Jump to content

Leie vinteropplag - hva bør man være obs på?


KC-

Recommended Posts

Jeg har en tid vært på jakt etter vinterlagring for båten min, og opplever litt av en jungel av priser, tilbud og steder. (Det mest irriterende er egentlig alle som har annonser kontinuerlig liggende på finn.no, selv om det er fullt.)

 

Båten er en 18 fots skibsplast 550 fra 1986 med like gammel motor. Pengeverdien på båten er jo ikke allverden, men den har stor bruksverdi. Likevel er det også begrenset hvor mye jeg er villig til å betale for å lagre den, sett i forhold til verdien. 

 

Eksempelvis skulle marinaen rett i nærheten ha over 20 000 kr for å løfte opp båten og sette den på lager (ikke noe motorservice eller noe). 

 

Marinaen jeg leier båtplass i skulle ha nesten 10 000 kr for utendørs lagring, minus en tusenlapp om jeg kom med den på henger. 

 

Så er det alle de på finn.no. En virvar av priser, det tas pris per seson, per måned, per meter, per fot, per kvadratmeter... Samtidig er det ofte begrenset med bilder eller info om selve lageret, slik at det er veldig vanskelig å sammenligne de forskjellige tilbudene. 

 

Standarden varierer like mye som prisene. Alt fra lakkerte betonggulv og oppvarming, til det som i beste fall er en falleferdig låve. Så mye for enhver smak, etter behov. 

 

Jeg hadde omsider funnet en tilbyder som ikke var for dyr, ikke for langt unna, og ikke for dårlig. Men, når jeg spurte om han kunne sende over kontrakten, så får jeg beskjed om at de pleide ikke å bruke kontrakt. Jeg spurte hvorfor, og fikk svar at det var liksom ikke nødvendig, og de hadde titalls kunder hver år som kunne gå god for dem.  Jeg unnskyldte meg og ba om å få ringe opp igjen, jeg kjente jeg måtte tenke litt på om jeg var villig til å betale flere tusen kroner for å plassere noe som (for meg) er verdifullt uten at jeg har tilgang til det i flere måneder, hos noen som ikke ville gi meg en slags kvittering på det engang.  

 

Jeg kom til slutt frem til at vi hadde jo gjort en slags avtale på epost, så jeg hadde jo noe skriftlig, og ringte opp igjen. Da var tonen en annen, samme var prisen. Den var økt med 50% på en time. Jeg ble litt paff og refererte til at jeg hadde fått en annen pris bare en time tidligere. "Sånn er det å stille spørsmål, det fylles opp" sa han. Jeg takket høflig nei til tilbudet... 

 

Så nå er det tilbake på leting, selv om de stedene som gir mest for pengene nok forlengst er fulle. 

 

Jeg har et par spørsmål på veien: 

 

Flere nevner at man må ha egen forsikring. Hva slags forsikring snakker vi om? Snakket med forsikringsselskapet, og de ville ikke gi meg forsikring uten en vurdering av båtens stand og verdi fra en takstmann.... Og er lagerutleier fritatt for ansvar hvis det skulle skje noe? jeg mener, om jeg leier plass i et låst lager, er det da min forsikring som skal belastes om noen bryter seg inn?  

 

Er det vanlig å leie ut plass uten kontrakt?   

 

Er det andre ting man bør være obs på?

 

Til slutt tar jeg selvfølgelig i mot tips til vinterlagring på det sentrale østland. :) 

 

Redigert av KC- (see edit history)
Link to post

På de båtopplagene jeg har jobba, så er de ikke glade i å legge bilder på nett, det er mange folk med tilgang på internett som ikke skal vite åssen ting ser ut på opplaget. 

 

20k for løft og lagring er ikke så ille. Den ene plassen jeg jobba skulle de ha 50k for lagring, service av motor, bunnstoffing, vask og polering, på en 20foter. De utvider som bare det for tiden, satser på 600 båt i år. 

 

Men det som er felles for alle opplagene jeg har jobba på, de står der på eget ansvar med tanke på innbrudd. Men hvis noe skjer med båten pga vi gjør noe feil, så fikser vi det selvfølgelig, uten diskusjon. 

 

Uten kontrakt høres ut som en som vil ha litt ekstra kontanter i lomma før jul. Det er ikke noe galt med det, hvis man kan få litt kontanter ved å fylle låven med båt på vinteren, så er jo det kjempe bra 

Link to post
Grønngylt skrev for 1 time siden:

På de båtopplagene jeg har jobba, så er de ikke glade i å legge bilder på nett, det er mange folk med tilgang på internett som ikke skal vite åssen ting ser ut på opplaget. 

 

20k for løft og lagring er ikke så ille. Den ene plassen jeg jobba skulle de ha 50k for lagring, service av motor, bunnstoffing, vask og polering, på en 20foter. De utvider som bare det for tiden, satser på 600 båt i år. 

 

Men det som er felles for alle opplagene jeg har jobba på, de står der på eget ansvar med tanke på innbrudd. Men hvis noe skjer med båten pga vi gjør noe feil, så fikser vi det selvfølgelig, uten diskusjon. 

 

Uten kontrakt høres ut som en som vil ha litt ekstra kontanter i lomma før jul. Det er ikke noe galt med det, hvis man kan få litt kontanter ved å fylle låven med båt på vinteren, så er jo det kjempe bra 

 

Det finnes nok ganske mange av oss småbåteiere som er i en litt annen liga enn de som betaler 50k for båtopplag.  

Link to post
KC- skrev 36 minutter siden:

 

Det finnes nok ganske mange av oss småbåteiere som er i en litt annen liga enn de som betaler 50k for båtopplag.  

 

Det er kø der i allefall. Av de jeg har møtt, så syns jeg det virker som de fleste er mannen i gata. Men hvis ikke de har mulighet til lagring selv, hva er alternativet ? Billigste mulighet der er ca 20k, da er det kun lagring. 

 

Jeg personlig, syns det er helt sykt å betale 50k for ett sånt opplag, når skjærgårdsjeep'n er verdt 250-700k 

Link to post

Men båtpenger går jo ut fra en annen konto. Litt enklere der jeg andre holder til. Bare å finne seg en gammel henger og dra båten på land. Helt annen hverdag i mer urbane strøk ser jeg. Men å ha båt er jo en høyst frivillig sak og mange av oss tenker overhode ikke over løpende utgifter til sørvis opplag vedlikehold etc etc. Og det er ofte etc etc som tømmer matbudsjettet. Som vi trøndere sier: d kåste å værra kar.

Link to post

Jeg har båten i Sonskilen båthavn i Oslofjorden. Dette er en kommersiell havn. Her blir båten løftet opp med truck og plassert på bukker som holdes av båthavnen. Det er utendørs opplag. Havnen er bemannet året rundt. Jeg har tilgang til strøm der jeg betaler pr. kWh til dagens priser. Opplegget er TallyWeb der jeg til en hver tid har oversikt over hva jeg bruker og kan slå av/på strøm fra PC/mobil. Beløpet for løft inkluderer utsetting til våren.

 

Her faktura for denne vinteren for min Saga 27.

 

opplag_22-23.jpg.0d5af418baf24fc93f689e416c276768.jpg

 

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Billig dette for at en ærverdig dame skal få hvile i dvale. Så får vi bare håpe på at helsa holder så vi kan se fram til en rød dunk til våren igjen. Mye av båtlivet er jo det å glede seg til våren kommer. Som en annen nevner lengre opp. Det koster mye penger med psykologhjelp også. Vinteropplag i vår 80 båters lille marina koster kr 0 og strøm inkludert.

Link to post

Bare noen tanker rundt dette med opplag, og andre ting. 

 

Når en søker opplag av båt, og annet av litt størrelse, så ender en ofte opp i en låve på landsbygda. 

 

Når en driver business med folk på landsbygda så er det ikke helt som i mer urbane strøk. Litt som å kjøpe ved. Er en kunde, henter ved på høsten, betaler, og gir bonden et smil og et håndtrykk, og avslutter med at da sees vi neste år. Ja da forventer bonden du ringer i august, og veden er klar til deg. Ofte til en grei pris. 

 

Nå har det kommet en ny kundegruppe. De som "legger alt ut på anbud". Ringer, mailer, sjekker, spør masse relevante, og urelevante spørsmål, vil ofte ha ved i november når kulda setter inn og strømmen er dyr. Dette er ny en kjøpe-gruppe, som enkelt ved-selgere har oppdaget. De har ofte innformative nettsider og annet flott. Gjør det greit for denne kjøpegruppen, og selger ved, ofte levert på døra til en blodpris. 

 

Tror det er litt med ved som det er å skaffe seg opplagsplass til båten. Tror det er smart å skaffe seg et kundeforhold. Ofte smart å begynne denne prosessen litt før kulda setter inn. 

 

Men som med ved så er det flere bedrifter som har skjønt at det er mange som kommer i siste liten og til slutt betaler topp pris for god servise. Skal ikke se bort fra de har masse fine papirer, kontrakter og annet. Mange liker slikt. 

 

Lykke til i valg av opplagsplass. 

Link to post
Lars H. skrev for 2 timer siden:

Her blir båten løftet opp med truck og plassert på bukker som holdes av båthavnen. Det er utendørs opplag. Havnen er bemannet året rundt. Jeg har tilgang til strøm der jeg betaler pr. kWh til dagens priser.

Det er bare litt mer enn jeg pleide å betale for et par år siden for 32 fot på Skjæløy. Der inngikk også grundig spyling med høytrykkspyler under vannlinjen, hyggelig betjening og inkludert strøm når du er ved båten.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Jeg kjenner jo folk som betaler 50k i vinteropplag, men da leverer de båtnøklene på høsten og henter dem igjen til våren sammen med nyservet, nypusset båt.

 

Det har ikke jeg råd til, og jeg synes det å klargjøre båten er nesten like stas som å bruke den.   

 

Så er jeg klar over at man ute på landet kan få seg et sted på en låve mot et håndtrykk og noen kroner, og det synes jeg er helt innafor, hvis begge er inneforstått med at sånn er det. Men historien min refererte altså til noen jeg oppfattet drev stor butikk, har man flere titalls båter på lager, er man mer enn "hobbybonde" og da synes jeg det er rart å ikke kunne tilby noe form for leieavtale. At man er nødt til å være prisbevisst, og sjekke litt rundt, er bare hverdagen til flere av oss. 

 

Lykken hadde vært å få trille båt på henger inn på en tom og tørr låve, og betale litt for det. Dessverre er det ikke så lett å finne de trivelige folkene med tomme låver når man bor i Bærum. Her koster alt litt ekstra :P 

 

Så håper jeg at selv om man selv har råd til og/eller ikke synes noe er dyrt, så kan man ha forståelse for at det kan  være at noen av oss ikke kan betale 20k for en sånn tjeneste. Så er jeg jo heldigvis i stand til å bestemme selv hva slags tilbud jeg skal slå til på. 

 

Men spørsmålene om hva man bør være obs er egentlig det jeg lurer på :) 

Link to post
Sørlandet2 skrev 32 minutter siden:

Bare noen tanker rundt dette med opplag, og andre ting. 

 

Når en søker opplag av båt, og annet av litt størrelse, så ender en ofte opp i en låve på landsbygda. 

 

Når en driver business med folk på landsbygda så er det ikke helt som i mer urbane strøk. Litt som å kjøpe ved. Er en kunde, henter ved på høsten, betaler, og gir bonden et smil og et håndtrykk, og avslutter med at da sees vi neste år. Ja da forventer bonden du ringer i august, og veden er klar til deg. Ofte til en grei pris. 

 

Nå har det kommet en ny kundegruppe. De som "legger alt ut på anbud". Ringer, mailer, sjekker, spør masse relevante, og urelevante spørsmål, vil ofte ha ved i november når kulda setter inn og strømmen er dyr. Dette er ny en kjøpe-gruppe, som enkelt ved-selgere har oppdaget. De har ofte innformative nettsider og annet flott. Gjør det greit for denne kjøpegruppen, og selger ved, ofte levert på døra til en blodpris. 

 

Tror det er litt med ved som det er å skaffe seg opplagsplass til båten. Tror det er smart å skaffe seg et kundeforhold. Ofte smart å begynne denne prosessen litt før kulda setter inn. 

 

Men som med ved så er det flere bedrifter som har skjønt at det er mange som kommer i siste liten og til slutt betaler topp pris for god servise. Skal ikke se bort fra de har masse fine papirer, kontrakter og annet. Mange liker slikt. 

 

Lykke til i valg av opplagsplass. 

 

Der traff du spikeren på hodet eller hva de sier. 

 

Men kjekkt og kunne ta ferje/taxibåt hjem fra hytta, så bare la båten ligge, så kommer opplagsgutta å henter den der, spyler den, konserverer den, setter den i hylla, iløpet av vinteren så henter de den i hylla, vasker den, tar service på motor, små reparasjoner, polerer, bunnstoffer den. Så når kunden ringer på en onsdag "jeg og gutta skal på hyttetur til helga, så vi MÅ ha den da" så står den på brygga å venter fredag kl16

 

Lykke til med å finne noen som gir totalpakke billigt 

Link to post
NilsPils skrev for 2 timer siden:

Det er bare litt mer enn jeg pleide å betale for et par år siden for 32 fot på Skjæløy. Der inngikk også grundig spyling med høytrykkspyler under vannlinjen, hyggelig betjening og inkludert strøm når du er ved båten.

 

Selvfølgelig er også spyling med proff høytrykksspyler inkludert I Sonskilen Båthavn. Dette er forresten en stor havn med 5 - 600 båter opp og ut hvert år.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Grønngylt skrev for 2 timer siden:

 

Der traff du spikeren på hodet eller hva de sier. 

 

Men kjekkt og kunne ta ferje/taxibåt hjem fra hytta, så bare la båten ligge, så kommer opplagsgutta å henter den der, spyler den, konserverer den, setter den i hylla, iløpet av vinteren så henter de den i hylla, vasker den, tar service på motor, små reparasjoner, polerer, bunnstoffer den. Så når kunden ringer på en onsdag "jeg og gutta skal på hyttetur til helga, så vi MÅ ha den da" så står den på brygga å venter fredag kl16

 

Lykke til med å finne noen som gir totalpakke billigt 

 

Som jeg forsøker å si, så er det ikke dette jeg er ute etter, så jeg trenger ikke noe lykke til med å finne det. 

 

Men det er kanskje for mye å håpe på at folk kanskje svarer på det man spør om 😉

Link to post
KC- skrev for 22 timer siden:

Jeg har et par spørsmål på veien: 

 

Flere nevner at man må ha egen forsikring. Sp. 1) Hva slags forsikring snakker vi om?

 

2) Og er lagerutleier fritatt for ansvar hvis det skulle skje noe?

 

3)jeg mener, om jeg leier plass i et låst lager, er det da min forsikring som skal belastes om noen bryter seg inn?  

 

4) Er det vanlig å leie ut plass uten kontrakt?   

 

5) Er det andre ting man bør være obs på?

 

6) Til slutt tar jeg selvfølgelig i mot tips til vinterlagring på det sentrale østland. :) 

 

 

Dette er vel spørsmåla til ts. Eg har nummerert spørsmåla

 

Eg synest at ts kanskje kunne ordlagt seg annleis enn dette.

KC- skrev 26 minutter siden:

 

Som jeg forsøker å si, så er det ikke dette jeg er ute etter, så jeg trenger ikke noe lykke til med å finne det. 

 

Men det er kanskje for mye å håpe på at folk kanskje svarer på det man spør om 😉

 

Svar på spørsmål.Det er ingen fasit her, så andre kan ha andre svar.

 

1)  Dei ulike tilbydarane tenker kanskje ikkje på same forsirking. Dei fleste tenkjer nok kaskoforsikring, Det relevante, for utleigar, er likevel ansvarsforsikring. Spesielt om båten din fororsakar brann på lageret. Poenget er nok at dei ikkje vil ha ansvar for brann, tjuveri eller andre skadar på din båt.

 

2) Det er avtalefridom i Noreg, og svaret er avhengig av kva som er avtalt.

 

3) Du er sjølvsagt ikkje ansvarleg for innbrotsskadar på bygget dersom det er andre enn deg som har gjort innbrotet. Dersom det er avtalt at utleigar ikkje er ansvarleg for skadar, på din båt, som følje av  innbrot må utleigar har vore rimeleg aktlaus for at han skal bli ansvarleg. 

 

4) Anar ikkje. Eg leiger heldigvis ikkje opplag.

 

5) Ja. Jo klarar avtale jo betre. Tenk gjerne "fødsel - liv - død".  Når byrjar leigeavtale å løpa? Kva er omfatta av avtalen? Korleis, og når, er avtalen avslutta?

 

6) Der kan eg ikkje hjelpa deg. Eg held heldigvis ikkje til på Austlandet. Finst det forresten noko "sentrale østland".

Eit område inst i ein dau liten blindfjord kan vel neppe kallast sentralt?

 

Eg håpar dette var til litt hjelp, men eg ønsker ikkje lykke til.

 

Link to post
Lars H. skrev 55 minutter siden:

 

Selvfølgelig er også spyling med proff høytrykksspyler inkludert I Sonskilen Båthavn. Dette er forresten en stor havn med 5 - 600 båter opp og ut hvert år.

 

Jeg tror vi to betaler omtrent det som er vanlig minimum i private marinaer for båt utelagret på land.

Regner med at heller ikke du har bedt om kontrakt . . . Der synes jeg at en offntliggjort prislite må holde lenge.

 

For tresnekka Tora betaler jeg vesentlig mindre på Karenslyst i Oslo. Men det er spesialpris for oss som er medlem i ideell båtforening. Men forsåvidt, alle kan melde seg inn selv om de ikke får plass i marina med en gang. Der er det laaaange ventetider. Som medlem kan du også leie sommerplass til relativt rimelig pris så langt noe er ledig.

 

Ser ellers at du bor ikke langt fra der Gjellerås Skole lå i gamle dager. Har mange minner derfra. Om vinteren gikk jeg på ski fra Stav (ved Kasjotten) til skolen gjennom det som nå er Skjettenbyen. Det var annenhverdagskole med få elever og et lærerektepar Omholt som bodde på skolen. En fantastisk og helt utrolig tid.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
NilsPils skrev 9 minutter siden:

Jeg tror vi to betaler omtrent det som er vanlig minimum i private marinaer for båt utelagret på land.

Regner med at heller ikke du har bedt om kontrakt . . . Der synes jeg at en offntliggjort prislite må holde lenge.

 

Jeg har ikke spesielt bedt om kontrakt, men ved opptak følger det alltid med fakturaen 3 fulle sider med regler/vilkår for båter i opplag.

 

Her hva det står om forsikring:

 

forsikring_baat_opplag.jpg.c825d05c372f8232a392de3c8d34c020.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Vel, 50k er vel det jeg bruker på en sommersesong. 12k for båtplass i sjøen i hjemmehavn, 9k for diesel, 25k - 30k gjestehavnavgifter, forsikring ++.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Grønngylt skrev for 9 timer siden:

Det er kø der i allefall. Av de jeg har møtt, så syns jeg det virker som de fleste er mannen i gata. Men hvis ikke de har mulighet til lagring selv, hva er alternativet ? Billigste mulighet der er ca 20k, da er det kun lagring. 

Et alternativ kan kanskje være å lete litt etter en billigere plass som ikke tar 20.000 kr for en vinters lagring av 20 fots båt.

 

Selv betaler jeg bare 2000 kr for vinterlagring av min 19-foter. Dette er rett og slett for leie av plass i et lokale hvor jeg selv tar båten (på henger) inn i lokalet om høsten og tar den ut før påske (ikke at jeg må ut da, men det er det jeg ønsker). Lokalet er ikke oppvarmet, men det trenger jeg ikke, det holder at det er tørt og innelåst.

 

Prisen er nok litt basert på at jeg har vært kunde lenge, for jeg har hatt 15-foteren der 13 vintre for 1500 kr pr vinter og uten at prisen har endret seg. Som eieren av lokalet sa da jeg en gang spurte om prisen fortsatt var 1500 kr: "For gamle kunder så er den det" (det var samtidig noen nye der, vet ikke hva de betalte). Og 19-foteren har stått der 2 vintre til 2000 kr/vinter.

 

Forøvrig er nok lokalet omtrent fullt og det er ikke så rart når det er god lagring til en ok pris. Noen ser kanskje bare på lagerlokaler nær der de bor, men for folk fra Oslo kan det nok gi god timesbetaling å kjøre en time unna storbyen med båten på henger. Selv kjører jeg bare noen få mil hjemmefra og noen få km inn en grusvei for å komme frem til lageret. Funnet via ei avisannonse for mange år siden.

Link to post
KC- skrev On 29.10.2022 at 0.05:

Flere nevner at man må ha egen forsikring. Hva slags forsikring snakker vi om? Snakket med forsikringsselskapet, og de ville ikke gi meg forsikring uten en vurdering av båtens stand og verdi fra en takstmann.... Og er lagerutleier fritatt for ansvar hvis det skulle skje noe? jeg mener, om jeg leier plass i et låst lager, er det da min forsikring som skal belastes om noen bryter seg inn?  

 

Er det vanlig å leie ut plass uten kontrakt?   

 

Er det andre ting man bør være obs på?

Ang forsikring: Vanskelig for oss på forumet å vite hva ‘flere’ sier til deg ang forsikring. Det bør vel vedkommende svare på selv. Generelt: Hvis du vil ha noe tilbake om noe skjer med båten din så må du ha forsikring. Om båten er forsikret i dag, så har vel selskapet opplysninger, om ikke så trenger de det. Forsikringen du tegner blir dyrere jo mer du legger inn i den. Jeg har RIB’en på en låve. Brenner båter og låve opp / ned, så må bonden få penger fra sin forsikring, og hver båteier må bruke sin eventuelle forsikring. Alarm, sprinkler etc vil vel gi høyere leiepris. Hvis leie skulle dekke bondens forsikring for låve og innhold ville leie bli høyere. Noen båtforeninger har vakthold, enten innleid eller dugnad, du kan jo foreslå det, og ha båten uforsikret. 
vi har ingen kontrakt, kommuniserer på WhatsApp om når den skal inn og når den skal hentes. Oppgjør på vipps.

annet: om det er viktig med spesielle datoer for levering / henting, evt sommerparkering av tilhenger, faktura m/MVA spesifisert så spør i god tid. Hos oss står båtene tett, uten mulighet til å jobbe på båten når den står der.
som i alle markeder med tilbud og etterspørsel kan også selger velge sine kunder.

 

 

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post

Kortversjonen for båt i opplag blir omtrent slik:

Dersom du ikke har kaskoforsikring på egen båt vil du kun i sjeldne tilfeller (les: som regel aldri) kunne kreve skade dekket som har oppstått på båten din under opplag. Dette gjelder uansett om utleier har  ansvarsforsikring eller skadevolder står personlig økonomisk ansvarlig. Ansvarsgrunnlaget blir det samme.

 

Unntaket er om det kan bevises at utleier har påført skaden ved uaktsomhet eller en annet båteier har forårsaket skadene ved grov uaktsomhet. Merk forskjellen: Er utleier næringsdrivende for virksomheten er terskelen for ansvar lav (uaktsomhet), mens ved ansvar for en privatperson er det krav til grov uaktsomhet for å komme i ansvar. Men selv om du mener en annen person skulle ha utvist en mer eller mindre grad av uaktsomhet, vil du ha det juridiske bevisansvaret for at så har skjedd, samt ha bevisbyrden for grad av uaktsomheten. En privatperson vil neppe kunne komme i ansvar for å glemme en landstrømskabel som forårsaker brann, en defekt strømbryter eller å ikke ha koblet fra batteribanken. Setter du i gang med sveisearbeid med åpen flamme mellom dieseltankene vil du derimot raskt være langt innunder ansvarskravet.

 

Leier du opplag i låven hos en bonde hvor oppgjøret består av lettere kulørt valuta, har du ingen garanti for at det i det hele tatt er ansvarsforsikring for den aktuelle virksomheten. Da må du i så fall gå på utleier som person, hvis han skulle ha egne penger. Ikke lett altså, .. men egen kaskoforsikring dekker altså normalt det meste som kan skje. Min kaskodekning har ingen begrensninger i forhold til opplag samt skader ved løft/slipp. Skulle en annen likevel ha juridisk ansvar, vil jeg få raskt oppgjør og forsikringsselskapet gå på den ansvarlige i ettertid, således er det ikke mitt problem. 

Risikoen din, når du har kasko, vil kun utgjøre egenandelen på forsikringen. Uten kasko vil "egenandelen" alltid være båtens verdi.

 

Link to post
CR 33 skrev for 20 timer siden:

50K for opplag, det er vel ganske mye mer enn bruk på sommeren?

 

Hvis du hadde lest lenger opp, så hadde du sett det som står under her. Men nicket ditt er interessant, som i hydrolift cr? 

 

Grønngylt skrev On 29.10.2022 at 19.20:

Men kjekkt og kunne ta ferje/taxibåt hjem fra hytta, så bare la båten ligge, så kommer opplagsgutta å henter den der, spyler den, konserverer den, setter den i hylla, iløpet av vinteren så henter de den i hylla, vasker den, tar service på motor, små reparasjoner, polerer, bunnstoffer den. Så når kunden ringer på en onsdag "jeg og gutta skal på hyttetur til helga, så vi MÅ ha den da" så står den på brygga å venter fredag kl16

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...