Eika
dieselfan skrev for 13 timer siden:Den største forskjellen er nok at jeg ikke vet om en eneste bensinmotor med turbo til båt..
Rent teknisk er det ikke noe som skiller en turbo til bil og båt, bensin eller diesel.
Nyere mercury racing v8, som for eks 1350, 1550. Men det er motorer med godt over 1000hk
Ibiza321 skrev for 13 timer siden:
Grand banks jr har ikke tenkt å kjøpe ny båt før jeg har tatt båt lappen. Har noen noe tips til båt når jeg har tatt båt lappen som for eksempel hurry 470 eller kimach 450 eller lignende
Beecraft, går godt med liten motor og er god i sjøen. Glem hurrycane eller kimach hvis du vil kjøre fort. Beecraft'n gjør 45-50 med 50-60hk, slenger du på en 90hk så gjør den 60
Eller så holder jeg på å utvikle en 17fots vbunner jeg håper skal gå godt med 75-115hk, men når den blir ferdig, det vet jeg ikke helt. Har noen andre prosjekter som blir prioritert forann den, meeeen jeg har kommet myyye lengere enn bare planlegging og drømming, har en delvis ferdig skrog plugg
dieselfan skrev for 10 timer siden:Den som ikke er så godt kjent, er kanskje den du ser en hel haug av i videoen jeg linket til. Den heter KBS og finnes som 11, 13 og 14.5 fot jolle i flere varianter.
Den gjennomsiktige varianten som du kan se på begge snuttene er det støpt noen veeeldig lette varianter av. Vi snakker under halvparten av det din båt veier.
Om jeg har forstått deg riktig så liker du en "leken" båt. Når en båt blir så lett så føles den leken.. selv med moderat motor.
De gjennomsiktige kbs'ne veier ikke mer enn at 2stk guttunger på 13år, bærer dem over hodet, ut av verkstedet til Ronny når de er ferdigstøpt. Hvor mye greier en 13åring å løfte over hodet?
Også må jeg bare si ett par ting til slutt, turbo eller kompressor på en 2taker med mindre motorvolume enn en brusboks er bare tull å tenke på. Hvis du i det heletatt får ladetrykk, så blåser du det rett igjennom motoren pga eksosportene som alltid står åpene på en 2takter. Meeeeeen lystgass, det er det flere som bruker på andre siden av dammen. Men det er fin måte å ødelegge maskina på. Så slutt å drøm, kjøp deg en winrace/stopper/seaflyer (cyber er søppel), heis motoren til propell akselen er likt med bunnen, sett på waterpickup og en cleaver, så har du 35morsomme knop. Søk på gt15 på youtube/TikTok
Jakta på knop, krever kunnskap og penger. Hvis du skal få testa 3 forskjellige propeller for og finne en bra, så må du mest sannsyneligt kjøpe de for 3-5000kr stk. Hvis du må kjøpe 5 før du finner "the one" så har det kosta like mye som båten du har nå er verdt
Du aner ikke hvor mye jobb det har vært med båten i filmen under her, testing av propeller, testing med forskjellig setback, ombygging for og få motoren langt nok ned, flytting av vekt og balansepunkt, Meeeen til slutt så blei det faktisk Norges raskeste båt med etec på, logga 87knop
Nå har jeg denne, som er Norges nest raskeste med etec (raskeste nå er skater 28 med 2x300 etec som går 1knop fortere)
https://vm.tiktok.com/ZMFa97kKX/
Og den jeg hadde som var Norges raskeste med etec, den er under ombygging (har ett håp og en drøm om Norges raskeste båt med 1 motor)
https://vm.tiktok.com/ZMFa99fxV/
https://vm.tiktok.com/ZMFa9W6xy/
Så mr, som du kan se, så har jeg jakta knop en stund og har fått litt erfaring. Ibiza'n din kommer aldri til og bli ett fartsmonster, du må få deg en liten og lett båt. Det er mange her inne med svær mye erfaring og kunnskap, så det er helt klart rette plassen å spørre, men når de mest erfarne medlemmene her inne sier ditten/datten så burde du faktisk høre på de. Mange av medlemmene her har holdt på med båt, lenger enn både du og jeg har levd til sammen (hvis du er 14, så blir vi 51år tilsammen)