere å tømme og komme oppi igjen.

Lykke til med artig prosjekt!

Ingen dum idé, tror dog det blir umulig å nå forstaget + masta står i mastefot, og må surres i midtbjelken. Bommen blir i det minste enkel å løfte av, så jeg satser på at utriggeren redder meg. Får nesten vurdere en 4l kanne i mastetoppen dersom jeg ikke får til en kurant cutawayløsning.

Hulda skrev for 21 timer siden:

Noen kompiser og jeg overtok en utrangert seilkajakk i guttedagene. Tok av dekket slik at mange kunne sitte oppi. Vi seilte så fort at den tok inn vann over akteren og sakk under oss. Vi rigget til spriseil. 

Haha, vi hadde samme utfordringen med firkantseilet. Fikk den opp i plan på det verste, men det var ustabilt. Blir konservativ underrigging i første omgang, så får jeg heller lage fullstørrelse storseil og evt genoa/kryssfokk etterhvert. Må nok nesten ha sistevnte for å komme skikkelig opp mot vinden.

Men i utgangspunktet er formålet at moren min og småsøsknene mine kan drive rundt på et passe stort vann i nærheten, og få litt lavterskels seilglede i rolige forhold. 

Så får jeg heller dra med den eldste lillebroren min (som har seilt mye med meg) utpå når badetemperaturen blir brukbar igjen, så kan vi stressteste oppsettet :diving:

Korsfjord skrev On 22.10.2022 at 18.20:

Artig prosjekt, gøy at noen gjør noe utenom det vanlige:thumbsup: 

Jeg er spent på stabilitet og avdrift:smiley:

Takk! Stusset over at det ikke var noen tråder om det her, så håper litt på at andre skal dele sine eventuelle erfaringer. Stabilitet blir nok ikke den sterkeste siden... 

Sett en passe lekt på høykant mellom "spantene" nedi kjølen og skru fast i mastefoten. Sett en lekt fra mastefoten og oppunder tofta. Da er mastefoten helt låst og forsvinner ikke om du velter.

Når mastefoten er låst trenger du ikke feste bunnen av masta.

For å berge deg i mye vind trenger du bare å nå enden på slippstikket på vantet som har vindpresset for å la riggen gå overbord.

Mons

mons skrev 20 minutter siden:

Sett en passe lekt på høykant mellom "spantene" nedi kjølen og skru fast i mastefoten. Sett en lekt fra mastefoten og oppunder tofta. Da er mastefoten helt låst og forsvinner ikke om du velter.

Når mastefoten er låst trenger du ikke feste bunnen av masta.

For å berge deg i mye vind trenger du bare å nå enden på slippstikket på vantet som har vindpresset for å la riggen gå overbord.

Skal ha en planke på tvers i bunn, det hadde jeg forrige gang. Ingen dårlig idé, eneste jeg er redd for er for stor punktbelastning på skroget, for det er lovlig tynt.

Måten jeg løste vindkastproblematikken på sist var at fallet/nedhalet ikke var festet i noe, men at jeg bare satt på det. Da kunne jeg slippe det ned uten å bruke hendene, og hadde i praksis en dødmannsknap. Men det blir litt vrient om jeg skal ha genoa. Kanskje broren min kan være selvslående fokk og fallvinsj :giggle:

mons skrev 50 minutter siden:

Mente lekt på langs helt nede i kjølen. Da låser du mastefoten alle veier og fordeler belastningen langs kjølen som er det sterkeste området pga fasongen.

Skjønner. Må se om det går, er endel innstøpte festepunkter på tvers som muligens gjør det ujevnt nedi der. Får nesten lyst til å prøve å lage en båt fra bunn selv med epoxy og glassfiber, hadde vært morro med hjemmelaget slepeseiljolle til innaskjærsturer i fjordene.

Redigert av Valkyrja (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...