Eika
tom Cognac skrev 58 minutter siden:
Jeg skal ikke påberope meg "all verdens" kunnskap om lakkering / ikke lakkering av glassfiberbåter, men stiller meg (etter det du sier) undrende til at de fleste billakkeringsverksteder bruker 2k lakk til å lakkere glassfigerdeler på biler
![]()
For mange år siden, den gang Ingvar Johnsen var ansvarlig redaktør av Båtmagasinet hadde de en utførlig artikkel om fordeler / ulemper vedr. å lakkere glassfiberbåter. Så vidt jeg husker var konklusjonen at det var bedre å lakkere båten med en 2k lakk hovedsaklig fordi denne lakken tålte tøffere behandling (steinsprut - som det er lite av på sjøen, men biler opplever ofte, og motstandsdyktighet mot uv-stråling, + masse annet som jeg ikke husker i farta), men som nevnt ovenfor her: Det krever grundig forarbeide for at resultatet skal bli holdbart og bra.
(Artikkelen i Båtmagasinet går det sikkert an å skaffe ved å sende en e-post til nåværende sjefsredaktør Atle Knutsen - jeg har nok magasinet i "biblioteket" mitt, men jeg gidder ikke saumfare over 30 år med båtblader!)
Får kun gelcoat i tette farger, ikke noe metalikk eller andre effekter, det er mye av grunnen til at bildeler får lakk på seg, i tilegg er det lettere og få høyglans med klarlakk som holder seg bedre over tid, frem til problemene starter. Men på en båt som flekser, ligger ute hele året, dunker borti brygger, så er gelcoat ett mye bedre alternativ, enklere å fikse er det også. Småskader kan man fikse når båten er på vannet, se reaksjonen til nabobåtene hvis du kommer med lakksprøyta i havna og sier du skal fikse noen riper på båten din
Jeg og Atle har diskutert det før vi, han har båten i opplag der jeg har jobba en god stund. Så jeg har tatt noen gelcoat skader på targa'n til Båtmagasinet
Ser det ikke ut som vi er nøie med grunnarbeidet ? Lakkjobb til 1-1.5mill