Jump to content

Edit History

KC-

KC-

Jeg har en tid vært på jakt etter vinterlagring for båten min, og opplever litt av en jungel av priser, tilbud og steder. (Det mest irriterende er egentlig alle som har annonser kontinuerlig liggende på finn.no, selv om det er fullt.)

 

Båten er en 18 fots skibsplast 550 fra 1986 med like gammel motor. Pengeverdien på båten er jo ikke allverden, men den har stor bruksverdi. Likevel er det også begrenset hvor mye jeg er villig til å betale for å lagre den, sett i forhold til verdien. 

 

Eksempelvis skulle marinaen rett i nærheten ha over 20 000 kr for å løfte opp båten og sette den på lager (ikke noe motorservice eller noe). 

 

Marinaen jeg leier båtplass i skulle ha nesten 10 000 kr for utendørs lagring, minus en tusenlapp om jeg kom med den på henger. 

 

Så er det alle de på finn.no. En virvar av priser, det tas pris per seson, per måned, per meter, per fot, per kvadratmeter... Samtidig er det ofte begrenset med bilder eller info om selve lageret, slik at det er veldig vanskelig å sammenligne de forskjellige tilbudene. 

 

Standarden varierer like mye som prisene. Alt fra lakkerte betonggulv og oppvarming, til det som i beste fall er en falleferdig låve. Så mye for enhver smak, etter behov. 

 

Jeg hadde omsider funnet en tilbyder som ikke var for dyr, ikke for langt unna, og ikke for dårlig. Men, når jeg spurte om han kunne sende over kontrakten, så får jeg beskjed om at de pleide ikke å bruke kontrakt. Jeg spurte hvorfor, og fikk svar at det var liksom ikke nødvendig, og de hadde titalls kunder hver år som kunne gå god for dem.  Jeg unnskyldte meg og ba om å få ringe opp igjen, jeg kjente jeg måtte tenke litt på om jeg var villig til å betale flere tusen kroner for å plassere noe som (for meg) er verdifullt uten at jeg har tilgang til det i flere måneder, hos noen som ikke ville gi meg en slags kvittering på det engang.  

 

Jeg kom til slutt frem til at vi hadde jo gjort en slags avtale på epost, så jeg hadde jo noe skriftlig, og ringte opp igjen. Da var tonen en annen, samme var prisen. Den var økt med 50% på en time. Jeg ble litt paff og refererte til at jeg hadde fått en annen pris bare en time tidligere. "Sånn er det å stille spørsmål, det fylles opp" sa han. Jeg takket høflig nei til tilbudet... 

 

Så nå er det tilbake på leting, selv om de stedene som gir mest for pengene nok forlengst er fulle. 

 

Jeg har et par spørsmål på veien: 

 

Flere nevner at man må ha egen forsikring. Hva slags forsikring snakker vi om? Snakket med forsikringsselskapet, og de ville ikke gi meg forsikring uten en vurdering av båtens stand og verdi fra en takstmann.... Og er lagerutleier fritatt for ansvar hvis det skulle skje noe? jeg mener, om jeg leier plass i et låst lager, er det da min forsikring som skal belastes om noen bryter seg inn?  

 

Er det vanlig å leie ut plass uten kontrakt?   

 

Er det andre ting man bør være obs på?

 

Til slutt tar jeg selvfølgelig i mot tips til vinterlagring på det sentrale østland. :) 

 

KC-

KC-

Jeg har en tid vært på jakt etter vinterlagring for båten min, og opplever litt av en jungel av priser, tilbud og steder. (Det mest irriterende er egentlig alle som har annonser kontinuerlig liggende på finn.no, selv om det er fullt.)

 

Båten er en 18 fots skibsplast 550 fra 1986 med like gammel motor. Pengeverdien på båten er jo ikke allverden, men den har stor bruksverdi. Likevel er det også begrenset hvor mye jeg er villig til å betale for å lagre den, sett i forhold til verdien. 

 

Eksempelvis skulle marinaen rett i nærheten ha over 20 000 kr for å løfte opp båten og sette den på lager (ikke noe motorservice eller noe). 

 

Marinaen jeg leier båtplass i skulle ha nesten 10 000 kr for utendørs lagring, minus en tusenlapp om jeg kom med den på henger. 

 

Så er det alle de på finn.no. En virvar av priser, det tas pris per seson, per måned, per meter, per fot, per kvadratmeter... Samtidig er det ofte begrenset med bilder eller info om selve lageret, slik at det er veldig vanskelig å sammenligne de forskjellige tilbudene. 

 

Standarden varierer like mye som prisene. Alt fra lakkerte betonggulv og oppvarming, til det som i beste fall er en falleferdig låve. Så mye for enhver smak, etter behov. 

 

Jeg hadde omsider funnet en tilbyder som ikke var for dyr, ikke for langt unna, og ikke for dårlig. Men, når jeg spurte om han kunne sende over kontrakten, så får jeg beskjed om at de pleide ikke å bruke kontrakt. Jeg spurte hvorfor, og fikk svar at det var liksom ikke nødvendig, og de hadde titalls kunder hver år som kunne gå god for dem.  Jeg unnskyldte meg og ba om å få ringe opp igjen, jeg kjente jeg måtte tenke litt på om jeg var villig til å betale flere tusen kroner for å plassere noe som (for meg) er verdifullt uten at jeg har tilgang til det i flere måneder, hos noen som ikke ville gi meg en slags kvittering på det engang.  

 

Jeg kom til slutt frem til at vi hadde jo gjort en slags avtale på epost, så jeg hadde jo noe skriftlig, og ringte opp igjen. Da var tonen en annen, samme var prisen. Den var økt med 50% på en time. Jeg ble litt paff og refererte til at jeg hadde fått en annen pris bare en time tidligere. "Sånn er det å stille spørsmål, det fylles opp" sa han. Jeg takket høflig nei til tilbudet... 

 

Så nå er det tilbake på leting, selv om de stedene som gir mest for pengene nok forlengst er fulle. 

 

Jeg har et par spørsmål på veien: 

 

Flere nevner at man må ha egen forsikring. Hva slags forsikring snakker vi om? Snakket med forsikringsselskapet, og de ville ikke gi meg forsikring uten en vurdering av båtens stand og verdi fra en takstmann.... Og er lagerutleier fritatt for ansvar hvis det skulle skje noe? jeg mener, om jeg leier plass i et låst lager, er det da min forsikring som skal belastes om noen bryter seg inn?  

 

Er det vanlig å leie ut plass uten kontrakt?   

 

Til slutt tar jeg selvfølgelig i mot tips til vinterlagring på det sentrale østland. :) 

 



×
×
  • Create New...