Joerg Becker
Jeg går her veldig enig med Komodo.
De eldre Hitachi LR180-03C (-04C, og for den saks skyld 155) bør ikke slites i stykker uten at det er nødvendig.
Tross alt var dette en av de beste og opprinnelig også dyreste dynamoer i sin klasses.
Og riktignok kan man lete ganske lenge også idag for å finne noe av det samme robuste kvalitet.
Slitasjen som nevnt er jo avhengig av noen faktorer.
Bl.a. miljo, vedlikehold, og ikke minst belastning både elektrisk (høy last v. lav turtall) og mekanisk.
F.eks. reim-stramming.
For lite stramming: = slipp = friksjon = mye... pådrag av varme i tillegg til varmen som
dynamoen produserer selv og varmen fra motoren-
Frontlageret mister da gjerne fett og slites ut kjapt.
Når temperaturen bare blir høy nok skades evt. også rotoren.
For mye stramming: kan gjøre eksakt det samme, og ødelegge vannpumpa samtidig.
Omvendt kan tungtgående lager akselerere reimslitasjen, og føre til det samme som med for lite stramming.
Lager behøver forresten ikke å være totalt ødelagt for det, uttørket er helt tilstrekkelig allerede.
Kullbørstene: kan henge litt eller helt i børstekanalene grunnen støv, fukt, ....og faktisk t.o.m. krypdyr.
Når børstene da minsker kontakt begynner det å bli varm, med resultat at børstene
sliter raskere og det går løs på sleperinger.
(NB: Mange andre, men ikke på LR, ringene der er robust)
Børster koster vel kanskje 25,- stk..
Fjær bak børstene er det bare sjelden et problem med.
Lager, avhengig type og kvalitet, koster mellom 80,- og 200,- stykke (skiftes begge for å gjøre det riktig).
= 3 - 400,- til material.
Så bruker man anledningen for både å rense, og å fjerne rust og oksyd fra kontakter.
Særlig under blikkstripa (naglet) som så kan forhindre rare opplevelser med ladespenninger.
Jeg kan heller ikke alt (sliter fortsatt med f.eks. hjernekirurgi på detaljnivå og å lage ostekake uten
at den veier 6 kg etter hvert).
Men t.o.m. når en setter bort jobben blir det bare veldig sjelden mer enn 1300 - 1500,- avhengig
hva en finner inne i dynamoen når den åpnes, som da inkluderer
test på benken både før og etter reparasjon.
I min verden anbefaler jeg dette uansett både for Hitachi sin LR og andre merker,
og også når en LR180-03C faktisk sluttet å arbeide en gang.
For, en virkelig likeverdig dynamo (dvs. ikke noe av de plagiatene til 33,- - 150,- Dollar som
minner optisk på originale LR) koster gjerne et sted mellom 5 og 10.000,- kroner idag.
Forsvarlig grense for å reparere en LR180-03C / -04C går ved ca. 2500,- når den ellers er i riktig god stand.
Å bruke litt tid og noen hundrelapper for et forebyggende vedlikehold en gang over vintertiden
er da vel ikke akkurat noe veldig dårlig ide?
Synes jeg da.
Jørg