Jump to content

Kan man koble ankervinsj på forbruksbatteri?

El barco de Sol

Recommended Posts

På båten vår har vi vinsj akter. VHF er koblet rett på batteri. 2 forbruk a 115 og ett start 100. Tenker å montere vinsj forut. Enklere å ligge på svai. Når jeg legger ut og haler inn så vil motor gå og lade forbruk. Tenkte koble vinsj til forbruk,er det noe som tilsier at jeg ikke bør gjøre det. Ser jo at et spenningsfall kan koble ut kjøleskap,men kan det hende noe mer alvorlig?

Ankerwinsj er normalt under 1 kW, de båter jeg har sett har det på forbruk. Så skjelden bruk at du ikke ender opp med tom bank. Baugpropell trekker vel 3-6 kW. Da setter man inn eget batteri for å ha amperetimene nær forbruker, for å unngå tjukke kabler. Heller ikk baugpropell går så lenge at den tømmer en frisk batteribank ved normal bruk (noen sekunder).

Faxen skrev 24 minutter siden:

Eneste problemet jeg ser er at om du ligger lenge ute, så kan forbruk være tomt. Hva skjer da?

Har et startbatteri,Exide tror jeg det heter. Det er alltid fullt. Solpanel hjelper også litt. Toalett,vann,kjøleskap drar jo litt,så max 2døgn uten lading.

Jeg har eget batteri i baugen, som betjener truster og vinsj. Bak er de koblet på forbruk. VP anbefaler ikke andre forbrukere på startbatteriet, enn motor. Har vist noe med at D6 ikke liker spenningsvariasjoner. Ikke noe fare for å tømme banken med litt kjøring av vinsj og truster. 

Frod'n

Fjellet nytes best fra fjorden

Medlem i SagaKlubben

Maika skrev for 9 timer siden:

dra opp kjetting og anker for hånd

Jeg har 36 fots seilbåt uten ankerwinsj foran. Drar 15 kg anker med 8 m kjetting og blytau for hånd. Går bra når kona tøffer fremover mot ankeret så jeg ikke drar hele båten fremover. Rett over anker gjør jeg fast så ankeret brytes løs så drar jeg opp. Akter har jeg vinsj og kjetting. Skal jeg montere vinsj forut, så må jeg dra frem kabler mellom batteri og winsj, OG for styring / betjening. Det er ikke bare å skru fast vinsjen, det er en grei jobb på min båt. Slik det er nå kan jeg droppe anker på 20 sek om jeg får problemer, det er ikke tilfelle med alle installasjoner. En kompis må da finne og montere betjenings-‘dingsen’ som må inn i en kobling i ankerbrønnen, og så kjøre ut kjettin i ikke veldig høy hastighet. 

Redigert av Code0 (see edit history)

Du kan koble ankerwinchen på det batteriet som passer. Det eneste hinderet jeg kan tenke meg er om motoren er av den elektronisk dustete versjonen som ikke tåler spenningsvariasjoner. Med god kabling kan jeg heller ikke tenke meg at kjøleskapet vil ha innvendinger. Jeg regner med at på  en båt av din størrelse vil winchen være i området 6- til 800 W.

Ellers så er det mange unge og sterke mennesker her på forumet, medbringende koner og diverse. Selv seiler jeg mye alene. Med et smil står jeg i baugen og trekker inn mitt 30 kg anker påhuket 30 kg kjetting mot frisk bris i sprutregn med heist storseil og båten girer hit og dit. Winch er bare noe tull.

Ja da @Hulda, når det blåser mye, så har du rett i at det ikke lett å dra opp for hånd. Det er jo selvfølgelig også fysiske grunner til at noen ikke kan gjøre det. Jeg har jo montert ankerwinch selv for å få opp mitt 25kg anker med 50 meter 8mm kjetting, nettopp fordi det er enklere, særlig når jeg er alene. Poenget var at dersom batteriet går tomt, så får man det vanligvis relativt greit opp igjen. (Jeg skal prøve å være bedre til å sitere det jeg kommenterer;)

Spørsmålet går vel på om man skal ha eget batteri i baugen eller ikke? Størrelse på vinsj, båt, kjetting og anker og typsik bruksområde er vel her en vesentlig info. Hvis du f.eks. ha en 1,5 KW ankervinsj trenger den 125 A med 12V. Er det f.eks. 10m frem til vinsjen fra forbruk trenger du da ganske tykke kabler, se beregningskalkulatoren her: https://baatplassen.no/i/kalkulatorer/kabelkalkulator.htm/  Men hvis du lader batteriene med omtrent samme strømstyrke (125A) trenger du samme kabeltykkelse for et eventuelt batteri i baugen så da går det opp i opp.

Hulda skrev 1 time siden:

@Maikaalltid rom for forbedringer :-)

Selv ankrer jeg som regel med 40 m kjetting som veier litt over 2 kg/m + 30 kg anker. Som kan komme opp med 10 kg leire. Men dette gjelder ikke TS.

Jeg ser også litt mørkt på å skulle hive 50m 10mm kjetting med en 25 kg anker i enden med håndkraft i f.eks. sterk kuling. Nå har vi en mulighet til å jekke vinsjen manuelt, men det tar lang tid. Skip Novak hadde en oppskrift på hva man gjør om vinsjen klikker, to litt lange tau med kjettingkrok i den ene enden, og dra opp med genoavinsjene trinnvis BB og SB. https://www.yachtingworld.com/features/skip-novaks-storm-sailing-part-10-anchoring-159 Har ikke prøvd selv... 

Ikke særlig mulighet for meg heller. Jeg kan ta fallet til kryssfokka og heise med. Det blir 10 meter kjetting hver gang jeg må ta nytt tak. Ellers kan jeg trekke inn med håndtak. Det blir en halv om dreining pr. klikk og en måneds tid for å hale inn 50 meter kjetting. Det er uansett ingen ønskesituasjon. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...