Jump to content

Kongen Marina får Freya statuen.

pipe

Recommended Posts

Som joern-eo skriver over her:

Vi sitter på toppen av det korthuset som næringspyramiden er. Og så skjønner vi ikke at vi blir med på kollapsen når de nederste kortene forsvinner.

Da bør vi kanskje eliminere alle mennesker som har en klar avvikende oppførsel som skaper problemer hvor de enn måtte dukke opp. På tide å våkne opp, gå litt i seg selv  - før det er for seint! 

jeg tørker ut på land....!

tom Cognac skrev 1 minutt siden:

Da bør vi kanskje eliminere alle mennesker som har en klar avvikende oppførsel som skaper problemer hvor de enn måtte dukke opp.

Det er et skremmende menneskesyn du har.:nonod:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Årsaken til at det settes opp et minnemonument etter Freya er selvsagt at vi som samfunn fjerner oss mer og mer fra naturlig natur. Når ville dyr blir tildelt egennavn, fisk og kjøtt får "fødested"  som firkanter i frysedisken og barne-tv fremstiller ville dyr med menneskelige egenskaper og norsk språk blir vel dette resultatet. Spekkhoggeren Keino (fra filmen "Befri Willy") er et annet tragisk eksempel.

For noen sommere siden hadde en dansk familie leid hytte i nærheten av vår på Sørlandet. Ungene deres kom ofte løpende ned på brygga når vi kom inn etter å ha vært ute etter fisk. Det tok imidlertid bråslutt en kveld da moren oppdaget ungene sine bøyd over fiskelik, avklipte finner og fiskeslo, og hvor jeg fikk huden full på dansk bannskap for hva jeg påførte ungene hennes av fremtidige traumer. Damen ble høflig kjeppjaget bort fra brygga vår, og ungene hennes så vi dessverre ikke mer til. Men én dag får sikkert også makrellen fornavn.

tom Cognac skrev for 2 timer siden:

Det var trist at Freya forvillet seg inn på menneskenes "enemerker", den var nysgjerrig, leken og søkte kontakt - med mennesker, dessverre. At den (muligens) ødela noen båter er for bagateller å regne - sammenlignet med å måtte bøte med livet. Fordi en del idiotiske, lavpannede mennesker "forfulgte" den, fotograferte den, tok selfier med den etc. Og "lokket" den til å fortsatt bli værende - slik at idiotene kunne ta enda flere bilder og selfier. Altså: NULL RESPEKT for Freya - tross gjentatte advarsler og anmodninger fra myndighetene.

Om det er klokt å lage en statue av Freya er et annet sp.mål. Kanskje kan en statue vise for ettertiden hvor tankeløse, idiotiske og selvgode vi mennesker er ovenfor det ville dyrelivet (inkluderer også ørn, jerv, gaupe, bjørn og ulv som menneskene er så livredde for).

Jeg oppfordrer til å lese:

https://www.fn.no/nyheter/dette-maa-du-vite-om-fns-klimapanels-nye-rapport

https://www.dyrsrettigheter.no/vart-arbeid/

Er du motstander av å slakte/avlive alle typer dyr - uansett, eller bare søte dyr med navn?

Hjort er også et vilt dyr. Bør jakt forbys?

Og er det mer greit å slakte et husdyr enn et vilt dyr? I så fall: hvorfor?

index skrev for 2 timer siden:

Det er et skremmende menneskesyn du har.:nonod:

Det er få dyr / ville dyr jeg er redd. Derimot er jeg redd menneskene. Dyregruppen "mennesket" er den eneste dyregruppen på denne kloden som bevist - eller ubevist gjør det som står i dens makt for å ødelegge kloden! Og derved også mulighetene for at alt annet liv skal kunne (over)leve. Denne kloden hadde nok sett bedre ut uten menneskene her. 

Redigert av tom Cognac (see edit history)

S/Y Emma skrev 1 time siden:

Er du motstander av å slakte/avlive alle typer dyr - uansett, eller bare søte dyr med navn?

Hjort er også et vilt dyr. Bør jakt forbys?

Og er det mer greit å slakte et husdyr enn et vilt dyr? I så fall: hvorfor?

Jeg er motstander av overdreven slakting (fra bønder og jegere) kun for profittens skyld. Gjennom flere år har det vært avslørt at bl.a sau og gris ligger i 1000-tall på fryselager fordi skrottene ikke blir solgt. Det er et dyrehold som er svært uverdig. Vitner om liten respekt for liv. 

Redigert av tom Cognac (see edit history)

Jeg er normalt optimist. Men når det gjelder mennesket og evnen til å gjøre de rette valgene er jeg pessimist. Ja, vi har en klimautfordring. Der tror jeg vi er i stand til å gjøre en del for å rette opp. Men når det gjelder forbruket av natur tror jeg ikke vi klarer å snu. Vi mister natur, dvs dyr og deres leveområder i et skremmende tempo. Selv i Norge.  Hyttefelt, veier, strandsoner osv. Og da..når dyrene dør. Da dør vi. Da er de nederste, små kortene borte i korthuset...
Freya alene er ikke ett av de kortene. Men hun er et symbol på ikke bare menneskets uforstand, men på menneskets uvilje mot å se og forstå sammenhenger. Derfor er det fint med et monument. Det står sikkert der etter at vi er borte. Sikkert tagget...men hugget i stein.

I andre tråder diskuteres det angrep på båter fra spekkhoggere. Løsningen fra enkelte er å skyte dem. Hvem bør ha fortrinnsretten til havet. De som lever der? Eller de som krysser det? For meg er svaret enkelt.

joern-eo skrev for 1 time siden:

Jeg er normalt optimist. Men når det gjelder mennesket og evnen til å gjøre de rette valgene er jeg pessimist. Ja, vi har en klimautfordring. Der tror jeg vi er i stand til å gjøre en del for å rette opp. Men når det gjelder forbruket av natur tror jeg ikke vi klarer å snu. Vi mister natur, dvs dyr og deres leveområder i et skremmende tempo. Selv i Norge.  Hyttefelt, veier, strandsoner osv. Og da..når dyrene dør. Da dør vi. Da er de nederste, små kortene borte i korthuset...
Freya alene er ikke ett av de kortene. Men hun er et symbol på ikke bare menneskets uforstand, men på menneskets uvilje mot å se og forstå sammenhenger. Derfor er det fint med et monument. Det står sikkert der etter at vi er borte. Sikkert tagget...men hugget i stein.

I andre tråder diskuteres det angrep på båter fra spekkhoggere. Løsningen fra enkelte er å skyte dem. Hvem bør ha fortrinnsretten til havet. De som lever der? Eller de som krysser det? For meg er svaret enkelt.

Godt skrevet..

joern-eo skrev for 15 timer siden:

Utmerket skrevet :clap::thumbsup:

Alle marinaer/båthavner må da ha sin statue. Her Voktersken i Son.

son_statue.jpg.5870c831c78131e60d6f38b2445e108f.jpg

Her detaljbilde i dagslys.

son_statue_detalj.jpg.cf4298381ccba807d0d09c2952d82f5f.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja, Dagny Hald har laget skulpturen. Der er bare meteren høy, men tar seg godt ut med innvendig lys om kvelden der hun speider ut over havnen.

Skal hvalrosskulpturen også ha innebygget lys, he he?

voktersken.jpg.4425fc4608820c7b9adb049372912c31.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Den blir vel støpt i messing tipper jeg, og uten lyd og lukt (det får da være måte på til harselering over det stakkars dyret), men jeg mener den bør plasseres på skråflaten foran Operaen, som om den ligger på et isflak - dessverre omgitt av (de like tullete, uforsvarlige) menneskene! 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...