Lanterneveske Startet 30.Oktober.2022 Del på Facebook Startet 30.Oktober.2022 Hei alle. Regner med dette tema har vært tatt opp et utall ganger her på forumet, men et innlegg til kan da vel aldri skade noen. Jeg har noen spørsmål jeg lurer på i forbindelse med fiske i åpen gruppe, jeg har trålet internett etter informasjon, men jo mer jeg leser jo mindre klok blir jeg, har også forsøkt å få informasjon hos både fiskarlaget og Norges kystfiskarlag, men ting tar tid og jeg er desverre en utolmodig sjel. Jeg satser på det finnes noen her inne med litt erfaring innenfor dette som kan hjelpe meg litt på vei. 1. Det første jeg lurer på, hvilke krav stilles for i det hele tatt å føre en sjark, ikke noe større enn 11m og ikke bankfiske dersom det har noe å si? Jeg er desverre født etter 1980, holder det med båtførerbevis eller må jeg ha kystskippersertifikat? 2. Jeg sitter inne på lovdata og ser på kvotebegrensninger (Det er her jeg ikke blir klok) §21. Kvoter ved fiske etter torsk. Her står det altså at maksimalkvote er ubegrenset? betyr dette at et fartøy i åpen gruppe kan fiske ubegrenset med torsk innenfor de 20 592 tonn som er avsatt for fiske i åpen gruppe? Ser det samme står når det gjelder hyse? (tenker ikke på garanterte kvoter her) 3. Jeg bor for tiden i Trøndelag og har en relativt greit betalt jobb, men den kjærleiken har fått et fast grep i meg og jeg tenker å flytte tilbake til Karlsøy, men mitt arbeid kan desverre ikke la seg kombinere med denne flyttingen. Og da kommer neste spørsmål, jeg ønsker å drifte båten alene og er det noen som har noen innspill til hva som er en grei størrelse på båt, med tanke på det økonomiske med å drifte båten og å klare å håndtere utstyr og fangst selv. Ser for meg at jeg rigger for line og juksa. 4. Er det realistisk å tenke seg til at man kan leve av å fiske i åpen gruppe, jeg vet at jeg kommer til å få redusert inntekten jeg har nå, men spørsmålet er om den reduseres med 30 eller 50%. Noen som kan komme med noen innspill her også? 5. Er det andre ting jeg bør tenke på så tas alle innspill imot med åpne armer og et varmt takknemlig smil :) ? (Jeg er klar over at man ikke bare kan kjøpe seg en båt og starte opp å fiske) Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Fiskeri har blitt veldig innfløkt med alle mulige kompliserte regler…. Er ikkje bare bare og kjøpe deg ein sjark og starte opp nå lengre Tidligere var det noe som heite fiskerirettleier rundt om i kommuner Om noe slikt eksistere lengre veit eg ikkje Dei hadde hatt svar på det meste du spør om Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Om din inntekt reduseres med 30 eller 50 % som du etterspør er avhengig av hvilken inntekt du har. Å skaffe tilveie en pålitelig sjark koster vel også noen kroner. Men andre har klart dette før og andre har gått tilbake til en trygg og god arbeidsplass på land. Å leve godt av fiske er jo som du vet ingen 7-4 jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Lanterneveske Svart 30.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Joda, selvfølgelig gjør den jo det. Var mest nyskjerrig om man i det hele tatt satt igjenn med noe etter alt av utgifter er trekt fra. Men ja, det er hardt arbeid og man må selvfølgelig legge ned et betydelig antall arbeidstimer før å få det til å gå rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 1067cm er en magisk grense for fiskebåter, over det, så er det mye greier Sitér dette innlegget Link to post
Captain A Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Trudde det var 8M som var den magiske grense nå for tiden….. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Captain A skrev 5 minutter siden: Trudde det var 8M som var den magiske grense nå for tiden….. Det er også en grense der, men over 1067 så må man ha d5l/fiskeskipper klasse c Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Skal prøve å svare så godt jeg kan. 1: Om båten ikke er lenger enn 10,67m (36 fot), så holder det med båtførerbevis. 2: Det er enklere å forholde seg til J-meldingene på fiskeridirektoratet sin hjemmeside enn å bruke lovdata for å lese kvotemeldingene, det er den nyeste j-meldingen innenfor kategorien som er gjeldende. Siste j-melding som kom ut mener jeg at det er fritt fiske av torsk ut året i åpen gruppe. Men det normale er at når året starter, så er torskekvoten på rundt 10-15 tonn rund torsk og 8-10 tonn er garantert. Hyse og sei er det stort sett fritt fiske på. 3: Det er ikke lett å svare på. Det er ingen problem å handtere en 50 fots sjark alene om den er rigget for det, men siden du ikke har sertifikat, så begrenser lengden seg til 36 fot. Men du bør helst ikke ha mindre båt enn 30 fot om du har tenkt å drive helårsfiske. Det beste er å velge den som er best vedlikeholdt, best utstyrt og størst innenfor ditt budsjett og valget bør veies i den rekkefølgen jeg ramset opp. 4: Det er fult mulig å livnære seg i åpen gruppe, alt handler om hvor mye du selv satser. Om du velger å dra på havet bare to ganger i uken, så sier det seg selv at lønnen vil gå ned, men satser du mye og treffer godt på dine valg, så bør det ikke være noe problem å opprettholde den lønnen du nå har. Det er helt umulig for oss å si hva du vil komme til å sitte igjen med. 5: Det er veldig mye å tenke på. Jeg vet ikke hva erfaring du har med fiskeri i dag, men min mening er at du bør begynde med å først prøve å få deg jobb på en to-manns sjark i begyndelsen for å få deg erfaring og forståelse for alt som har med sjarkfiske å gjøre. Det nye nå er at sjarker skal ha elektronisk fangstdagbok der du må rapportere daglig din fangst og dine posisjoner. Det er begynt å bli mye papirarbeid på en sjark også nå. Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 30.Oktober.2022 Del på Facebook Svart 30.Oktober.2022 Det er godt mulig å klare å sitte igjen med en anstendig lønn på slutten av året i åpen gruppe. Men da må du tenke utfor boksen, og ikke satse alt på torsken. Nå vet jeg ikke hvordan fiskeriet er oppi troms, men torskekvota i åpen gruppe (som for øvrig er forskjellig etter båtlengde) er ikke nok til å leve av. Skal du fiske etter fisk, så kommer jo ferskfiskordningen på vårparten og økes utover høsten. Det betyr at hvis du sitter igjen med litt torskekvote kan du strekke denne langt hvis du fisker andre fiskeslag. her nede i trøndelag finnes det jo folk som dropper lofoten og fisker kun etter sjøkreps. Men verken kreps eller taskekrabbe er det vel noe av oppi troms, så hvis du vil drive fra heimen må du finne ut hva som gir mest penger inn ila året fra den havna du ror fra. Juksafiske er jo tålmodighetsprøve, men billig å drive med. Kan sikkert dra inn greit med sei på juksa hvis man satser. ang båttype er det vel bare å skaffe seg en 35 foter med en gang hvis du skal ut i havet. Til fjordfiske klarer man seg sikkert med en 30 foter men alle jeg har snakket med sier det blir smått når det røyner på.. man må vel regne med at halvparten du tar inn i verdier går til båt og bruk, så man må fiske for det dobbelte man vil ha i lønn? Ihvertfall i starten med belånt båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lanterneveske Svart 31.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 bellen skrev for 11 timer siden: Skal prøve å svare så godt jeg kan. 1: Om båten ikke er lenger enn 10,67m (36 fot), så holder det med båtførerbevis. 2: Det er enklere å forholde seg til J-meldingene på fiskeridirektoratet sin hjemmeside enn å bruke lovdata for å lese kvotemeldingene, det er den nyeste j-meldingen innenfor kategorien som er gjeldende. Siste j-melding som kom ut mener jeg at det er fritt fiske av torsk ut året i åpen gruppe. Men det normale er at når året starter, så er torskekvoten på rundt 10-15 tonn rund torsk og 8-10 tonn er garantert. Hyse og sei er det stort sett fritt fiske på. 3: Det er ikke lett å svare på. Det er ingen problem å handtere en 50 fots sjark alene om den er rigget for det, men siden du ikke har sertifikat, så begrenser lengden seg til 36 fot. Men du bør helst ikke ha mindre båt enn 30 fot om du har tenkt å drive helårsfiske. Det beste er å velge den som er best vedlikeholdt, best utstyrt og størst innenfor ditt budsjett og valget bør veies i den rekkefølgen jeg ramset opp. 4: Det er fult mulig å livnære seg i åpen gruppe, alt handler om hvor mye du selv satser. Om du velger å dra på havet bare to ganger i uken, så sier det seg selv at lønnen vil gå ned, men satser du mye og treffer godt på dine valg, så bør det ikke være noe problem å opprettholde den lønnen du nå har. Det er helt umulig for oss å si hva du vil komme til å sitte igjen med. 5: Det er veldig mye å tenke på. Jeg vet ikke hva erfaring du har med fiskeri i dag, men min mening er at du bør begynde med å først prøve å få deg jobb på en to-manns sjark i begyndelsen for å få deg erfaring og forståelse for alt som har med sjarkfiske å gjøre. Det nye nå er at sjarker skal ha elektronisk fangstdagbok der du må rapportere daglig din fangst og dine posisjoner. Det er begynt å bli mye papirarbeid på en sjark også nå. Takk for utfyllende svar. 1. Da har jeg værtfall noe å forholde meg til, har vært vanskelig å finne frem til informasjon om akkurat dette. 2. Ja, ser inne på fiskeridirektoratet at det er mer info, og ikke minst som du sier, oppdatert informasjon. Fikk utrolig nok svar fra fiskeridirektoratet på en søndag om akkurat dette, og det er som du sier fritt fiske på torsk ut året. 3. En båt på 30 fot begyner vel også å sette begrensninger på hvor mye fangst du faktisk har lov til å ha ombord før du må inn og levere, og er det godt fiske så er jo det siste man ønsker å avslutte på grunn av lastebegrensninger.. 4. Det er nok med fiske som med andre ting her i livet, man må satse litt og stå på før man kan begyne å høste fruktene. Det er vel ingen som sier opp en fast jobb for å kjøpe seg sjark å forvente at man skal leve godt av å bare ro noen få dager i uken, fiskeprisene er nok ikke så gode.. 5. Har ikke erfaring med kommersielt fiske nei, men jeg har no værtfall fått svar på det jeg lurte på i første omgang :) Sitér dette innlegget Link to post
Lanterneveske Svart 31.Oktober.2022 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Oktober.2022 Timmeeh skrev for 11 timer siden: Det er godt mulig å klare å sitte igjen med en anstendig lønn på slutten av året i åpen gruppe. Men da må du tenke utfor boksen, og ikke satse alt på torsken. Nå vet jeg ikke hvordan fiskeriet er oppi troms, men torskekvota i åpen gruppe (som for øvrig er forskjellig etter båtlengde) er ikke nok til å leve av. Skal du fiske etter fisk, så kommer jo ferskfiskordningen på vårparten og økes utover høsten. Det betyr at hvis du sitter igjen med litt torskekvote kan du strekke denne langt hvis du fisker andre fiskeslag. her nede i trøndelag finnes det jo folk som dropper lofoten og fisker kun etter sjøkreps. Men verken kreps eller taskekrabbe er det vel noe av oppi troms, så hvis du vil drive fra heimen må du finne ut hva som gir mest penger inn ila året fra den havna du ror fra. Juksafiske er jo tålmodighetsprøve, men billig å drive med. Kan sikkert dra inn greit med sei på juksa hvis man satser. ang båttype er det vel bare å skaffe seg en 35 foter med en gang hvis du skal ut i havet. Til fjordfiske klarer man seg sikkert med en 30 foter men alle jeg har snakket med sier det blir smått når det røyner på.. man må vel regne med at halvparten du tar inn i verdier går til båt og bruk, så man må fiske for det dobbelte man vil ha i lønn? Ihvertfall i starten med belånt båt. Ja, det er jo flere fiskeslag å fiske etter og har jo selvfølgelig ikke tenkt å bare fiske etter torsk :) Det er vel meldt om mindre forekomster av taskekrabbe i troms, men jeg tror ikke det er mange som kun fisker etter denne nei, og sjøkreps tror jeg ikke det er der oppe. Men det nå er jo kongekrabba begynt å trekke inn i noen fjorder i troms, og etter hva jeg hører så er det overaskende bra fangst av den også. Sendte spørsmål om dette til fiskeridirektoratet anngående fiske av denne, og da er det fritt fiske av kongekrabbe Vest for Nordkapp, så det er jo en mulighet å gå etter kongekrabbe også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.