Jump to content

Oppsummering båtsesongen 2022

lurvetass

Recommended Posts

Da er båten på land og det er tid for litt oppsummering og refleksjon.

Båten har vært på vannet fra 4 mai til 19 oktober.

Det har vært en spesiell sesong hvor mye har skjedd.

Motorhavari og elendig behandling av Gjensidige som endret forsikringsvilkårene fra 15 til 10 år på maskinskade.

Fantastisk service av Ragnar Ringstad AS som fikk oss på vannet etter bare 13 dager midt i ferien.

Kapteinen hjerteoperert og fikk to nye stenter.

21 overnattinger og 71 timer på motoren. Ganske bra alt tatt i betraktning.

I tillegg har det vært en god del dagsturer og et par overnattinger i hjemmehavna som ikke regnes med som tur.

Så da er det bare å gjøre klart til vinteren og glede seg til mai 2023 og sjøsetting igjen.

Hilsen

Lurvetass

Årets båtsesong er nok ikke helt over for meg, men det blir vel ikke så veldig mange turer ut året.

Årets sesong ender jo opp med å bli en mellomsesong for meg uansett hvordan man tenker på det, men av naturlige grunner som sykehusopphold, påfølgende helseproblemer og ikke minst dugnaden.

Så foreløpig står jeg kun igjen med 45 overnattinger og 32 turer så langt i år. Mot normalt hadde jeg ikke årets første tur før på selveste 17. mai, og den foreløpige siste turen var 3. oktober.

Antall overnattinger er det laveste siden 2017, og antall turer er det laveste siden 2013 - da jeg hadde 29 turer på under tre måneder ettersom jeg kjøpte min første egne båt andre uka i oktober.

Jeg har dog tilbakelagt 467,8 nautiske mil i år, det er ikke så verst. Det skyldes selvsagt den fem uker lange båtferien hvorav litt over fire uker var i Sverige. 

Jeg tviler på at det blir særlig flere overnattinger i år, selv om jeg klør etter å innvie de nye madrassene, men jeg håper på noen flere turer i det minste!

Sesongen for oss varer til jul med julebåtparade 10 desember og tradisjon tro; overnatting i Vågen helgen før jul.

Synes høsten og vinteren er en fin tid i båten hvis det været er ok.

Etter jul blir det å ta for seg listen over ting som skal/bør/må gjøres...

For sesongen 2023 begynner idet 2022 slutter !

Pga sydenferie i år havner vi på bare ca 25 overnattinger, halvparten av i fjor.

Båtsessonegn i år har vært sørgelig trist! Hadde båt på verksted i vår pga. vann i bensintank og knekte injektorer. Trodde problemet var løst da jeg tømte tank føråret og fikk bytta pumper filtre og injektorer.  Akkurat det samme skjer på nytt! kobla på en ekstern plasttank, men det var for sent.. hosta og spytta og fikk ikke opp noe turtall. så båten har stått i naustet! De som skulle komme å fikse tank og bytte injektorer har veldig mye å gjøre. Første gang kom det noe i vegen for meg. andre gangen de skulle komme knakk servicebilen sammen.. så er sykt frustrert!! de må ta det når det er noe i nærheten her hvis ikke blir det 10000 ekstra i transport!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg har aldri vært så mye på sjøen som nå, siden jeg byttet til en liten og letthåndterlig Saga 27. Da kommer jeg meg ut selv om mannskapet ikke vil bli med. Sesongen 2022 ble min beste siden 1994, da jeg surret rundt i Europa med seilbåt i månedsvis. I år har Sagaen utseilt 899 NM ifølge manuell opptelling fra loggboka. Yanmaren har tøffet 160 timer og jeg har spandert på meg 580 liter diesel. Lengste tur gikk fra Oslo og ned til Malmøn syd for Smøgen og jeg har vært flere ganger ute i Ytre Oslofjord på helgeturer (bl.a. til Krukehavn, Engelsviken, Hankø osv.). Neste sesong blir nok litt annerledes, vi har fått skipshund ombord og må nok tilpasse etappene litt til den for å få den til å bli glad i båtlivet.

Redigert av Sjøstein (see edit history)

Årets sesong har så langt bydd på 74 overnattinger, 1120Nm utseilt og 142 motortimer. Sesongen avsluttes med SagaKlubben avd. Hordalands årlige julemattreff 25 november, og startes opp igjen i januar om været er greit. Med dagens dieselpriser, har mye av turene gått i skrogfart. Dette viser en innsparing på ca. 1000 liter diesel i forhold til tidligere sesonger. 3000liter, mot normalt 4000. I kroner har vi nok passert det vi brukte når dieselprisen var mer normal. Men mange fine turer har det blitt i varierende vær.

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...