Jump to content

Vinteropplag bakkestativ - Hvordan beskytte presenning mot skarpe kanter?

Holje

Recommended Posts

Hei båtfolk!

Jeg går nå inn i 3.sesong med vinteropplag på land og har nylig gått til anskaffelse av nytt opplagsstativ (aluminium) og ny presenning (400g PVC pga. overgang til større båt. Første sesong med gammel båt så revnet presenningen etter få måneder da den slet seg mot skarpe kanter på båten. Jeg hadde tatt noen forhåndsregler og teipet knapphull etc., men teipen løsnet / var ikke tykk nok. Andre sesongen kjørte jeg på med en solid teip av type gaffa og da holdt presenningen bra, men med det resultat at jeg måtte bruke flere timer på å fjerne gamle limrester på båten fra den sterke teipen. Så jeg lurer på om det finnes noen smarte løsninger på dette. Tenker da først og fremst på alle knapphullene på vindskjerm og på siden av båten til kalesjen. Disse sitter sånn til at presenningen vil slites mot disse om de ikke dekkes til på en måte. Siden jeg har ny presenning som koster litt, og relativt ny båt, så ønsker jeg ikke å bruke gaffateip denne gang. Tenker det må være andre som har liknende problem her? Har forsøkt å søke her på forumet, men ikke funnet noe av relevans

Mvh

Håvard

Gamle tepper/matter/bobleplast, eller liknende, er ypperlig til å legge bak skarpe kanter der presenningen vil ligge å gnage. Bare å skjære til passende biter, og binde/teipe dem vast, så holder dette. Har brukt slikt opplegg i mange år, og aldri opplevd at det har blitt slitt hull i presenningen.

Den rørisolasjonen fra BT så jo lovende ut! Bobleplast eller ei gammel matte vil nok også funke fint ja. Men ville lufte problemstillingen her siden jeg regnet med at noen andre kanskje hadde kommet opp med noe smart her. Men det enkle er jo ofte det beste :) Takk for tips så langt!

Hei,

I 2018 kjøpte jeg OBWiik sitt bakkestativ til min Marex Duckie. 
Kjøpte 42mm rørisolasjon hos Megaflis som er delvis splittet og som klippes i passelige lengder etter formål. Denne isolasjonen legges da over stativskjøtene og tripses i endene og over sidene på vindskjermen for å hindre at kalesjefestene gnager hull på presenningen. Mindre lokale isolasjonsstykker blir festet med gaffatape. Siden isolasjonen ble merket med tusj blir det gjenbruk hver høst. 
Løsningen kan trygt anbefales!

Jo mer jeg tenker på det, jo mer tror jeg slik rørisolasjon som splittes og legges rundt kanten vil fungere ypperlig! Det vil nok ikke funke over alt, men spesielt rundt vindskjermen er det nok perfekt! Siden jeg ikke har noen gamle matter eller bobleplast liggende, så skal jeg vurdere å i tillegg kjøpe en rull med gulvbeskyttelsesmatte fra BT. Da får jeg en rull på 10m til en hundrelapp som vil dekke hele båten (kan klippes til siden den er 1 m bred). Spørsmålet er om den er tykk nok. https://www.biltema.no/bygg/maling/maletilbehor/gulvbeskyttelsespapir/gulvbeskyttelsesmatte-2000031579. Alternativet er jo å spe på med en rull bobleplast som foreslått av LM 605.  

I stedet for gaffa bruk heller byggtape. Denne limer godt såfremt underlaget er tørt når det tapes, og limet er mye enklere å fjerne etterpå. Limet fernes lett med WD40 eller lignende. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...