Jump to content

Ibiza Junior, har 9.9, men hvilken fart med maks motor?

Ibiza321

Recommended Posts

Hei jeg har en Ibiza jr med Yamaha 9.9 2takts   
Med lang stamme. og jeg synes det kunne gått litt fortere vet noen om hvor stor motor det går an å ha på. og hvor mangen knop den går da. Akkurat nå går den rundt 22-24knop med 9.9 trimmer til 15 har prøvd å løfte motoren tilt og ny stål propell med bedre pitch og bunnsmøring men får ikke så mye mer fart 

Kommentar fra moderator:
Tittel, Ibiza jr, redigert.
Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.

0F47DFF2-77C0-4CF9-9DF1-982680236D74.jpeg.ceba7058aca02ddc4e47546e2d1a2906.jpeg

Farta du oppnår er veldig avhengig av kjøttvekta du putter oppi også, så svaret du er ute etter avhenger om båten er for en velvoksen kar i 40årskrisa som skal ha med seg ett par tre galleonsfigurer, eller er ment for en konfirmant som skal være alene i båten.

Husk at motor / propell valg alltid er kompromiss.

Som nevnt over er det viktig å ha riktig stamme lengde på motor, spesielt når det skal gå fort.

Deretter riktig propell.

Valg av propell er kompromiss:

-Kraftoverskudd for å komme raskt i plan kan gå ut over toppfarta.

Med referanse til bildet i åpningsposten din, vil det å ha krefter til å 'leke med' bølgene kanskje være å foretrekke fremfor høyest mulig topphastighet.

-Optimering for høyest mulig toppfart under optimale forhold kan også medføre at du kun klarer å komme i plan om du er alene i båten, og ikke har spist for mange kjøttkaker til middag :crazy:.

-Det kan også gi større forbruk i marsjfart, om det er noe annet enn WOT (Wide open Trottle) på denne båten.

• 2 uker senere...

Er ofte alene i båten og jeg er 14år og vil at det skal gå fortere. har lang stamme på motoren som er anbefalt. og har prøvd mange forskjellige propeller. den sliter alerede med og plane fordi jeg har tiltet opp motoren maks for og få mest fart og være mest leken har du noen tips om hvordan jeg kan få mer fart. Motoren er en Yamaha 9.9 2006 trimmet til 15hk

5BFD9A97-6680-4505-A6F1-1CF8ACD0973F.jpeg

Ibiza321 skrev On 12.11.2022 at 14.37:

den sliter alerede med og plane fordi jeg har tiltet opp motoren maks for og få mest fart og være mest leken har du noen tips om hvordan jeg kan få mer fart.

Det er ikke max tilt som gir høyest toppfart på den båten. Sett pinnen i hull tre og hev motoren 30mm. Deretter balanserer du båten ved å flytte tanken fram og tilbake i båten til du finner det punktet som gir best fart.

Båten din er relativt tung, ca 40kg tyngre enn feks GH11 DL.

Vekt er veldig viktig dersom du ønsker høy fart.

Jeg vil ikke anbefale en 30hk motor på en båt som kun er godkjent for 15hk, og særlig ikke til en som kun er 14år.

Dersom du setter på en Yamaha 30 Autolude (jeg regner med at du mener en Yamaha 30D ) så er den motoren ca 24kg tyngre enn Yamaha 15 FMH.

Det vil si at du setter en full 25 liter tank ved siden av motoren... din båt blir da baktung og veldig mye av den høyere effekten går med til å overvinne den ekstra vekten. 

Om ikke båten din rigges på en kompetent måte kan du fort risikere å bli forbikjørt av den letteste versjonen av feks GH11 med Yamaha 15 FMH eller D.

Propell bør du velge etter turtall på motoren.

Ingen motorer er like og det er heller ikke propellene eller riggingen, derfor, det er bare en smart måte å gjøre det på: mål turtallet for å komme raskt i mål.

Diselfan. jeg har hvertfall lyst på litt mer fart. vet du om det er noen oppgraderinger jeg kan gjøre med yamahaen jeg har nå. som for eksempel borre ut sylindrene og sette i større eller turbo eller kompressor. problemet med det er at jeg trenger oljekjøling til det og eksos til turboen. Så det er litt vanskelig og finne ut hva som er best. Jeg har prøvd og løfte motoren på alle forskjellige tilte lenvlene og med nesten tom tank halv full tank og full tank. men det virker som om bare maks tilt virket best. har den løftet litt. men løftingen gjorde ikke så mye. Ps båten skal bli byttet ut neste sesong fordi jeg skal ha noe større å rasker da. Tenkte en hurry 470 med 60-150hk. folk mener de har hatt 225 på de med litt forsterkninger så tror det hadde vært bra.

EEC9AAB5-27F4-41F9-9B58-CBBC1066A5CC.png

Ibiza321 skrev 34 minutter siden:

vet du om det er noen oppgraderinger jeg kan gjøre med yamahaen jeg har nå.

Først må du dele motorkode. Gjør det til en vane å ta med det om du starter en tråd som har med motor og gjøre.

Ibiza321 skrev 48 minutter siden:

eller turbo eller kompressor. problemet

Turbo og kompressor er avansert og dyrt å få til på en 2T påhenger. Du må beherske TIG sveis av aluminium om du skal gjøre dette selv.

Ibiza321 skrev 54 minutter siden:

som for eksempel borre ut sylindrene og sette i større eller turbo eller kompressor. problemet med det er at jeg trenger oljekjøling til det og eksos til turboen.

Er usikker på hva du mener du trenger oljekjøling til, vil du forklare litt?

Ibiza321 skrev 57 minutter siden:

det virker som om bare maks tilt virket best. har den løftet litt. men løftingen gjorde ikke så mye.

Hvor mye?

Ibiza321 skrev for 1 time siden:

Ps båten skal bli byttet ut neste sesong fordi jeg skal ha noe større å rasker da. Tenkte en hurry 470 med 60-150hk.

Det er veien å gå.
Den jolla di vil det ikke bli noe fart på uansett.
Hadde du ikke GPS på mobilen hadde du ikke merket forskjell på

22 knop eller 25 knop som du kanskje kunne oppnåd med riktig oppsett av båt/motor/propell og kjøttkaker til middag.
Alt var som kjent mye bedre før om årene da kom man lett unna med 3 juge knop

Ibiza321 skrev 1 time siden:

oljekjølingen trenger jeg til kompressor eller turbo 

Her tror jeg du har fått feil info

Bruk vinteren godt og legg en god plan for hva som er riktig båt og motor for deg. Erfaring øker med alderen. Finn gode kilder til læring.

Husk: det er enda ingen æpp som kan gjøre deg til båtracer over natta.. det er heller ingen æpp som kan rigge en båt for deg. 

Du må enten kjøpe en rigg som er ferdig, eller så må du lære deg å rigge. Noen tror det er å løfte en altfor tung motor opp på en altfor liten båt, også gi full gass. Slik er det ikke.

Det er hardt arbeid.

Er du ikke forberedt på det så begynn med rytmisksportsgynmnastikk ellerno...  

Det som Andrew Markel skriver om her er at du kan løse behovet for kjøling på to måter: med olje eller med kjøleveske

"Engine Coolant as Turbo Coolant

If you were to listen to an Audi, Fiat or BMW when the driver walks away, you might hear a faint buzzing noise. This noise is from an electric pump circulating engine coolant through the turbocharger’s center section for 2 to 15 minutes after the engine stops turning.

The circulating coolant helps to cool the turbocharger. Most pumps will free spin when the engine is running and engage when the engine is shut off." 

Han peker på to mulige måter men du må huske at dette er skrevet til "bil" og ikke til båt. Det finnes mange andre måter å fikse dette på.

Formel 1 har strekt midtpartiet på en turbo slik at den er 50cm bred.. slik har man fjernet den varme delen fra den kalde delen og lagerne kan stå mye kaldere.

På en Yamaha 15hk så vil det være enklere å bruke sjøvann å kjøle med.

Det finnes turboer som er egnet til dette bruket, men jeg vet ikke om ferdige sett som egner seg, derfor nevnte jeg punktet om å kunne sveise aluminium selv, eller ha mye penger og sette bort hele jobben..

Kompressor trenger ikke olje til kjøling.

Ibiza321 skrev for 18 timer siden:

vet du om det er noen oppgraderinger jeg kan gjøre med yamahaen jeg har nå. som for eksempel borre ut sylindrene og sette i større eller turbo eller kompressor. problemet med det er at jeg trenger oljekjøling til det og eksos til turboen.

liten vits i å svi av masse masse penger dersom du uansett skal ha noe annet neste år.  Ingenting er umulig , men et slikt prosjekt krever kunnskap, tid, penger og ikke minst stahet for å komme i mål. 

dieselfan skrev 18 minutter siden:

Det finnes turboer som er egnet til dette bruket

Jeg mistenker utvalget i turboer som er egnet til en 246cc 2-takter på 15 hk til å være en smule begrenset :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er nok mye rimligere i både penge og tidsbudsjettet å bytte båt, men beholde 15 hk foreløpig. Vekten får du ikke gjort noe med uten å gjøre drastiske endringer med båten. 

En jolle uten innerliner (spare vekt) og med godt skrog, og beholde motor, er jo en løsning. Feks en Sørspeed 11,5" Lett jolle som flyr greit. Min gikk raskere enn GH11 i alle fall (som er litt mer tungdrevet)

Eller du kan kjøpe en rigget Hurrycane eller noe slikt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ibiza321 skrev 45 minutter siden:

Diselfan hva er forskjellen da mellom bil og båt turbo

Den største forskjellen er nok at jeg ikke vet om en eneste bensinmotor med turbo til båt..

Rent teknisk er det ikke noe som skiller en turbo til bil og båt, bensin eller diesel. 

I båt er det brannteknisk en fordel med vannkjølt eksosturbinhus. 

I bil i 100km/t på flat motorvei trenger en bil på 1Tonn ca 20% av motorkraften for å opprettholde farten.

En planende båt på 1Tonn med 4T TD motor trenger ca 80% av motorkraften for å holde 70km/t

Hensikten med eksemplene er å vise deg hvor forskjellige driftsforholdene er på vei og sjø. Derfor er det lite relevant å sammenlikne bil og båtmotorer. De kan ha samme basemotor, men vil settes opp helt forskjellig. 

Redigert av dieselfan (see edit history)

Er ikke du 14 år da? Da er det vel minst 1 år til du kan ta lappen på båt? En hel sesong. 

Bytte båt er mye raskere og lettere enn å prøve å gjøre noe mer ut av motoren din regner jeg med. I alle fall hvis du har både løftet motor og prøvd ulike propeller.

Jeg har en 15 år gammel sønn. Wester 360 med 9,9 (15) Yamaha totakter. Den er litt tregere enn noen andre joller, men fin i sjø. Er selvlensende og dermed litt tung. Han er fornøyd med farten for så vidt, men jeg ønsker å teste litt annen propell. Noe annet kommer ikke vi til å gjøre med motoren.

Jeg vil tro at du kan selge en Ibiza og kjøpe en annen jolle, og sitte med penger igjen. Ibiza har et godt merkenavn, men Sørspeed eller den andre som er nevnt over ikke er særlig kjent. (Som jeg kjenner til i alle fall)

Alt dette er ment som idéer til deg, og kanskje vise deg alternativer.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

eg vil tro at du kan selge en Ibiza og kjøpe en annen jolle, og sitte med penger igjen. Ibiza har et godt merkenavn, men Sørspeed eller den andre som er nevnt over ikke er særlig kjent. (Som jeg kjenner til i alle fall)

Den som ikke er så godt kjent, er kanskje den du ser en hel haug av i videoen jeg linket til. Den heter KBS og finnes som 11, 13 og 14.5 fot jolle i flere varianter. 

Den gjennomsiktige varianten som du kan se på begge snuttene er det støpt noen veeeldig lette varianter av. Vi snakker under halvparten av det din båt veier. 

Om jeg har forstått deg riktig så liker du en "leken" båt. Når en båt blir så lett så føles den leken.. selv med moderat motor.

dieselfan skrev for 13 timer siden:

Den største forskjellen er nok at jeg ikke vet om en eneste bensinmotor med turbo til båt..

Rent teknisk er det ikke noe som skiller en turbo til bil og båt, bensin eller diesel. 

Nyere mercury racing v8, som for eks 1350, 1550. Men det er motorer med godt over 1000hk 

Ibiza321 skrev for 13 timer siden:

Grand banks jr har ikke tenkt å kjøpe ny båt før jeg har tatt båt lappen. Har noen noe tips til båt når jeg har tatt båt lappen som for eksempel hurry 470 eller kimach 450 eller lignende 

Beecraft, går godt med liten motor og er god i sjøen. Glem hurrycane eller kimach hvis du vil kjøre fort. Beecraft'n gjør 45-50 med 50-60hk, slenger du på en 90hk så gjør den 60

https://youtu.be/k2Lk85WF90I

Eller så holder jeg på å utvikle en 17fots vbunner jeg håper skal gå godt med 75-115hk, men når den blir ferdig, det vet jeg ikke helt. Har noen andre prosjekter som blir prioritert forann den, meeeen jeg har kommet myyye lengere enn bare planlegging og drømming, har en delvis ferdig skrog plugg 

dieselfan skrev for 10 timer siden:

Den som ikke er så godt kjent, er kanskje den du ser en hel haug av i videoen jeg linket til. Den heter KBS og finnes som 11, 13 og 14.5 fot jolle i flere varianter. 

Den gjennomsiktige varianten som du kan se på begge snuttene er det støpt noen veeeldig lette varianter av. Vi snakker under halvparten av det din båt veier. 

Om jeg har forstått deg riktig så liker du en "leken" båt. Når en båt blir så lett så føles den leken.. selv med moderat motor.

De gjennomsiktige kbs'ne veier ikke mer enn at 2stk guttunger på 13år, bærer dem over hodet, ut av verkstedet til Ronny når de er ferdigstøpt. Hvor mye greier en 13åring å løfte over hodet? 

Også må jeg bare si ett par ting til slutt, turbo eller kompressor på en 2taker med mindre motorvolume enn en brusboks er bare tull å tenke på. Hvis du i det heletatt får ladetrykk, så blåser du det rett igjennom motoren pga eksosportene som alltid står åpene på en 2takter. Meeeeeen lystgass, det er det flere som bruker på andre siden av dammen. Men det er fin måte å ødelegge maskina på. Så slutt å drøm, kjøp deg en winrace/stopper/seaflyer (cyber er søppel), heis motoren til propell akselen er likt med bunnen, sett på waterpickup og en cleaver, så har du 35morsomme knop. Søk på gt15 på youtube/TikTok 

https://youtu.be/tXZNnGZF7sM

Jakta på knop, krever kunnskap og penger. Hvis du skal få testa 3 forskjellige propeller for og finne en bra, så må du mest sannsyneligt kjøpe de for 3-5000kr stk. Hvis du må kjøpe 5 før du finner "the one" så har det kosta like mye som båten du har nå er verdt 

Du aner ikke hvor mye jobb det har vært med båten i filmen under her, testing av propeller, testing med forskjellig setback, ombygging for og få motoren langt nok ned, flytting av vekt og balansepunkt, Meeeen til slutt så blei det faktisk Norges raskeste båt med etec på, logga 87knop

https://youtu.be/K779FAGjyRg

Nå har jeg denne, som er Norges nest raskeste med etec (raskeste nå er skater 28 med 2x300 etec som går 1knop fortere)

https://vm.tiktok.com/ZMFa97kKX/

Og den jeg hadde som var Norges raskeste med etec, den er under ombygging (har ett håp og en drøm om Norges raskeste båt med 1 motor)

https://vm.tiktok.com/ZMFa99fxV/

https://vm.tiktok.com/ZMFa9W6xy/

Så mr, som du kan se, så har jeg jakta knop en stund og har fått litt erfaring. Ibiza'n din kommer aldri til og bli ett fartsmonster, du må få deg en liten og lett båt. Det er mange her inne med svær mye erfaring og kunnskap, så det er helt klart rette plassen å spørre, men når de mest erfarne medlemmene her inne sier ditten/datten så burde du faktisk høre på de. Mange av medlemmene her har holdt på med båt, lenger enn både du og jeg har levd til sammen (hvis du er 14, så blir vi 51år tilsammen) 

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...