Ibiza321 Svart 16.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Det hjelper altid Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.November.2022 Link til dette innlegget Svart 16.November.2022 Grønngylt skrev for 2 timer siden: hvis du lander flatt, så er båten i balanse og det er da det går fort. her er noen som har balansen iorden Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eika Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 Her også er balansen i orden. Det og se en velbalansert båt, er jo bare morro Også bare sånn siden jeg er ganske fornøyd med balansen i egen båt https://youtube.com/shorts/DbPG-vpac88?feature=share https://youtube.com/shorts/sn40eoK3MLU?feature=share Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza321 Svart 17.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 ? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 Balanse i bølger er først ratting og finne rett spor og valg i bølgene. Så er det trim. Så er det fart og vektfordeling. Dette spiller sammen og kan man kose seg med for å få maks fart, om man vil. Deretter kommer hva konstruktøren av båten har gitt deg som utgangspunkt med skrogutforming og vektfordeling du ikke gjør noe med mens du kjører. Det kan man kose seg med på vinteren og gjøre båten bedre egnet til det man bruker den til. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 Ibiza321 skrev for 12 timer siden: Har kjørt siden jeg var 6 år kanskje men sittet på lenge før det har ikke hatt så mye tid denne sesongen så rundt 60 timer +- i ibizaen men de 4siste årene har det sikkert vært hver dag hele sommer ferien fra 11 til det ble mørkt. Og når det var korona og hjemme skole så ble det veeeldig mye båt. har prøvd å lære så mye jeg kan fra internett og andre som for eksempel faren min eller venner. Kan litt om propeller men ikke så mye Anbefaler deg å fokusere på det som er viktig. - Lære - Lære - Lære Ikke bruke tid på å skryte, bruk heller tid på fakta Ikke juge knop (la de andre drite seg ut i fred) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 Blir bra dette! Lære, teste, evaluere (finne ut hva som burde vært gjort annerledes), lære og gjenta. Det kan aldri gjentas nok. Alt uten å sette uskyldige i unødvendig risiko. Feks ikke teste hvor grensene går når man har med seg folk som ikke er like risikovillige eller kjenner farene. Og ikke teste grensene på steder der det kan gi uønskede konsekvenser for andre. Er feks noen hendelser under Poker run som burde vært unngått. Der har noen tatt for stor risiko i forhold til egenskaper og oppmerksomhet. Lykke til med valgene, og med ha det moro! Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
dieselfan Svart 17.November.2022 Link til dette innlegget Svart 17.November.2022 Grand Banks jr skrev for 1 time siden: Alt uten å sette uskyldige i unødvendig risiko. Feks ikke teste hvor grensene går når man har med seg folk som ikke er like risikovillige eller kjenner farene. Og ikke teste grensene på steder der det kan gi uønskede konsekvenser for andre. Veldig kloke råd Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza321 Svart 18.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=276647567 Går sikkert bra den med en ny propell Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 18.November.2022 Link til dette innlegget Svart 18.November.2022 With Dromedille er en veldig lettdrevet båt, men ikke så god i mye bølger. Var kjent for å få mye fart med 9,9 i forhold til en del andre joller. Hadde en venn "den gang da" som hadde 25 hk på en slik en, og det var mye moro med den. Det var den gangen da det motordekselet som er i annonsen var veldig nytt. Har en venn som klarte å hive på en 70 hk på en slik en. Husker ikke om det var 10 eller 12" versjonen han hadde. Måtte egentlig holde båten i forover hele tiden så den ikke skulle synke... Gikk visst som er uvær. Jeg så det aldri selv. Den båten gir nok mye moro for bensinpengene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Lars Hansen Svart 19.November.2022 Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 (redigert) Har hatt både With og GH11 selv, er vel ikke akkurat With'en jeg lengter tilbake til for å si det sånn... GH11 med 50hk Yamaha 3 syl 2-t er en perfekt kombo spør du meg, om du skal ha en liten åpen jolle... Redigert 19.November.2022 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 19.November.2022 Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 larshans1 skrev for 5 timer siden: GH11 med 50hk Yamaha 3 syl 2-t er en perfekt kombo spør du meg, om du skal ha en liten åpen jolle... Har god erfaring med å montere den gamle 2T Yamaha 40hk 2 syl med kort stamme også. Den er sterk og gir et veldig lavt tyngdepunkt. Lett å skru på og billig i innkjøp men bruker litt mer bensin enn de nye motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza321 Svart 19.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 larshans1 skrev for 13 timer siden: Har hatt både With og GH11 selv, er vel ikke akkurat With'en jeg lengter tilbake til for å si det sånn... GH11 med 50hk Yamaha 3 syl 2-t er en perfekt kombo spør du meg, om du skal ha en liten åpen jolle... Hvor fort tror du den går med 50hk? Sitér dette innlegget Link to post
Ibiza321 Svart 19.November.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=279082617 fant en ganske fet cyber 370. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 19.November.2022 Link til dette innlegget Svart 19.November.2022 Ibiza321 skrev for 1 time siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=279082617 fant en ganske fet cyber 370. Den går som en winrace med 9.9/15 da. Du kunne ikke ha beecraft pga plass til familie og venner, men vil ha cyber ? Blir forvirra jeg nå Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 20.November.2022 Link til dette innlegget Svart 20.November.2022 Ibiza321 skrev for 5 timer siden: Hvor fort tror du den går med 50hk? Min gjorde 37 knop med 40hk og største alupropellen. Tror det var 17 tommer. Ville nok fått noen knop til med stålpropell... Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.November.2022 Link til dette innlegget Svart 20.November.2022 larshans1 skrev 1 time siden: Min gjorde 37 knop med 40hk og største alupropellen. Tror det var 17 tommer. Ville nok fått noen knop til med stålpropell... Vet om en guttunge som kjører med 30 Yamaha som er heisa og har stålpropell som kjører 40-42. Heising og propell som holder grepet gjør stor forskjell Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.November.2022 Link til dette innlegget Svart 20.November.2022 (redigert) Grønngylt skrev for 7 timer siden: Vet om en guttunge som kjører med 30 Yamaha som er heisa og har stålpropell som kjører 40-42. Heising og propell som holder grepet gjør stor forskjell Er noen ti talls knop saktere enn hva mopeden min gjorde. Så skjønner behovet for speed i den alderen men som voksen kunne jeg ikke brydd meg mindre om båten min gjorde 5 km/t pluss eller minus. Det går uansett for sakte til det er gøy å kjøre full fart Redigert 20.November.2022 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.November.2022 Link til dette innlegget Svart 20.November.2022 Ligger her: https://www.facebook.com/groups/250359875034364?hoisted_section_header_type=recently_seen&multi_permalinks=8436377169765886# Gruppe på FB: Båt/båtmotor/båtutstyr selges/kjøpes/byttes Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Rolfbåtmann Svart 7.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2022 Grønngylt skrev On 20.11.2022 at 3.16: Vet om en guttunge som kjører med 30 Yamaha som er heisa og har stålpropell som kjører 40-42. Heising og propell som holder grepet gjør stor forskjell er dette på gh11? Fordi jeg kjenner en med gh11 med 30 yamaha og stål propell og den gjør 38 knop. Vet ikke om denne er heisa da Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 10.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2022 Rolfbåtmann skrev On 7.12.2022 at 9.38: er dette på gh11? Fordi jeg kjenner en med gh11 med 30 yamaha og stål propell og den gjør 38 knop. Vet ikke om denne er heisa da Gh11 ja. Tok han vel med 1 knop med muslingen og fikk bakoversveis Vektfordeling, rett propell og rett høyde på motoren gjør underverk. Kjører man med propellakselen sånn ca likt som bunnen på båten, så er det ikke mye som bremser. Men om "han" har porta litt og dysa om for eks vet jeg ikke da Sitér dette innlegget Link to post
Rolfbåtmann Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 Grønngylt skrev On 10.12.2022 at 11.11: Kjører man med propellakselen sånn ca likt som bunnen på båten, så er det ikke mye som bremser. Da må han vel ha water pickup eller nosecone og overflate propell? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 11.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2022 Jeg har ikke giddi å sett så nøie på den. Så vet ikke om han kjører wp eller nosecone. Det er bare en jolle. Det er garrantert noe som virker høyt montert, men det gjør jo det meste når det er preppa riktigt. Hvis du tenker på cleaver, så var det ikke det, det så jeg på lang avstand Tipper en liten vanelig rundblader jeg ala turbo som er gjort tynnere, skarpere, cuppa og slanka egenvekt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Desember.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2022 (redigert) Rolfbåtmann skrev On 7.12.2022 at 9.38: er dette på gh11? Fordi jeg kjenner en med gh11 med 30 yamaha og stål propell og den gjør 38 knop. Vet ikke om denne er heisa da Veien fra 38 til 42, kan være så enkel som å gi en propellmann 3-4000kr. Da gjør de den tynnere, skarpere, cupper den, tilpasser vridning i forhold til turtallet. Det er den billige båten Den dyre måten er å kjøpe nye propeller i jakta på siste knopene, da forsvinner 10tusen lappene alt for fort Men har han batteri i båten som veier 20kg? Har han flytta rundt på tanken med tanke på tyngdepunkt ? Prøvd forskjellige høyder på motoren i kombinasjon med forskjellig tilting ? Jakta på knop kan være meget vannsklig, hvertfall hvis man ikke vet hvor man skal begynne Redigert 14.Desember.2022 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.