Jump to content

Edit History

Diddn

Diddn

Oljen holder jo en noen år, men vil tape sin smøreevne over tid når den blir varm og kald om hverandre, selv om girhuset er under vann. Oljens evne til å rense og transportere bort partikler og urenheter vil også svekkes over tid. Det er hvertfall viktig å kontrollere fargen og lukten av den.  Har skiftet mye olje på mange påhengsmotorer og et par/tre av de jeg har tappet av oljen av som jeg kommer på, har vært tilnærmet svart grøt den oljen som kom ut . Fordi den ikke har blitt byttet på mange mange år, med mye bruk. Som jeg sa det kommer an på hvor mye den brukes, men det skader mer å ikke skifte oljen enn å gjøre det :smiley:

Så for å ikke spore helt av tråden til trådstarter, har du sjekket under lokket hva som skjer når du vrir på gasshåndtaket for å skifte gir? Første jeg ville gjort var å undersøke hva som beveger seg eller ikke beveger seg mens du vrir på håndtaket for videre feilsøking. 

Regner med at det er snakk om en Mariner 10 Viking 2-takt, den er samme som Mercury 10 Viking 2-takt.  Her er det noen plastoverføringer på motsatt side av hvor gasshåndtaket er. 

Girstaget kan bare justeres nede i selve girhuset, men holdes fast i koblingen like under motorblokken med en plast/metall klemme slik at den kan beveges opp og ned samt kobles i fra ved demontering av undervannshus. Første jeg ville gjort var å undersøke hva som beveger seg eller ikke beveger seg mens du vrir på håndtaket for videre feilsøking  

megazip.net eller ravns-garage.no har hvertfall deler og deletegninger til disse. Hva som befinner seg lokalt der du er vet jeg dessverre ikke. 

Diddn

Diddn

Oljen holder jo en noen år, men vil tape sin smøreevne over tid når den blir varm og kald om hverandre, selv om girhuset er under vann. Oljens evne til å rense og transportere bort partikler og urenheter vil også svekkes over tid. Det er hvertfall viktig å kontrollere fargen og lukten av den.  Har skiftet mye olje på mange påhengsmotorer og et par/tre av de jeg har tappet av oljen av som jeg kommer på, har vært tilnærmet svart grøt den oljen som kom ut . Fordi den ikke har blitt byttet på mange mange år, med mye bruk. Som jeg sa det kommer an på hvor mye den brukes, men det skader mer å ikke skifte oljen enn å gjøre det. 

Så for å ikke spore helt av tråden til trådstarter, har du sjekket under lokket hva som skjer når du vrir på gasshåndtaket for å skifte gir? Første jeg ville gjort var å undersøke hva som beveger seg eller ikke beveger seg mens du vrir på håndtaket for videre feilsøking. 

Regner med at det er snakk om en Mariner 10 Viking 2-takt, den er samme som Mercury 10 Viking 2-takt.  Her er det noen plastoverføringer på motsatt side av hvor gasshåndtaket er. 

Girstaget kan bare justeres nede i selve girhuset, men holdes fast i koblingen like under motorblokken med en plast/metall klemme slik at den kan beveges opp og ned samt kobles i fra ved demontering av undervannshus. Første jeg ville gjort var å undersøke hva som beveger seg eller ikke beveger seg mens du vrir på håndtaket for videre feilsøking  

megazip.net eller ravns-garage.no har hvertfall deler og deletegninger til disse. Hva som befinner seg lokalt der du er vet jeg dessverre ikke. 

Diddn

Diddn

Oljen holder jo en noen år, men vil tape sin smøreevne over tid når den blir varm og kald om hverandre, selv om girhuset er under vann. Oljens evne til å rense og transportere bort partikler og urenheter vil også svekkes over tid. Det er hvertfall viktig å kontrollere fargen og lukten av den.  Har skiftet mye olje på mange påhengsmotorer og noen av de jeg har tappet av oljen på har vært tilnærmet svart grøt inne i girhuset. Fordi den ikke har blitt byttet på mange mange år, med mye bruk. Som jeg sa det kommer an på hvor mye den brukes, men det skader mer å ikke skifte oljen enn å gjøre det. 

• Create New...