Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

JRK skrev for 5 timer siden:

Men ønsker etterhvert og gå over på Lithium på denne, og da må thrustere over på startbatteriet.

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvilken lithiumløsning du går for. Jeg kommer til å installere lithium forbruksbank før neste sesong, monterer da separate celler med en 500A BMS. Denne banken blir på 560Ah. 

 

Jeg har en Sleipner SE80 truster, den har samme motor som SP75. Disse trusterne ble produsert med motorer fra to forskjellige leverandører, det er litt tilfeldig hvilken motor man har. Men den ene motoren er litt sprekere, og har litt høyere virkningsgrad enn den andre. Jeg har den "gode" motoren på min truster, da i IP versonen. Har også en flett ny i reserve liggende i kjelleren. Disse motorene ble testet i en testrigg som ga nærmest ubegrenset med strøm, og da tar den langt over 500A. Hvor mye strøm motoren tar er i stor grad avhengig av hvor mye man klarer å mate på med, noe som er en knapp faktor i 99.99% av alle båter. Det kan jo bli spennende hvor mye strøm den trekker når den får mat fra friske lithiumbatterier, det var ikke på markedet da disse trusterne ble produsert og testet. 

 

Jeg har koblet trusteren på startbatteriet, men har et kraftig rele (konvensjonelt, ikke VSR) som styres av D+ og lasker batteribankene så lenge motoren er i gang. Trusteren trekker da strøm fra både start- og forbruksbanken. Jeg kommer til å fortsette å ha den løsningen med lithium. For deg som har D-motor skal du ikke ha truster på startbatteri. Skaff deg heller lithiumbatterier med BMS som gir nok strøm. 

 

Lagt til:

Et alternativ er å bruke separate celler og BMS, og ta strømmen til truster rett fra batteriet utenom BMSen. Det bør være helt uproblematisk i forhold til balanse av cellene, og du slipper å overbelaste BMSen. 

Komodo

Komodo

JRK skrev for 5 timer siden:

Men ønsker etterhvert og gå over på Lithium på denne, og da må thrustere over på startbatteriet.

Ikke nødvendigvis, det kommer an på hvilken lithiumløsning du går for. Jeg kommer til å installere lithium forbruksbank før neste sesong, monterer da separate celler med en 500A BMS. Denne banken blir på 560Ah. 

 

Jeg har en Sleipner SE80 truster, den har samme motor som SP75. Disse trusterne ble produsert med motorer fra to forskjellige leverandører, det er litt tilfeldig hvilken motor man har. Men den ene motoren er litt sprekere, og har litt høyere virkningsgrad enn den andre. Jeg har den "gode" motoren på min truster, da i IP versonen. Har også en flett ny i reserve liggende i kjelleren. Disse motorene ble testet i en testrigg som ga nærmest ubegrenset med strøm, og da tar den langt over 500A. Hvor mye strøm motoren tar er i stor grad avhengig av hvor mye man klarer å mate på med, noe som er en knapp faktor i 99.99% av alle båter. Det kan jo bli spennende hvor mye strøm den trekker når den får mat fra friske lithiumbatterier, det var ikke på markedet da disse trusterne ble produsert og testet. 

 

Jeg har koblet trusteren på startbatteriet, men har et kraftig rele (konvensjonelt, ikke VSR) som styres av D+ og lasker batteribankene så lenge motoren er i gang. Trusteren trekker da strøm fra både start- og forbruksbanken. Jeg kommer til å fortsette å ha den løsningen med lithium. For deg som har D-motor skal du ikke ha truster på startbatteri. Skaff deg heller lithiumbatterier med BMS som gir nok strøm. 



×
×
  • Create New...