Jump to content

Hvordan koble hageslange til kjølevannsinntak med sil?


vinyler59

Recommended Posts

De som har kjølevannsinntaket på båtens bunn.

Finns det en koblings dings til å sette på kjølevannsinntaket eller må man lage til noe selv?

Tenker da på å starte motoren på land med hageslange for å få ut alt saltvann som kan stå i motoren.Vedlegger bilde av slik mitt kjølevanns inntak ser ut.

image.jpeg

Kommentar fra moderator:
Tittel, Kjølevanns inntaket, redigert.
Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Link to post
aileenll skrev for 11 timer siden:

Det er ikke risikofritt å sette trykkvann på kjølevann inntak. Du risikerer å fylle motoren med vann, via eksosventilene. 

 

Nei, men det hjelper godt å tenke litt selv. En liten åpning på vannet, start motoren, og åpne fullt. Og steng av vann og motor samtidig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Før jeg viste at Maritim har en egnet sugekopp med vannslange tilkoblingsmulighet prøvde jeg en vanlig sugekopp man bruker til tette klosetter. Funkerte veldig dårlig, masse vann rant ut og ned på bakken pga at den var for liten i diameter. Går nok for en kamerats forslag. Skru av slangen som går fra kjølevannsinntaket i bunn etter silen. Koble på en slangestump på 1-1,5 meter og legg hageslangen ned i den. Må være greit med vanntrykk. En 220 hesters diesel skal ha sitt av vann.

IMG_20221027_105835160_HDR.jpg

Link to post

Min motor suger litt mer vann enn en vanlig hageslange skaffer. Bruker derfor en 40-liters plastkasse som jeg lar motoren suge fra. Starter motoren når boksen begynner å bli full, og stopper motoren når den begynner å bli tom. Med åpen vannslange tar det passelig lsng tid for en ferskvannskjøring. Setter en tykk slange fra innsuget i filteret og ned i kassen.

Redigert av Frivakt (see edit history)
Link to post

Sett heller på et T-stykke på inntaket etter bunn ventilen. Altså inntakssil-ventil- t-stykke- slangestuss til kjølevann slangen- enda en ventil- overgangsnippel til 1"\eller 3\4" utvendig, så skrur du på gardenakoblingen. 

Da har du et fast opplegg som står klart år etter år, og du har enkel mulighet til å skylle motoren etter bruk hver gang du er utpå. 

(Kan ta bilde av mitt system en dag jeg er nede. )

Redigert av Kapteinskutelaus (see edit history)
Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...