Jump to content

Ibiza Junior, har 9.9, men hvilken fart med maks motor?

Ibiza321

Recommended Posts

Hva tenker du nå? Er du interessert i å gjøre noe nå, eller vil du vente til du er 16 og har lappen på mer enn 25 hk?

Begge deler er gode valg.

Jeg har en sønn på 15 år og noen ganger trenger han hjelp til å se valgmulighetene klarere. Derfor skriver jeg det under, slik at du kanskje kan se mulighetene dine klart.

Jeg antar du er begrenset av økonomi (som de aller fleste av oss), og da er det viktig å skille mellom mulige valg og drømmer.

Jeg personlig ser vel bare tre reelle muligheter her for deg:

1) Være fornøyd med det du har og evt gjøre småendringer (løfte motor, prøvelåne propeller, vektfordeling,  vektreduksjon) for å jakte knop.

2) Bytte ut motor med større. Mer risiko, ulovlig, dyrere.

3) Bytte ut skrog/ båt med lettere. Vil tippe at det er gratis når man tar hensyn til salgspris på skroget du har. Lovlig, rimeligere og relativt liten risiko.

Et par andre muligheter:

4) Bytte til annen båt og motor kombinasjon. Men du skrev at du ikke ville gjøre det før du bytter opp til større båt og motor. Dermed uaktuelt.

5) Skru motor eller bruke nitro eller annet vidundermiddel, men det er det jo sterke advarsler mot. Både dyrt og med stor risiko, samt sannsynligvis lav salgsverdi. Dermed uaktuelt. 

Overnevnte er bare for å sortere alternativene slik jeg ser dem. 

Hva tenker du? :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Ibiza321 skrev 20 minutter siden:

Grønngylt har tenkt på beecraft men jeg trenger litt mer plass til venner og familie. 

Vell, da mister du 10knop da. For beecraft/dallapieta er kun 2 setere og er de eneste jeg vil anbefale en 16åring uten erfaring med rask båt. Alt annet går desverre 10knop seinere :/ 

hydrolift t17/t20, tintorera osv går godt med større motor. Men hvor lenge trur du foreldrene dine har råd til å betale 1000kr+ i timen for at du skal leke ? En 150hk skal ha 60liter+ i timen på full fart. Marsjfart så går det 40liter (det er hvis du kjøper en nyere motor med dfi, må du kjøpe en gammel forgasser motor så går det 50 liter på marsj og 75 på full fart) 

Hva er budsjettet ditt på bensinpenger ? Det er desverre meeeeget lett å kjøre opp 2-3000kr om dagen, hvis du kjører hver dag i 2mnd, så er det godt over 100 000kr. 

Hvis ikke du vil ta hurtigbåtsertifikatet, så kjøp deg en Yamarin/Askeladden så setter du på en 90hk, sier deg fornøyd med 40knop. Problem løst :) 

Det er jo faktisk ett alternativ jeg har glemt, musling 430 med 50-60, gjør 40knop, ett lite mareritt å kjøre med masse tilt, men den dagen du klarer å holde båten stabilt, så er du klar for større og råere båt

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Tenk deg når du kjører opp 2-3 sånne tanker på 1 time. Hvor mange timer får du kjørt iløpet av en sommer da ? 

Det er ikke meninga og være gledesdreper, men noen må få deg til og se realiteten. Turbo/kompressor drømmen din koster jo fort 40-50 000kr (smidde stempler, H profil råder, forgasser som tåler ladetrykk, så må du få ett tenningsanlegg du kan justere, motoren og stammen må portes) 

Ibiza321 skrev 6 minutter siden:

Ja har tenkt på skjærgårdsjeep men det er ikke alle som ser så bra ut. 

Velkommen til det virkelige livet, det er kompromiss hele veien. Man må velge med omhu, svelge noen kameler her og der. 

Hvis ikke man er rik og kan kjøpe hva man vil. Båtrace og racerbåter, er desverre rikmanns hobby/sport. 

Hvis ikke du er rik, men vil ha mest muligt for penga, så kjøper du beecraft/dallapieta med 50-60hk 4takt og sier "desverre kan jeg bare ha med 1 person) 

@Ibiza321 nå har du fått veldig mange gode råd.

Du er 14 og nå skal du ta avgjørelser som folk som er dobbelt så gamle som deg sliter med, enda de egentlig ofte har mye erfaring.

Det er ikke enkelt å være deg nå. Tror du burde prøve å lage deg en liste om hva som er viktig for deg og så lese gjennom rådene i fred og ro også se på listen din og legge en slags foreløpig plan.

Mye kan ha forandret seg til våren, så kanskje det er lurt å kjøre prosessen en gang til da...

Du er heldig, for her har @Grønngylt og @Grand Banks jr virkelig gitt deg mange verdifulle råd, både på båt og økonomi. Synes de har satt seg i din situasjon på en veldig hjelpsom måte :thumbsup:  

Viktig for deg at de sier det de mener selv om det kan være litt tøft å høre.

Husk at alt de har sagt er sagt i beste mening...  Du er heldig som får sånn hjelp.

Var jeg deg ville jeg valgt en ferdig rigget båt med fornuftig motor.

Det er lov til å ha lyst på den største motoren.. men om du da ikke har råd til å bruke den noe særlig så er vel vitsen borte, for du er vel glad i å kjøre båt?

Tenkejobben er viktig, men kan ta på... Lykke til med ditt valg :thumbsup:

@dieselfan enkelte ganger savner jeg en liker knapp på forumet her :) 

får håpe han leser innleggene og ser litt igjennom den halvkrasse tonen min, for det er bare godt ment. Har selv vært 14år og hatt store drømmer. Hadde jeg kommet med en v6 som drakk 60-80liter i timen når jeg var 16, så hadde pappa bare ledd av meg. Hadde vel fått 5timer iløpet av sommeren (selv om bensina var svært mye billigere i år2000) 

Alle bildene jeg har sett til nå, så lander du alltid på ræva. Det sier meg at båten allerede er for tung i ræva og har for lite bæring der i tilegg til at du har tilta for mye :/ 

hvis du lander flatt, så er båten i balanse og det er da det går fort. 

bare se på disse (a-98 er en kamerat av meg, han var 16 år i det løpet og han tilta for mye, bare se åssen han lander på ræva)

https://youtu.be/XFp2gJPaEGc

Her kan du se åssen båtene går opp med nesa, men se hva som skjer når det er en som tilter den flatt :) han bruker kreftene på å skyve båten fremover, ikke løfte den. Det er jo rett og slett utklassering, det han holder på med :) 

Grønngylt skrev 22 minutter siden:

Alle bildene jeg har sett til nå, så lander du alltid på ræva. Det sier meg at båten allerede er for tung i ræva og har for lite bæring der i tilegg til at du har tilta for mye :/ 

hvis du lander flatt, så er båten i balanse og det er da det går fort. 

Ser hva du mener. men jeg har prøvd med mindre tilt men får ikke mer fart. Skal prøve neste gang da. Men har akutratt tatt den opp for vinteren.

dieselfan skrev 11 minutter siden:

Der ser du :smiley: han leser hvert ord, han tenker og han lærer :thumbsup:

Da er det håp, eneste som mangler nå er 2år, hurtigbåtførerkurs, 50-100k til båt, 100k til bensin og jævli mange timer bak rattet, så blir det jævli bra til slutt :) 

båtkjøring er som alt annet, timer timer timer. Hvis ikke man er født før 1980 da, da kan man det :p 

Ibiza321 skrev 2 minutter siden:

Ser hva du mener. men jeg har prøvd med mindre tilt men får ikke mer fart. Skal prøve neste gang da. Men har akutratt tatt den opp for vinteren.

Her har du en båt som veier ca halvparten av din til en billig penge, god vbunn er det også. Om ett par år så setter du på en 2selyndra 25 Yamaha og jakter 40knop 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=269910105

Grønngylt skrev 11 minutter siden:

Da er det håp, eneste som mangler nå er 2år, hurtigbåtførerkurs, 50-100k til båt, 100k til bensin og jævli mange timer bak rattet, så blir det jævli bra til slutt :) 

båtkjøring er som alt annet, timer timer timer. Hvis ikke man er født før 1980 da, da kan man det :p 

Har kjørt båt i maaaangen år nå både store og små. 

Ibiza321 skrev 19 minutter siden:

Har kjørt båt i maaaangen år nå både store og små. 

Det trudde jeg også jeg hadde gjort, når jeg var 14. Bodde jo på hytta hele sommeren og kjørte noen timer hver eneste dag. Begynte som 5åring med pioneer 8 med 3.5 Yamaha. Neste var Zodiac med 3.5hk Yamaha, så zodiac med 4hk Yamaha, så 10fot seabird med 9.9/15. Den siste heisa pappa motoren 5cm og cuppa propellen, da blei det litt fart i sakene. 

Nå som jeg nærmer meg 40, så innser jeg sannheten :) jeg viste åssen jeg skulle kjøre, men kunne faktisk ikke en dritt om å kjøre fort, men jeg prøvde, satte m g forann styrekonsollen når jeg skulle ut å hoppe, for da landa jeg flatt. Men hvordan man satte opp en båt, hvordan man leste sjøen for å kjøre fort, hvordan man bruker vinden som hjelp, hvordan man planlegger den raskeste ruta, hvordan forskjellige propeller for forskjellige fordeler og ulemper, det kunne jeg ikke en dritt om. Ja det er sinnsykt mye og sette seg inn i. 

Jeg har en annen hobby, der jeg er blandt Norges flinkeste, der regner vi ca 7000 timer med aktiv trening før man kommer opp på proff nivå. Hvor mange timer har du kjørt båt ? Jeg jobber med båt hver eneste dag (båtopplag) og en gjennomsnittelig kunde kjører 20timer i året. 

Noe av det absolutt farligste som er med høyhastighetsbåter, er folk som overvurderer sine egne evner. Det er livsfarlig for seg selv og alle andre som ferdes på vannet 

Han her, har kjørt båtrace i mange år (han som kjørte a-98 båten) og han feilvurderte ett par bølger når han hoppa 

https://vm.tiktok.com/ZMFatcL4A/

Screenshot_2022-10-23-12-39-50-796_com.snapchat.android.jpg

Har kjørt siden jeg var 6 år kanskje men sittet på lenge før det har ikke hatt så mye tid denne sesongen så rundt 60 timer +- i ibizaen men de 4siste årene har det sikkert vært hver dag hele sommer ferien fra 11 til det ble mørkt. Og når det var korona og hjemme skole så ble det veeeldig mye båt.

har prøvd å lære så mye jeg kan fra internett og andre som for eksempel faren min eller venner. Kan litt om propeller men ikke så mye    . 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...